by Szentgyörgyi Rita 2023. May 15.

„Megengedhetjük magunknak, hogy minőségi turizmusra törekedjünk”

– Beszélgetés Emmanuel Marcinkowskival, az Atout France kelet-közép-európai irodájának vezetőjével

A kulturális turizmus kétségtelenül Franciaország vonzerejének és gazdasági fejlődésének egyik vektora. A francia hatszög kulturális és örökségi kínálata nem kevesebb, mint nyolcezer múzeum, köztük ezerkétszáz állami fenntartású, ezerötszáz fesztivál, negyvennégyezer nyilvántartott történelmi műemlék, negyven kulturális helyszín az UNESCO Világörökség listáján, és akkor még nem beszéltünk a kivételes kertekről, parkokról, a nemzetközileg elismert know-how-ról. A turizmus a kultúrához való hozzáférés legközvetlenebb módja, a látogatások több mint hatvan százaléka innen származik.

A világ huszonhat országában huszonkilenc irodával képviselteti magát az Atout France Francia Idegenforgalmi Hivatal. A bécsi székhelyű, a magyarországi turisztikai piacot is lefedő hivatal vezetőjével a kultúra és a turizmus kölcsönhatásairól, kevésbé ismert desztinációk felfedezéséről, a 2023-as év attrakcióiról és egy grandiózus, elnöki szintű idegenforgalmi célkitűzésről is szót ejtettünk.

Egy olyan gazdag történelmi hagyományokkal, kulturális örökséggel bíró országban, mint amilyen Franciaország, a kultúra és a turizmus mennyire egymást kiegészítő, egymástól elválaszthatatlan területek?

A Franciaországba irányuló turizmus promóciója szempontjából a kultúra mindenképpen prioritást érdemlő terület az Atout France számára, amely a francia turizmus nemzetközi fejlesztéséért felel. Feladataink közé tartozik a különböző desztinációk kulturális kínálatának a népszerűsítése. A hatezer kilométeres tengerpart, a jelentős hegyi, fürdő- és termálturizmus mellett elsődleges céljaink között szerepel a kultúra, a történelmi, műemléki örökség megismertetése.

Párizs, az Île-de-France, a Côte d' Azur a kulturális turizmus legpreferáltabb célállomásai. Milyen egyéb régiókat, tájegységeket, városokat kívánnak fókuszba helyezni a külföldiek számára?

Párizs, az Párizs, a népszerűségével lehetetlen vetélkedni, – többször is szerepelt a világ leglátogatottabb városainak a listáján –, a Côte d' Azur szintén nem szorul bemutatásra. Üzleti és marketingstratégiánk arra irányul, hogy a teljes Franciaországot, minden régióját, megyéjét lefedő turizmust növeljük, fejlesszük, a már jól ismert, bejáratott úti célokat sem mellőzve, melyek között az élvonalban szerepel Provence, Francia Baszkföld, Normandia, Auvergne, Bretagne. A közkedvelt desztinációkon túl szeretnénk kedvet csinálni az ország fantasztikus természeti, gasztronómiai, kulturális gazdagságának megismeréséhez. A célzott kulturális turizmus óriási előnye, hogy független az időjárástól, az évszakoktól. A turisztikai szempontból kevésbé kihasznált kora tavaszi és késő őszi időszakok kitöltésére törekszünk igényes kulturális és turistavonzó látványosságokkal.

RoissyRoissy

Konkrétan mit tesznek annak érdekében, hogy az év háromszázhatvanöt napján érdekeltté tegyék a turistákat egyes tájegységek, kulturális helyszínek, akár újdonságok felfedezésében?

Például fesztiválokat hozunk létre, a már meglévő fesztiválokat bővítjük, tematikus kiállításokat rendezünk. Nem véletlenül rendezik a legtöbb művészeti fesztivált tavasszal és ősszel, hogy növeljék az adott hely látogatottságát a vendégéjszakák, gasztronómia, vendéglátás tekintetében. Néhány közeli példával élve, áprilistól novemberig látogatható a Kertfesztivál Chaumont-sur-Loire-ban. A Bordeaux-i Borfesztivál, a bortematikához illő kulturális programokkal júniusban zajlik, azért, hogy elkerüljék a nyári és a szüreti időszakra jellemző tömeget. A helybélieknek és a turistáknak egyaránt érdeke a környezet adottságaihoz integrált minőségi turizmus, a hosszabb sorban állások, a tumultus elkerülése. Szerencsére a francia gazdaság diverzifikált, nem kizárólag a turizmusból élünk. Megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy minőségi turizmusra törekedjünk. Ha a turisztikai szakemberek kihasználják egy desztináció kulturális gazdagságát, hogy növeljék vonzerejét és gazdasági hasznot termeljenek, a turisták látogatottsága is hozzájárul a kulturális helyszínek fennmaradásához. Az általuk generált turisztikai látogatottság közvetlen hatással van a területek gazdasági fejlődésére. Így a kultúra a helyi turisztikai stratégiák katalizátorává válik.

