by Gorka-Focht Máté 2022. okt 20.

Kultúrába kódolt értékek

– Beszélgetés Nagy Györggyel, a Sigma Technology Hungary ügyvezető igazgatójával

A gazdasági és kulturális szféra találkozására számos példát találunk, azonban a metszéspontok mögött sok esetben elsősorban üzleti érdekek húzódnak meg, ritkábban fordul elő, hogy a kapcsolatok közös értékek mentén fejlődnek. A svéd központú Sigma Technology Group magyarországi képviselete évek óta elkötelezett támogatója a svéd filmkultúra magyarországi bemutatásának. Értékközvetítő, összeköti Svédországot és Magyarországot. Nagy Györggyel, a Sigma Technology Hungary ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

A Sigma Technology Group egy svéd magántulajdonban lévő cégcsoport, amely mára a világ hét országában – köztük Magyarországon – van jelen és nyújt teljes körű szolgáltatást partnereinek. Pontosan mi a cégcsoport fő profilja?

Alapvetően a Sigma Technology egy globális technológiai tanácsadó cég, küldetése, hogy a technológiai fejlődésben lévő innovációfejlesztésben teljes körű szolgáltatást biztosítson partnereinek. A gyakorlatban ez azt jelenti, szakértő tanácsadók és fejlesztői csapatok kompetenciáját kínáljuk partnereinknek, komoly háttérrel a szoftverfejlesztés, a beágyazott rendszerek, az IT infrastruktúra, a szakszövegírás és a digitális megoldások terén.

Magyarországon mióta van jelen a Sigma Technology cégcsoport?

2007-ben nyitott meg a hazai képviselet, és a kezdeti kis csapatból több mint kétszáz tagú céggé fejlődtünk az elmúlt tizenöt év alatt, kiterjedt és megbízható ügyfélkörrel.

Ez elég nagy ugrás lehetett.

Ugrás helyett inkább fejlődést mondanék. Hosszú távon tervezünk, ennek része a tudatos fejlődés, mind a külső partnerekkel, mind a belső munkavállalóinkkal. Ez az üzleti gondolkodás jellemez bennünket, ezt tanultuk az elmúlt tizenöt évben svéd anyagcégtől is.

Mennyire szoros az együttműködés a svéd cégcsoporttal?

A képviseletek természetesen megosztják egymással a tudást, ismerjük egymás működését, és a közös profilon túl az értékek és az üzleti gondolkodásmód köti össze az egyes cégeket.

Tekinthetjük ezt egyedi, svéd vállalati kultúrának, ami a lokalitáson túl külföldön is képviselteti magát?

Pontosan, és fontos a kultúra szó valódi jelentése. A svéd modell nem korlátozódik a piacformálásra, legalább ennyire fontos a társadalom formálása is. Természetesen hosszú távú építkezés, de pontosan ez az, amit az üzleti életben is képviselünk.

Ez a személetmód hogyan jelenik meg a cég kommunikációjában?

Mivel alapvetően a B2B szektorban mozgunk, így a kommunikációt nem rendeljük alá az üzletszerzésnek. A hangsúly a hitelességen van, nem a rövid távon mérhető eredményeken. Ügyfeleinkkel hosszú távú, bizalmi kapcsolatot építünk, és ez a kulcsa a belső munkavállalóinkkal való kapcsolatnak is, hiszen csapatunk erősen szelektált szakemberekből áll, akik pótolhatatlan értéket képviselnek. Ilyen tartós kapcsolatok felépítése semmiképpen sem korlátozódhat csupán érdekekre, fontos, hogy közös értékek mentén haladjunk a jövőben. Így a kommunikáció számunkra nem piacszerzésért történik, hanem a külső és belső hitelességért.

Ezek az értékek valóban túlmutatnak az üzleti érdekeken. Ez nevezhetjük svéd gondolkodásnak?

Igen, nevezhetjük annak, és itt jelenik meg, hogy a piaci célok helyett érdemes tágabb kontextusban, társadalmi értékek mentén gondolkozni. Ezt tanultuk, ezt képviselünk nap mint nap munkánk során, és fontosnak tartjuk, hogy eljusson másokhoz, az üzleti életen kívül is.

A svéd kultúrán keresztül?

Egy ilyen átfogó szemléletmód számos területen megjelenhet, kiemelten egy ország kulturális termékeiben is. Ezeken keresztül szélesebb közönségréteg is találkozhat azokkal az értékekkel, amelyek jellemeznek egy országot. Szemléletmód, világlátás, megközelítés, mind olyan értékek, amelyek áthatják egy ország kultúráját, és egyedivé teszik a külső érdeklődő számára.

