by Jankó Judit 2020. Oct 02.

Megoldáskeresés és előrelépés

A lokális szereplők együttműködése kerülhet fókuszba az idei Art Market Budapesten – Interjú Ledényi Attilával, az Art Market alapító-igazgatójával

Idén tizedik alkalommal jelentkezik – a rendkívüli körülményekkel is dacolva – az Art Market Budapest. A rendezvény az évek során a régió vezető művészeti vására lett, és a kezdetektől erős nemzetközi jelenlétre törekszik, a magyar alkotókat pedig a budapesti vásárok közötti időszakokban is utazó kiállításokkal népszerűsíti szerte a világon. Ledényi Attilát, a vásár alapító-igazgatóját kérdeztük.

Tízéves a vásár. Megtenné, hogy összefoglalja nekünk, honnan hová jutottunk, és miket tart mérföldkőnek a vásár pályaívében? 

Amikor 2011-ben első alkalommal lépett az Art Market Budapest nemzetközi képzőművészeti vásárként a hazai és nemzetközi közönség elé, számtalan kihívással kellett megbirkóznunk. Budapest ebben az időben még – finoman fogalmazva – nem volt felrajzolva a világ művészeti térképére, így hamar kiderült, hogy nem elég vonzó tartalmakkal nagyszabású eseményt szerveznünk, hanem el is kell magyaráznunk a világnak, miért alkalmas helyszín erre épp a mi városunk. Mindez a hívószavak rafinált megfogalmazása mellett intenzív nemzetközi jelenlétet követelt meg, széles partneri kapcsolatok kiépítését tette szükségessé, és persze a frappáns megfogalmazások mellett a kiállítási tartalmak fejlesztése tekintetében is kreativitást igényelt. 2014-ben például részben épp ebből az indíttatásból hoztuk létre Art Photo Budapest néven a vásár különálló fotóművészeti szekcióját, hiszen Magyarország szerepe és Budapest központi pozíciója a fotográfia kontextusában könnyebben értelmezhető.  Mérföldkő volt, hogy néhány évvel ezelőtt a Városházával stratégiai partneri kapcsolatot alakítottunk ki, hiszen – a világ legtöbb művészeti „vásárvárosához” hasonlóan – Budapest is belátta, milyen lehetőségeket rejt magában egy ilyen jellegű esemény a városarculat formálása és egyebek mellett a kulturális turizmus tekintetében.

Az első években a hazai művészeti közeg egyfajta kishitűsége is lassította a vásár pozíciójának megerősítését, talán az hozhatta meg a fordulatot, amikor 2015-ben a művészeti piacról szóló elemzésében a szakma egyik meghatározó orgánuma, az ARTnews a világ huszonöt legjelentősebb vására közé sorolta a budapestit. Az, hogy a hazai művészeti élet és piac szereplői ma már hasznos és érvényes platformnak, tehát magukénak tekintik a vásárt, az idei évben különösen fontos, hiszen az Art Market Budapest a kialakult körülményekre való tekintettel 2020-ban kiemelten törekszik arra, hogy a hazai kortárs képzőművészet értékeit újra, ráadásul a lehető legszélesebb választékban hozzáférhetővé tegye a hazai közönség számára.

A koronavírus-járvány miatt világszerte lemondták a 2020-as vásárokat, az Art Market Budapestet mégis megrendezik. Beavatna minket a döntési folyamatba? Mit mérlegeltek, amikor a megrendezés mellett döntöttek?

Megfordítanám: a nehézségek ellenére sok helyen mégsem mondták le a vásárokat, a közelmúltban Berlin, Koppenhága, Moszkva, Párizs és több más helyszín is pozitív példával szolgált ebben a tekintetben. Számunkra egyetlen pillanatra sem volt kérdéses, hogy hacsak egy általános karantén nem hiúsítja meg a terveinket, az Art Market Budapestet 2020-ban is meg kell rendeznünk. A járványhelyzetre alapvetően kétféle válasz adható. Az egyik a teljes visszahúzódás, ami – hangsúlyozom – érthető és elfogadható reakció. A másik, és ránk nemcsak a mostani helyzetben, de az elmúlt évtizedben mindig is ez volt jellemző, a megoldáskeresés és előrelépés. A számunkra megfogalmazott iránymutatások és részletes ajánlások figyelembevételével, a különleges intézkedések bevezetésében már gyakorlatot szerzett hazai és külföldi művészeti intézményekkel konzultálva olyan, meglehetősen rigorózus eljárásrendet alakítunk ki, amely a járványügyi kockázatok elhárítására megfelel. A részletekkel nem untatnám az olvasókat, de meggyőződésem, hogy az Art Market Budapest idején a vásár helyszíne talán a legbiztonságosabb helyszín lesz Budapesten.