Francia Baszkföld, BiarritzFrancia Baszkföld, Biarritz

Milyen kulturális produktumokat, attrakciókat kínál Franciaország az idei és a jövő évre, különös tekintettel az évfordulókra, a 2024-es párizsi Nyári Olimpiai Játékokra?

Az olimpiai készülődést megelőzi a Rugby Világverseny ősszel, tíz francia városban. Franciaország, a játékok földje reklámszlogennel hirdetjük ezt a két nagyon jeles sporteseményt. Mindkettő kitüntetetten fontos, és komoly erőfeszítéseket igényel részünkről a vendéglátást, a közlekedést, a szállodai helyeket illetően. A nemzetközi sportesemények amúgy is kiváló alkalmat jelentenek arra, hogy bővítsük a turisztikai szolgáltatásokat, illetve növeljük azok színvonalát. A Hauts de France régió Villers-Colterets városában, egy csodálatos reneszánsz palotában rendezik meg a Francia nyelv nemzetközi városa egész éves sorozatot. 2025-re fejeződik be Cezanne Aix-en-Provence-i műteremházának teljes rekonstrukciója és megnyitása a látogatók előtt.

Écouen, Musée National de la RenaissanceÉcouen, Musée National de la Renaissance

Milyen ütőkártyákat tudnak bevetni olyan desztinációk esetén, amelyek kívül esnek az utazók horizontján, viszont nagyon is érdemesek arra, hogy felkeressék őket?

Ha Dél- Franciaországról van szó, sokaknak Nizza, Cannes, Marseille ugrik be elsőre. Idén egy olyan, szélesebb körben felfedezésre méltó természeti kincset promótálunk, mint a Marseille-től alig egy órányira található La Ciotat. A híres Calanques Nemzeti Park szívében van, színes házakkal, nyüzsgő kikötővel, tipikus déli élelmiszercsarnok-piaccal és gyönyörű strandokkal. Jó szívvel ajánljuk a Loire völgye alig ismert ékszerdobozát, a Fontevraud Királyi Apátságot is. Az egyik legnagyobb fennmaradt kolostorváros egy vendégházat, egy fine dining éttermet, a közelmúltban megnyílt új modern művészeti múzeumot rejt magában. Történelmi falvak, kastélyok, múzeumok, erdők közelsége is vonzereje a Párizstól harminc kilométerre található Grand Roissynak, amely a kongresszusok, kiállítások, szabadidős tevékenységek ultramodern, új fellegvára.

Abbaye de FontevraudAbbaye de Fontevraud

A francia állam köztudottan sok pénzt fordít a turizmusra, a franciaországi úti célok promóciójára. Az európai piacon hozzávetőlegesen tízmillió eurót költünk reklámkampányokra, a fenntartható turizmus szempontjait szem előtt tartva. Macron elnök a pandémia után meghirdette a Desztináció Franciaország Tervet, amelynek az a lényege, hogy Franciaország legkésőbb 2030-ig világszerte vezető úti céllá pozicionálja magát a fenntartható, zöld turizmusban. A turisztikai szektor a klímavédelemmel karöltve nagyon komoly stratégiát dolgozott ki a természet, a kulturális és épített környezet védelmére, fejlesztésére. Ebbe beletartozik a szállodák, paloták, múzeumok klímabarát tervezése, felújítása és annak tesztelése, hogy mennyire tesznek eleget a zöldbarát követelményeknek. Az Atout France a programok hatékonyabb promóciója érdekében nemcsak idegenforgalmi irodákkal működik együtt, hanem kulturális intézményekkel, múzeumokkal is.

Écouen, Musée National de la RenaissanceÉcouen, Musée National de la Renaissance

Az egykori kelet-európai országokat, köztük Magyarországot milyen szakmai partnernek ismeri?

Négy országgal állunk képviseleti szinten kivételezett kapcsolatban a kelet-közép-európai régióból, Ausztriával, Csehországgal, Romániával és Magyarországgal. A magyarok a kiutazásokban az élen járnak. Az elsők között mozdultak meg a Covid után, Marseille, Párizs, Bordeaux ma is a legkedveltebb úti célok – repülővel. A csehek az üzleti turizmusban erősek, de ha arról van szó, hogy Európa mely városában tartsanak konferenciákat, szemináriumokat, Budapest neve párhuzamosan merül fel Párizséval. Valahogy minden ország, város konkurenciának is számít abból a szempontból, hogy mindig van mit eltanulni egymástól. Folyamatosan figyeljük a marketingújdonságokat. Borturizmus, borfejlesztés terén például a magyarok maximálisan megállják a helyüket a franciákkal való összehasonlításban.

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Emmanuel Marcinkowski

Fotók: Atout France

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!