by artisbusiness.hu 2022. ápr 25.

Merre tart a műtárgypiac?

A pandémia okozta sokk után 2021-ben jelentős mértékben növekedett a műtárgyak kereskedelme.

Az Art Basel és az UBS közös, műtárgypiacról szóló kutatása idén hatodik alkalommal jelent meg. A riport a piaci jellemzőkről és a tendenciákról igyekszik átfogó képet adni. A tanulmány legfontosabb megállapításait a műtargy.com mutatta be.

A járvány miatt 2020-ban a műtárgypiacon 10 éve nem látott recesszió következett be, azonban 2021-ben már fellendülést tapasztalhattunk. A régiségkereskedők és az aukciósházak összesített eladásait 65,1 milliárd dollárra becsülték. Ez 29%-os növekedést jelent az előző évhez képest, ráadásul a járvány előtti utolsó év (2019) adatait is meghaladja.

A műtárgypiac eladási értékeinek és eladott tárgyak mennyiségének változása, 2009 és 2021 között

A növekedés a piac minden területén megfigyelhető, a legmagasabb számokat azonban az aukciós szegmens produkálta. A nyilvános árverésen történt eladások 47%-kal növekedtek, ezt követték a privát értékesítések 32%-os növekedéssel, a kereskedői piac eladásainak értékei pedig 18%-kal nőttek.

A globális értékesítések területén az Egyesült Államok piaca 33%-kal nőtt. A 2021-ben 28 milliárd dolláros adásvételi mutató a teljes műtárgypiac 43%-át fedte le. A második helyen Kína piaca végzett. Az ázsiai ország 35%-os növekedéssel érte el a 13,4 milliárd dolláros értéket, ez a globális forgalom 20%-át fedte le. A harmadik helyen az Egyesült Királyságot találjuk. Ez utóbbi piaca 17%-os részesedést ért el a teljes piacon, eladásainak 11,3 milliárd dolláros értékét 11,3%-os növekedéssel érte el. A francia műtárgypiac mindössze 4,7 milliárd dolláros bevételre tett szert, ez azonban egy különösen erős, 50%-os növekedés eredménye. Franciaország műtárgypiaca egyébként 7%-os részesedéssel a lista negyedik helyét foglalja el.

A legnagyobb országok súlya a globális műtárgypiacon

A grafikonon jól látszik, hogy a legnagyobb műtárgypiacok eloszlási aránya 2015 óta közel azonos. A három legnagyobb piac részesedése országonként csupán 2-3%-ot változott. A legjelentősebb változás 2021-ben talán Kína és az Egyesült Királyság helycseréje. Ez utóbbi részesedése 2012 óta először csökkent 20% alá, így 2017 után másodszorra csúsznak le a harmadik helyre, és most Kína jelentősebb előnnyel áll a második helyen.

A három legnagyobb piaccal rendelkező ország jelentős részesedéssel bír az érték szerint felosztott alsó, középső és felső piaci szegmensben is. A legnagyobb dominancia azonban a legértékesebb műtárgyak területén látható. Az 1 millió dollár feletti értékű műalkotások terén a globális értékesítéseknek mindössze 3%-a zajlott a negyedik legnagyobb piaci részesedésű Franciaországban.

A pandémia hatásai

2020-ban a piaci eladások értéke 22%-kal, 50,3 milliárd dollárra csökkent. (A 2008-ban kirobbant világválság után, 2009-ben 36%-kal csökkent a műtárgypiac értéke.) A korlátozások hatásaként a hangsúly az online piactérre helyeződött át. Az aukciósházak jelentős energiát fektettek a digitális stratégiákba, ezzel sikeresen csökkentve a negatív hatások egy részét. Az online piac már a pandémiát megelőző években is folyamatosan bővült, de az adatokból egyértelműen látszik a járvány hatására bekövetkezett ugrásszerű növekedés.

A műtárgypiac növekedése és csökkenése 2009 és 2021 között

Az online kereskedés sokak számára kényszer is volt, ennek hatására a technikai háttér is fejlődésnek indult. A harmadik felektől származó platformok, különböző viewing roomok, a digitális értékesítés és marketing megtették hatásukat. A gyűjtők is elkezdték igénybe venni az online kereskedelem különböző lehetőségeit.

2021-ben az online piac 7%-os növekedést produkált. A műtárgypiaci értékesítések 20%-a online zajlott, becslések szerint összesen 13,3 milliárd dollár értékben. Ez ugyan a 2020-as évhez képest 5%-os visszaesést jelent, azonban a 2019-es 9%-os értéknek több mint duplája.

Komoly növekedés történt az NFT-k piacán. (Az NFT blokkláncon tárolt, nem felcserélhető adategység. Az NFT adategységek típusai digitális fájlokhoz, például fényképekhez, videókhoz vagy hangokhoz társíthatók.) Az egyedi fájlok piaca 2019-ben még csak 4,6 millió dollár volt, ám 2021-ben már meghaladta a 11 milliárd dollárt.

A legnagyobb változást a viszonteladások arányának növekedése jelentette. 2020-ban a tranzakciók 75%-a elsődleges eladás volt, 2021-ben azonban az ügyletek 73%-a viszonteladások keretében zajlott. Az NFT-piacterek leginkább a spekulatív vevőket vonzották. A műtárgyalapú NFT-ket átlagosan 1 hónapon belül újraértékesítették (összehasonlításképpen: a „hagyományos” műtárgypiacon a viszonteladási idő 25-30 év).

A műtárgypiac zajló online eladások mértékének változása

A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.

A borítókép forrása: artbasel.com, a grafikonok a The Art Market 2022 című kutatásból származnak

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!