Klímasztrájkba küldött festmény, avagy ökosebességre kapcsolt a Zeppelin Múzeum
A csatlakozással az intézmény vállalta, hogy komoly lépéseket tesz a 2040-es klímasemlegesség elérése érdekében.
A friedrichshafeni Zeppelin Múzeum idén szeptember 15-én aktívan kapcsolódott egy demonstrációhoz, és klímasztrájkba küldte Otto Dix Vanitas című alkotását. Így küzd a klímaváltozás ellen egy technikatörténeti múzeum!
A Múzeumok a jövőért (Museums For Future) olyan független globális hálózat, amelyhez azok a múzeumok, kulturális intézmények csatlakozhatnak, amelyek támogatják a klímamozgalmat, azaz a saját eszközeiken keresztül kívánnak tenni az éghajlati igazságosságért. A csatlakozás komoly vállalást jelent az intézmények számára, hiszen a párizsi klímaegyezmény betartása mellett aktív lépéseket kell tenniük a 2040-es klímasemlegesség elérése érdekében, az éghajlatvédelemnek és a fenntarthatóságnak meg kell jelennie a múzeumok projektjeiben, kutatásaiban, kiállításaiban, rendezvényeiben, kommunikációiban és mindennapi működésében. Ezt vállalta a Zeppelin Múzeum is, amikor a hálózathoz kapcsolódott.
Otto Dix Vanitas című festménye (forrás: artnet.com)
A Bodeni-tó partján található Friedrichshafen városáról ritkán jut eszébe bárkinek is a környezetvédelem. A Württenbergi Királyság területén csak 1811-ben alapított város inkább mint kereskedelmi csomópont, ipari vásárváros vált ismertté, amely nemcsak a királyi rezidenciára érkező hírességek, hanem Ferdinand von Zeppelin léghajógyára révén került be a köztudatba. Az utasszállításra, katonai célokra egyaránt használt zeppelinek összekötötték a különböző kontinenseket, egészen addig, amíg 1937 májusában a Hindenburg léghajó 72 utassal a fedélzetén ki nem gyulladt. Ezután a légi szivarok gyártása hosszú időre megszűnt.
A Zeppelin Múzeum (forrás: Matti Blume / Wikipédia)
A városban található Zeppelin Múzeum már akkor is különleges élmény lenne, ha csak a léghajózás hőskorát elevenítené fel, azonban a kiállítások ennél is többet nyújtanak: a technológia és a művészet újításait egyszerre keltik életre. Az intézmény két gyűjteménynek ad otthont. Itt találkozhat a látogató a világ legnagyobb léghajós kollekciójával, köztük az LZ 129 Hidenburg zeppelin részleges rekonstrukciójával. A művészeti gyűjtemény pedig várakozáson felül gazdag, a középkortól kezdve a Harmadik Birodalom által üldözött avantgárd művészek alkotásain át a kortárs munkákig közel négyezer alkotást őriz.
Az LZ 129 Hidenburg zeppelin részleges rekonstrukciója (fotó: Myrzik)
Ezt a különleges gyűjteményi kombinációt a múzeum kurátorai nem hagyják passzívan lebegni a kiállítóterekben és a raktárakban. Arra kívánják ösztönözni a látogatókat, hogy bele merjenek vágni az olyan lehetetlennek tűnő dolgok megvalósításába is, mint amilyenbe például a keszthelyi születésű Schwarz Dávid, aki feltalálta a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajót, vagy özvegye, aki folytatta a kísérletezést, nem beszélve Zeppelin grófról, aki végül biztonságos formában megvalósította a saját korában kiváltképp vadnak tűnő ötletet.