Döntésünket az a meggyőződésünk is befolyásolta, hogy a járvány hatására kritikus helyzetbe került alkotóknak és a hazai művészeti közeg más szereplőinek azzal nyújthatjuk a legnagyobb segítséget, hogy megteremtjük a lehetőségét a közönséghez való visszatérésre. Szeretnénk megértetni a közönséggel, hogy aki bármilyen mértékben felelősséget érez, vagy érzékeny a hazai képzőművészeti élet iránt, az az Art Market Budapest által biztosított lehetőséggel élve látogatásával, szeretetével és nem utolsósorban vásárlásaival hatékonyan fejezheti ki szimpátiáját és segítőkészségét.

Nem mellesleg tekintettel arra, hogy az Art Market Budapest formátuma, a művészeti kiállítás a színvonalas kultúrafogyasztás járványügyi szempontból legbiztonságosabb módja: amíg múzeumaink nyitva vannak, amíg számos más, a miénkkel azonos jellegű eseményt megrendeznek, addig kutya kötelességünk mindent megtenni annak érdekében, hogy a kultúra teremtői, közvetítői és fogyasztói találkozhassanak egymással. Könnyű lenne a járvány miatti nehézségekre hivatkozva visszavonulót fújni, de szégyellnénk magunkat akkor, ha ezt az utat választanánk, miközben hasznosak is tudunk lenni.

Mit gondol a nemzetközi színtéren az art fairek jövőjéről?

Az elmúlt hónapokban online konferenciákon és személyes beszélgetéseken gyakran „találkoztam” vásárigazgató kollégákkal és más szakemberekkel. A  számtalan felmerült gondolat közül talán az a legfontosabb, hogy miközben az elmúlt években a szakmában néhányan a nagy mértékben megszaporodott művészeti vásárokkal szembeni egyfajta fásultságról („fair fatigue”) kezdtek beszélni, ez mára a vásárok iránti fokozott érdeklődésbe fordult át. Biztosan van jövője annak a formátumnak, amely a közönségnek, a piac szereplőinek és az alkotóknak egyaránt ennyire tud hiányozni.

Mi lesz az idei Art Market Budapest művészeti programja? 

Ahogy említettem, az idei évben bizonyos mértékig a regionális, kiemelten pedig a hazai művészeti szereplők szolgálatára koncentrál az Art Market Budapest, és a hazai piac mobilizálása kerül a figyelem középpontjába. Szerencsésnek mondható az a már tavaly meghozott döntés, hogy a harmincéves évforduló kapcsán idén a kelet-európai rendszerváltás művészeti eszközökkel való feldolgozását helyezzük fókuszba, hiszen ez akár dominánsan Magyarország és a körülmények által meghatározott mértékben a környező országok művészeti tartalmaival is látványosan biztosítható. A legfontosabb tényező azonban az, hogy a hazai művészeti szereplőkkel való széles körű együttműködés bázisán az idei évben a piac újraélesztésében tudjunk közösen sikerre jutni.

A külföldi résztvevők helyzete: ki jön, ki mondta le? 

Most, beszélgetésünk időpontjában az eddigi lemorzsolódások ellenére is húsznál több ország kiállítói tartják fenn szándékukat az Art Market Budapesten való részvételre, ami – tekintettel a nehézségekre – rendkívüli elismerés. Külföldi kiállítóink munkáját raktározási kapacitásokkal, logisztikai, szállítási és installálási szolgáltatással, sőt végső esetben a kiállítási standokon szakképzett személyzet biztosításával igyekszünk segíteni. Mivel azonban a helyzet folyamatosan változik, ennyi idővel a vásár megnyitása előtt nem adható pontos és végleges válasz a kérdésre.

Lesznek-e idén kísérőrendezvények, akár a Millenárison, akár másutt a városban? 

Elsősorban a járványügyi biztonság maximális fenntartása érdekében, másrészt nyilván a szokásosnál lényegesen kevesebb külföldi látogatóra számítva a vásárt hagyományosan övező fesztiválszerű programsorozattól eltekintünk az idén, és figyelmünket a központi kiállítás biztonságos megrendezésére összpontosítjuk. Szerencsére a főváros ettől függetlenül nem marad az Art Market Budapest idején fesztiválválaszték nélkül, hiszen a velünk évek óta együttműködő  CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál erről idén is gondoskodik. Az Art Market Budapest egyik legfontosabb kiegészítő eleme, a régió legfontosabb műtárgypiaci konferenciája, az Inside Art sem marad el, hanem idén online formában rendezzük meg, a megszokott rendkívül magas szakmai színvonalon. 

Mit vár az idei rendezvénytől, mivel lenne elégedett?

A beszélgetésünkben megfogalmazott törekvések teljesülésének örülni fogunk. Én pedig akkor lennék leginkább elégedett, ha rá tudnánk cáfolni azokra, akik szerint a hazai művészeti élet és műtárgypiac szereplői alkalmatlanok az összefogásra, arra, hogy rövid távú egyéni érdekeiket átmenetileg félretéve közösen lépjenek fel a hazai művészeti élet támogatása és közönségünk magas színvonalú kiszolgálása érdekében.

 Megjelent: 2020. október

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!