„Mindenkinek a saját útján kell haladnia”
– Villáminterjú Kobayashi Ken-Ichiróval
Ismét hazánkban vezényel a magyarok egyik kedvenc karmestere, Kobayashi Ken-Ichiro, aki nyolcvankét évesen is sűrű napirendet diktál magának. Május 20-án és 26-án Mozart és Dvořák műveit dirigálja a MÁV Szimfonikus Zenekar élén. A zenekar következő évadát bemutató sajtóeseményen egy egyedi Herendi-porcelánnal ajándékozták meg.
A MÁV Szimfonikus Zenekar nevében Lendvai György igazgató köszöntötte a Mestert, és átadta a nyolcvnadik születésnapjára (2020. 04. 09.) készíttetett egyedi Herendi-tálat
A múlt hónapban ünnepelte nyolcvankettedik születésnapját. Budapesti látogatása során több koncertet is ad, különböző műsorokkal. Honnan merít erőt?
Nekem nem szokatlan ez a tempó, mondhatnám, ez a normális. Ha Magyarországra jövök, különösen szívesen teszek eleget az itteni zenekarok meghívásainak. Felfrissítenek a feladatok! Az elmúlt két évben persze kevesebbet tudtam koncertezni, ahogy minden zenész, de nem tétlenkedtem. Sok partitúrát áttanulmányoztam.
Mesélnek a híresen kiváló memóriájáról. Még mindig kotta nélkül vezényel?
Természetesen! Úgy gondolom, a karmesternek már a felkészülés során meg kell tanulnia a partitúrát, hogy a zene áradását még az a fél másodpercnyi idő se zavarja meg, amit a lapozás jelent. Sokkal biztosabb, lendületesebb vagyok kotta nélkül.
1974-ben a MÁV Zenekart vezényelte a budapesti karmesterversenyen, ez már a zenekar életében is két emberöltőt jelent.
Hatalmas élmény volt számomra a pálca első mozdulatától kezdve, hogy európai zenekart vezényelhetek. Hallottam bennük azt a hosszú és mély történelmi múltat, ami csak ezen a kontinensen hallható. Ha nincs a karmesterverseny, nem lett volna lehetőségem megvetni a lábamat Európában, Magyarország után később Hollandiában, Angliában sem. Természetesen sok időt jelent fél évszázad egy zenekar életében, de a hagyomány nem szakadt meg azóta sem. A MÁV Zenekar ma is nagyszerű együttes.
Kobayashi Ken-Ichiro 1974-ben (fotó: Keleti Éva)
Meglepte az a rajongás, amiben a magyarok részesítették?
Hogyne, és mindig nagyon hálás voltam érte! Csak egyetlen dolog zavar: a magyarok ütemes tapsa, ami engem az irányított ünneplésre emlékeztet. Talán a szocializmusból ered ez a szokás.
A vastaps. Nekem is bántja a fülemet!
Ezek szerint nem vagyok egyedül a véleményemmel.
A repertoár mely része foglalkoztatja mostanában?
Kezdettől fogva a romantika áll hozzám igazán közel, Beethoventől a nagy szimfonikusokig. Szinte ritkaság, hogy most több Mozart-művet is vezényelek, mert bár mindig is tiszteltem, sokáig nem voltam a legügyesebb Mozart-karmester. Hogy a kérdésére válaszoljak, nagyon szeretem az orosz muzsikát, különösen Csajkovszkijt. Szívesen foglalkoznék vele most többet, csak az a baj, hogy a háborús helyzet miatt nem mindenhol fogadják szívesen.
Sokan fordulnak önhöz tanácsért a fiatalabb generáció karmesterei közül?
Nem szoktam tanácsokat osztogatni. Úgy vélem, mindenkinek a saját útján kell haladnia, és az idősebb mesternek mindössze akkor kell közbelépnie, ha a tanítvány egyértelműen tévútra lép.
Amikor nem dolgozik, hogyan kapcsolódik ki?
