by Barcza Réka 2022. Mar 26.

Lehetséges műtárgyak nélkül is élni, csak velük jobb

A képeket nem lehet a végtelenségig halmozni, ám a bérlés megvalósulásával az eladási kényszer sem olyan nyomasztó.

Egy Ország Lili-monotípiával a hóna alatt érkezik meg a beszélgetésünkre Róna András, a Fine Art Rent vállalkozás megálmodója, vezetője. A kis méretű kép egyike annak a csaknem ezer darabból álló gyűjteménynek, amelyből irodaházak és szállodák is bérelnek műtárgyat.

– Az egész egy egyszerű lakásdekorációs kísérlettel kezdődött. Egy idő után nem bírtuk otthon nézni a csupasz falakat, és elkezdtünk a feleségemmel festményeket vásárolni. Noha korábban engem sem zavart az üres fal, ma már szúrja a szememet – mesél Róna András a kezdetekről.

Róna András egy érdeklődővel (forrás: roadster.hu)

A házuk falai lassan megteltek, a festmények viszont gyűltek, így a legtöbb műtárgyat kénytelen volt raktárban elhelyezni. Bármennyire is megfelelő körülmények között tárolnak azonban egy festményt, az mégis a falon van a legjobb helyen. Innen jött az ötlet, hogy érdemes lenne bérbe adni a képeket, erre pedig alkalmasnak bizonyultak az irodaházak és a hotelek üres falai.

Joseph Kadar: Térgeometria

– Nyilván minden gyűjtő bolond egy kicsit, hiszen mindenki, akinek több képe van, mint fala, és ennek ellenére tovább vásárolja a festményeket, irracionálisan cselekszik. Mert a gyűjtés egyfajta szenvedély, nagyon sokat ad az embernek. Ebbe az őrültségbe próbáltam némi racionalitást vinni. A gyűjtő egy bizonyos mennyiség után nem tudja élvezni a képeit, mivel nincsenek a szeme előtt. Ráadásul Magyarországon visszafogott a vizuális kultúra: megfigyeltem, hogy sem a szállodákban, sem az irodai környezetben nem törekednek magas minőségre, néhány kivételt leszámítva. Innen már csak egy lépés volt az, hogy hoteleknek és irodaházaknak adjunk bérbe képeket. A kezdetekkor óva intettek, hogy szállodai szobákba kölcsönözzünk képeket, mondván, az akár veszélyes is lehet: a mű megrongálódhat vagy ami még rosszabb, eltűnhet. Ilyenre azonban szerencsére nem volt példa, de nyilván úgy is rögzítjük a képeket, hogy ne lehessen egyszerűen leemelni őket a falról. Ráadásul a szállodák vagy irodaházak falain gyakran látszik, hogy korábban terveztek oda valamit, mert a fal egy adott pontjára van irányítva a fény, de valahogy elmaradt a befejezés, azaz nem került mű a kijelölt helyre. Ilyenkor jövünk mi a képbe – mondja Róna.

Amellett, hogy a műtárgyak birtoklása presztízskérdés az irodaházaknak, ma már mindez az employer branding része is. A műtárgyvásárlás azonban nem írható le költségként, a bérlés viszont igen, így szintén előnyös a cégeknek. A Fine Art Rent gyűjteményében a fiatal képzőművészek munkái éppúgy megtalálhatók, mint a befutott nagy művészeké, korszakokat tekintve pedig szemezgethetünk a XIX. század végétől kezdve a napjainkban készült művekig mindenből. A festmények értéke százezer forinttól húszmillió forintig terjed. Az adott mű vételáranak egy százalékáért már lehet festményt bérelni, így akár havi ezer forintos ráfordítással is tapasztalható, milyen érzés egy műtárgy által inspirálódni.

Ha több képet adnak bérbe egy helyre, szándékosan kerülnek be a válogatásba a nagy nevek mellé a fiatalok munkái is, mert így több mű esetén sem száll el a bérleti díj, valamint a fiatal művészeknek is elismerés, hogy a legnagyobbakkal „lógnak együtt”. A bérlés azért is a legkézenfekvőbb megoldás, mert festményt vásárolni kockázatos befektetés, pláne, ha egy laikus nem ért ahhoz, melyik műbe érdemes beruházni. Ráadásul nem kell egy életre szóló döntést hozni, hiszen festményt bérelni lehetséges csupán fél évre is. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a legtöbben ragaszkodnak a kibérelt képhez. Olyannyira a szívükhöz nő egy-egy darab, hogy akár évek után sem akarnak megválni tőle, pedig a cserelehetőség adott.

El Kazovszkij: Purgatórium XXXV.

– Ha műtárgyak között él az ember, az mindig ad valamilyen inspirációt. Egy gyűjtőnek mindez megadatik, azonban ez a lehetőség akár egy munkahelyi környezetben is elérhető – mondja Róna András. A munkahelyi közérzet befolyásolja az ott dolgozók teljesítményét, hatékonyságát. Az úgynevezett „wellbeing” minden olyan tényezőt magában foglal, amely kihat a munkavállalók közérzetére, elégedettségére. A munkahelyi légkör javítása bizonyos feltételek optimalizálásával érhető el. Ahhoz, hogy egy irodaház megfeleljen ezen kritériumoknak, jelen kell lennie a művészetnek is. Amennyire tehát például az oxigén cserélődése elősegíti, hogy a munkavállaló optimális környezetben dolgozzon, annyira fontos a művészet jelenléte is, ami bizonyítottan motiválóan hat a dolgozókra. – Amellett, hogy nagyon fontos szempont: a képek szem előtt legyenek, ne egy raktárban porosodjanak, integráns része az elképzelésünknek, hogy hozzájárulhassunk a motiváló munkahelyi környezet megteremtéséhez. Missziónak tekintem ezt a vállalkozást – folytatja Róna.

