
Színekben tobzódó posztdigitális vizualitás
– Megnyílt a VILTIN Galéria és a Max City közös kiállítása
A nemzetközileg ismert, egyiptomi származású, New Yorkban élő designer, Karim Rashid tervezte újra a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont belső tereit, ahol a Gallery MAX kiállító tere is található. A galériában látható a VILTIN @ Gallery MAX legújabb, a kortárs színhasználattal foglalkozó képzőművészeti válogatása. A DaydreamColors címmel megnyitott tárlat kurátora ezúttal is Iski Kocsis Tibor, a VILTIN Galéria művészeti vezetője. A kiállítás 2025. szeptember 26-ig tekinthető meg.
A kortárs képzőművészet színhasználatában az utóbbi évtizedekben jelentős változás figyelhető meg, amely szorosan összefügg a digitális technológia – különösen a képernyők – mindennapi jelenlétével, valamint az akrilfesték gyártás fejlődésével, amely mára gyakorlatilag korlátlan színválasztékot kínál. Az ezek nyomán kialakuló új és innovatív színhasználati stratégiák nem csupán technikai, hanem esztétikai paradigmaváltást is jelentenek.
A klasszikus modernizmushoz – különösen a konstruktivizmushoz és a Bauhaushoz – kapcsolódó színhasználat szigorú, rendszerezett logika – színharmónia, funkcionalizmus, egyértelműség – mentén épült fel, elsősorban az alapszínekre (sárga, vörös, kék) és azok keverékeiből létrejövő másodlagos színekre (narancs, ibolya, zöld) támaszkodva.
A fiatalabb generációk (különösen az Y generáció képzőművészei) már sokkal szabadabban bánnak a színekkel. Munkáikban integrálják a második modernizmus irányzatait, így a háború utáni amerikai Color field festészet és a Pop art hatásait, amelyekre a szabad asszociáció és a kötetlen, élénk színhasználat jellemző.
A falon Rohrböck Dániel, az előtértben Palatinus Dóra munkái
A XXI. századra ez a folyamat egy olyan posztdigitális vizualitáshoz vezet, amely egyszerre épít referenciarendszerekre, de elutasítja a korábbi stiláris kötöttségeket. Egyaránt alkalmaz tiszta, élénk színeket, köztes tónusokat, pasztelleket, sőt mesterséges, digitális színárnyalatokat is mind organikus, mind geometrikus kompozíciókban.
A VILTIN @ Gallery MAX legújabb kiállítása tizennégy kortárs képzőművész munkáin keresztül nyújt betekintést ebbe a komplex és sokrétegű színhasználati gyakorlatba. A tárlat átfogó képet ad a jelenkori színhasználat stiláris irányairól és kompozíciós struktúráiról a kortárs magyar képzőművészetben.
Kocsis Katica esztéta a kiállítás megnyitóján, a falon Vető Orsolya Lia munkája
Ez a változásokban gazdag színhasználati tendencia jól tükrözi a kortárs művészet dinamikus és folyamatosan fejlődő természetét, ahol a technológia és hagyomány, valamint a lokális és globális hatások izgalmas párbeszédben állnak egymással. A VILTIN @ Gallery MAX kiállítása így nemcsak egy korszerű színhasználati képet fest, hanem a XXI. századi vizuális kultúra sokszínűségét és kísérletező szellemét is hitelesen reprezentálja.
A kiállító művészek: Bodolóczki Linda, Borbás-Tóth Marica, Gáspár Annamária, Kristoflab, Kun Fruzsina, Major Krisztina, Menyhárt Marcell, Németh László, Palatinus Dóra, Rohrböck Dániel, Szakál Éva, Szentgróti Dávid, Tóth Annamária Rita, Vető Orsolya Lia.
A kiállítás megtekinthető: 2025. szeptember 26-ig
Helyszín: MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont, 2045 Törökbálint, Tópark u. 1/a
Nyitókép: Látogatók a kiállítás megnyitóján (a nyitókép és a cikkben szereplő fotók forrása a Max City)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!