by artisbusiness.hu 2022. May 05.

Közel két évtizede pereskednek egy Pissarro-festmény sorsáról

Az ügy már az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságát is megjárta, de még nem látni a végét.

Egy nácik által ellopott festményt próbál meg egy amerikai család jogi úton visszaszerezni. A jelenleg Spanyolországban kiállított kép ügye egészen az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságáig jutott, végleges döntés azonban még nem született. Az esetről az artnet.com oldal számolt be.

A kérdéses mű Camille Pissarro Rue St Honoré, apres-midi, effet de pluie (Rue St Honoré, délután az esőben) című alkotása. A mester 1897-ben festette meg a képet, amely egy esős teret ábrázol. A festmény Lilly Cassirer Neubauer berlini zsidó nő tulajdonában volt egészen 1939-ig, majd 360 dollárért és két vízumért cserébe eladta a náciknak, a pénzt azonban soha nem kapta meg érte.

A festmény Lilly Cassirer Neubauer berlini otthonának falán, 1930 körül (forrás: artnet.com)

A háború után Neubauer sokáig kereste a festményt, hiába. Hosszas pereskedés után végül elfogadott a német kormánytól egy 13 ezer dolláros kártérítést, azonban formálisan, soha nem mondott le a műalkotás tulajdonjogáról.

A festmény 1976-ban, New Yorkban talált gazdára. Hans Heinrich Thyssen-Bornemissza báró vásárolta meg 275 ezer dollárért. Tizenhét évvel később a kép egyike volt annak a 775 műalkotásnak, amelyet a svájci gyűjtő 338 millió dollárért eladott Spanyolországnak. Ez a gyűjtemény alkotta a madridi Thyssen-Bornemissza Collection Foundation alapját. A kép az alapítvány által létrehozott múzeum kiállításának darabja 1992 óta.

Ebben a múzeumban talált rá a festményre Claude Cassirer, az 1962-ben elhunyt Lilly Cassirer Neubauer unokája a 2000-es évek elején. 2005-ben beperelte az alapítványt, az ügyet egy kaliforniai bíróságon tárgyalták. Célja az volt, hogy a kép visszakerüljön a család tulajdonába, ez azonban egyelőre nem történt meg. Claude Cassirer 2010-ben bekövetkezett halála óta a jogi huzavonát fia, David Cassirer folytatja.

Camille Pissarro: Rue St Honoré, apres-midi, effet de pluie, 1897 (forrás: artnet.com)

Az ügyben az okozza a nehézséget, hogy a spanyol törvények szerint egy tárgy hat éven keresztül tartó nyilvános birtoklása elegendő a tulajdon átruházására, abban az esetben is, ha az új tulajdonos lopás útján szerezte meg a tárgyat.

Mivel a festmény több mint hat évig volt egy nyilvános kiállítás része, a spanyol törvények szerint a Cassirer család nem követelheti vissza. Ez a törvény azonban Kaliforniában nem létezik, így először azt kellett a bíróságnak eldöntenie, hogy melyik jogrendszert tekinti irányadónak az ügyben. 2015-ben Kalifornia Kerületi Bírósága Spanyolország törvényeinek felsőbbrendűségét állapította meg, majd ezt a döntést 2020-ban megerősítette. A Cassirer család azonban nem adta fel, és az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságához fordult.

A testület be is fogadta az ügyet, és januárban megkezdte a tárgyalást. A Legfelsőbb Bíróság egyhangú döntése szerint egy külföldi állam vagy szervezet ugyanannyira felelős, mint egy magánszemély. Ennek megfelelően a szokásos jogválasztási szabályt kell alkalmazni. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy az ügyben a kaliforniai jog alapján kell határozatot hozni.

A döntés nyomán az ügyet visszaküldik egy kaliforniai kerületi bíróságra, hogy ott újra tárgyaljanak a festmény sorsáról.

A borítókép forrása: artnet.com

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!