Sok vállalati gyűjteményben az aktuális vezetők ízlése szerint választott képeket találjuk, és nem tükrözik az ott dolgozók ízlését. A bérlés és a megfelelő kép kiválasztása csapatépítő programként is megállja a helyét: mivel fél évente adott a csere lehetősége, így ezen időtartamra a munkavállalók közül egy-egy kiválasztott csoport döntheti el, hogy melyik kép kerüljön az irodájukba, így a műtárgyélvezet nemcsak a vezetők kiváltsága lehet. Olyan is előfordult már, hogy egy dolgozó beleszeretett egy képbe, amely az iroda falát díszítette, és meg akarta vásárolni. Erre nincs lehetőség, azonban a Fine Art Rent ilyenkor összeköti az adott művésszel a potenciális vásárlót, így mindenki jól jár. – Az, hogy többször előfordult már a fenti eset, a kezdeményezés sikerességét mutatja – mondja Róna.

Jelenleg háromszáz-négyszáz festményt bérel öt irodaház és öt hotel, ám ha nem jött volna közbe a Covid-járvány, még magasabb lenne ez a szám. A cél az, hogy az irodaházakban legyen legalább egy műtárgy: erre találták ki az „1 kép mindenképp” elnevezésű kezdeményezést, egy irodaházak üzemeltetésével foglalkozó céggel karöltve. – Azt javasoljuk, hogy az irodaházak, irodák kezdjék el a bérlést kicsiben. Legyen csak egyetlen műtárgy például a recepción, és ha igény van rá, növelhető a festmények száma. Fokozatosan haladva remélhetőleg el lehet jutni arra a szintre, hogy minél több helyen legyen legalább egy műtárgy – magyarázza Róna.

Évente egyszer ellenőrzik, hogy a kibérelt képek a szerződésben foglaltak szerint, megfelelő körülmények között vannak-e, szigorúan tilos például légkondicionáló készülék közelébe vagy fűtőtest fölé helyezni őket. Ilyenkor azt is vizsgálják, nem rongálódott-e meg az adott kép, de erre még sosem volt példa, sőt. A bérlők jellemzően nagy becsben tartják a műtárgyakat, és nehezen válnak meg tőlük.

Róna saját bevallása szerint szintén ragaszkodik egy-egy féltve őrzött festményéhez, és nem szívesen adja el, pláne, ha jelen volt esetleg a kép készülése közben vagy egyszerűen csak elbeszélgetett a művésszel. Gyűjteményében megtalálhatók olyan, már elismert művészek munkái is, mint El Kazovszkij, Szüts Miklós, Bak Imre, Maurer Dóra, Fehér László és Bukta Imre, Szűcs Attila, Nádler István csakúgy, mint a fiatalabb generáció, például Csurka Eszter, Gresa Márton és Verebics Katalin festményei.

Fehér László: Nagy bukszus

A Magyarországon egyedülálló vállalkozás céljai között szerepel az is, hogy bővítse azoknak a gyűjtőknek a körét, akik beadják egy-egy saját darabjukat a kollekcióba. Nem titkolt szándékuk az sem, hogy a közgyűjtemények raktáraiban, a gyakran méltatlan körülmények között heverő festmények is bérelhetők legyenek, ám ehhez jogszabályi változás szükséges. [Magyarországon nem lehetséges magánemberként közgyűjteményből bérelni képeket, de például az Amerikai Egyesült Államokban megtehetjük ezt: magánemberként is kölcsönözhetünk műtárgyakat múzeumoktól – a szerk.] Ha ez itthon is megvalósulhatna, a bejövő összeget a műtárgyak restaurálásra lehetne fordítani.

A csaknem ezer darabból álló gyűjtemény egy része – amelyben a festmények mellett fellelhetők monotípiák, grafikák és szitanyomatok is – online katalógus formájában is hozzáférhető, ám érdemes inkább a bemutatóteremben, személyesen választani. Egy online képen ugyanis, még ha a lehető legtökéletesebben is fotózták, nem látni a textúrát, a méretet sem érzékeljük úgy, valamint a mű auráját sem. Így ha egy potenciális bérlő tanácstalan lenne, igénybe veheti az úgynevezett art consultancy szolgáltatást, ahol profi tanácsadó segíti a választásban a potenciális bérlőt.

– A képeket nem lehet a végtelenségig felhalmozni, ám azzal, hogy ilyen módon tudjuk hasznosítani a műveket, az eladási kényszer sem olyan nyomasztó. Nem azt mondom, hogy nem lehet műtárgyak nélkül élni, mert lehet. Csak éppen velük jobb – zárja a beszélgetést Róna András.

Képek: Fine Art Rent

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!