A Sigma Technology Hungary évek óta támogatja a svéd filmek hazai bemutatását, együttműködve a filmek forgalmazójával, a Cirko Filmmel. Hogyan kezdődött az együttműködés?

Belső, közös elhatározás után kezdődött 2012-ben. Akkor mutatták be Roy Andresson Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjét, ezt támogattuk először. Ez a film bemutatásának promóciós költségeit jelentette, illetve a cég munkavállalóinak is vásároltunk jegyeket, és közösen néztük meg az alkotást.

Miért Roy Andersson filmjére esett a választás?

Nem kifejezetten az ő filmjére, hanem a svéd filmre esett.  Azóta számos, a Cirko Film által forgalmazott svéd film bemutatását támogattuk. Deák Zsuzsannával, a Cirko-Gejzír mozi partnerkapcsolati és kommunikációs munkatársával jó és eredményes kapcsolatot építettünk ki. Például támogattuk az Itt járt Britt-Marie című Tuva Novotny-filmet, legutóbb pedig az idén bemutatott, Bergman szigete című alkotást, amelynek rendezője ugyan francia származású (Mia Hansen-Love), de a francia–svéd koprodukció méltón tiszteleg a nagy svéd filmrendező, Ingmar Bergman emléke és szellemisége előtt.

Az utóbbi példa alapján kijelenthetjük, hogy nem rutinszerű támogatásról van szó, nem kizárólag a svéd filmeket támogatja a cég, hanem a svéd értékeket közvetítő alkotásokat?

Olyan alkotásokat támogatunk, amelyekben megjelennek azok az értékek, amiket mi is képviselünk az üzleti életben, és szeretnénk a támogatással társadalmi szinten is kiállni mellettük, segítve megjelenésüket Magyarországon.

Ez a felfogás újszerű a filmek támogatásában. Magyarországon, ha a film és az üzleti élet kapcsolatáról beszélnek, legtöbben a kétes megítélésű fogalomra, a termékelhelyezésre gondolnak.

Ez abból fakad, hogy sok esetben az üzleti szféra szereplői – rövid távú célként – a mozivásznon vásárolt mennyiségi időt tartják szem előtt, és nem ismerik fel azt a minőségi felületet, amit egy film adhat, ha a közös értékek szemszögéből tekintünk rá.

Ez a gondolat kinyitja a kaput a kultúra más területei felé is.

Ennek alapján fonódnak össze az üzleti célok a kulturális célokkal, ami tükrözi a svéd gondolkodást. A filmeken túl támogattuk a Diplomácia című előadást is a Rózsavölgyi Szalonban. A színdarab a II. világháború idején, Párizsban játszódó lélektani krimi. A történetben megjelennek svéd szereplők is, leginkább az általuk képviselt szemlélettel tudtunk azonosulni, ezért döntöttünk úgy, hogy pártfogoljuk az előadást. A zene világából is hozhatok példát: a Movits! nevű svéd hip-hop-jazz együttes koncertjére jegyeket vásároltunk a cég dolgozóinak.

Sokszínű paletta a kulturális élet számos területéről. A kultúratámogatási tevékenységek mennyire önállóak a cégcsoporton belül? Minden képviselet maga határoz róluk, vagy központi döntésekből erednek?

Ebben teljes önállóságot élveznek a képviseletek, a lényeg az, hogy értékek alapján találjuk meg azokat a kulturális területeket vagy társadalmi kezdeményezéseket, amelyeket támogatunk. Az anyacég már hosszú ideje a svéd paralimpiai csapat támogatója, míg a többi országokban más-más területeket karolnak fel. A svéd kultúra sokszínű, rengeteg értékkel, amelyet képviselhetünk itthon, s mellé állhatunk. Az üzleti célok társadalmi értékek is egyben, ennek közvetítése pedig fontos feladat számunkra. A kapcsolat szorosabbá fűzése érdekében évek óta együttműködünk a Svéd Nagykövetséggel. A két szféra, gazdaság és kultúra összefonódására szintén kiváló példa a Svéd Kereskedelmi Kamara, amely már alapító okiratában is vállalja – a gazdasági kapcsolatok élénkítésén túl – a kultúra közvetítő misszióját is, tehát a jövő számos területen építhető és bővíthető tovább.

Nyitókép: Nagy György (fotó: Molnár Csaba)
A képek forrása: a Sigma Technology Hungary Facebook-oldala

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!