Zeppelin gróf (forrás: ARD Alpha)
Nem nehéz párhuzamot találni a repülés korai innovációi és a jelen „lehetetlen küldetésnek” tűnő klímaharca között. Éppen ezért fontos, hogy a Zeppelin Múzeum 2040-re klímasemlegessé kíván válni, fenntarthatósági stratégiájában pedig elkötelezte magát amellett, hogy értékeit, programjait folyamatosan felülvizsgálja, hogy környezetbaráttá, felelősebben gondolkodóvá és cselekvővé váljon. A Múzeumok a jövőért hálózat friss tagjaként az intézmény klímasztrájkba küldte a művészeti gyűjtemény egyik legfontosabb alkotását, Otto Dix Vanitas című alkotását. A sztrájkoló mű 2023. szeptember 11-étől egy hétig kivonult a kiállításból, hogy a hűvös északra költözzön, a hamburgi Deichtorhallenbe.
A múzeum egyébként már 2019 óta dolgozik ökológiai lábnyoma csökkentésén, rendszeresen végeznek energetikai auditokat. Az adatok, legyen szó fűtésről, áram- és vízfogyasztásról, légkondícionálásról, bekerülnek a ház klímamérlegébe, ami érzékelhetővé teszi, hogy a látogatók és a dolgozók egyaránt felelősek a múzeum szén-dioxid-kibocsátásáért. Hasonlóan fontos cél, hogy az időszaki kiállítások tervezése során is figyelembe vegyék a zöld szempontokat. Ebbe beletartoznak az építészeti beavatkozások, az installációk elkészítése, a nyomdai anyagok, a marketingterületek, amelyek újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokkal dolgoznak, törekednek a hulladékok csökkentésére. Az ezzel kapcsolatos intézményi tapasztalataikat pedig széles körben megosztják az ezzel foglalkozó szakemberek, nemrég indult el ötrészes cikksorozatuk Új esztétika a lehető legalacsonyabb éghajlati hatással címen.
A múzeum Into the deep. A jövő bányái című, számos együttműködő partnerrel megvalósított 2023. november 5-éig látható időszaki kiállítása ugyanakkor már tartalmilag is a témával foglalkozik. A Zeppelin Múzeum a saját gyűjteményi anyagaiból építkezve felveti az alumínium mint léghajó-építési anyag és az anyagkutatás kérdését, ezzel együtt felhívja a figyelmet arra, hogy a nyersanyagok kitermelése egyre növekvő ökológiai, gazdasági, politikai és társadalmi problémává válik, globális hatásokkal. A kiterjedt bányászat és az ökológiai, társadalmi rendszerek felelőtlen kiaknázása korunk egyik legnagyobb környezeti terhét jelenti.
Az Into the deep című kiállítás (forrás: Zeppelin Múzeum)
Drámai következményei napi szinten érzékelhetők valamennyi kontinensen, ráadásul az erőforrásokért folyó harc olyan utópisztikusnak tűnő helyszínek felé kezd irányulni, mint a tenger mélye és az űr. A kiállítás így nemcsak az alumínium kitermelése által felvetett problémarendszerre fókuszál, hanem a mélytengeri bányászat ökoszisztémára gyakorolt beláthatatlan következményei is éppúgy terítékre kerülnek, mint a bányászat munkakörülményei és az emberi jogok.
Az Into the deep című kiállítás (forrás: Zeppelin Múzeum)
A múzeum mindemellett nemcsak saját falain belül harcol a klímaváltozás ellen. Aktívan részt vesz a Bodeni-tó fenntartható mobilitási hálózatában, de kivette a részét szeptember 15-én az egész Németországra kiterjedő klímasztrájban is. A Friedrichshafenben meghirdetett demonstrációhoz nemcsak a városi helyszíneken szegődött, hanem ingyenes tárlatvezetésen az Into the deep, azaz A mélybe invitálta a közönséget. A programot akár szimbolikusnak is tekinthetjük: nem hagyják a közönséget, hogy a léghajók technológia csodája, az ipari fejlődés romantikája elragadja őket, hanem feltárják azoknak a folyamatoknak a gyakran pusztító mélységét is, amelyekre az innováció árnyékában ritkán figyelünk.
A szerző a Néprajzi Múzeum Kommunikációs Főosztályának vezetője.
Lásd még:
Múzeumok a béke zöld városában
A múlt kincseivel óvni a jövő értékeit – Dresden, Deutsches Hygiene Museum
Nyitókép: Az Into the deep című kiállítás (forrás: Zeppelin Múzeum)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!