Tévét nézek. Különösen sportot, baseballt és golfot, amit korábban magam is űztem. Két év múlva lesz fél évszázada, hogy feltűntem a magyar televízió karmesterversenyén, és lehet, hogy ezután kevesebbet dolgozom majd. De addig is minden percnek örülök, amit a zenének áldozhatok.
--------------------------
Kobayashi Ken-Ichirót akkor (1974-ben) zárta szívébe a magyar közönség, amikor – Medveczky Ádámot legyőzve – megnyerte a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyét. A versenyen közreműködő MÁV Szimfonikusok volt az első nem japán zenekar, amelyet vezényelhetett, ezért máig különösen jó kapcsolat fűzi az együtteshez, 2014-ben állandó tiszteletbeli vendégkarmesteri címet kapott tőlük. Budapesten aratott sikerét követően Európából, sőt Amerikából is érkeztek meghívásai, és számos zenekart vezényelt.
Fotó:Fortepan/Szalay Zoltán
A győzelem után a zsűri elnöke, Ferencsik János, a legendás dirigens maga mellé vette asszisztensnek. Mentora halála után, 1987-től egy évtizeden át a Nemzeti Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, 1992 és 1997 között fő-zeneigazgatója volt, távozásakor örökös tiszteletbeli elnök-karmesteri címmel tüntették ki.
Ferencsik János (fotó: Fortepan/Szalay Zoltán)
Kobayashi Németország, Ausztria, Anglia és Hollandia legnevesebb zenekarait dirigálta, 1980 és 1990 között a Kiotói Szimfonikus Zenekart vezette. 1988-tól a Japán Filharmonikus Zenekar karmestere, 1990-1994 és 1997-2004 között, majd 2010-től újra vezető karmestere, 2007-ig zeneigazgatója volt. Ezzel párhuzamosan 1998 és 2003 között a nagojai filharmonikusok fő-zeneigazgatójaként dolgozott, 2003-tól a zenekar tiszteletbeli karmestere. 2002-ben első ázsiai karmesterként vezényelte a Cseh Filharmonikusokat a Prágai Tavaszi Fesztiválon, és Bedřich Smetana Hazám című szimfonikus költeményével hatalmas sikert aratott. 2006-ban a hollandiai Arnhem filharmonikus zenekarának állandó karnagya lett.
Vezénylési technikáját a lendületesség, a dinamizmus és temperamentum jellemzi. Kottára nincs szüksége, véleménye szerint a partitúra csak elvonná figyelmét a zenészek és közte működő szemkontaktusról. Lemezfelvételein elsősorban romantikus és késő romantikus szerzők (Berlioz, Mendelssohn, Dvořák, Bruckner és Csajkovszkij) műveit vezényelte, koncertjeinek műsorán leginkább népszerű klasszikus művek szerepelnek.
A Magyarországon töretlen népszerűségnek örvendő karmester többször dirigálta a Győri Filharmonikus Zenekart, a debreceni Kodály Filharmonikusokat, a szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekart és a pécsi Pannon Filharmonikusokat. A karmesterversenyen elért győzelmének negyvenedik évfordulóján a sorozat gálakoncertjét a különleges barátságra való tekintettel a MÁV Szimfonikus Zenekar rendezte a Zeneakadémián, 2015-ben, a zenekar alapításának hetvenedik évfordulóján az ő dirigálásával adtak több koncertet. 2017-ben szerepet vállalt a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny zsűritagjaként, az eseménysorozat megnyitóján Beethoven IX. szimfóniáját dirigálta a Magyar Állami Operaház Zenekara élén.
1999-ben a japán–holland kapcsolatok négyszázadik évfordulójára írott, Passacaglia című zenekari művének premierjén ő vezényelte a Holland Filharmonikus Zenekart, e művét 2005-ben a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is dirigálta.
Önéletrajza Karmesterszóló címmel 1997-ben jelent meg magyarul. Kobajasi Kenicsiró – A fogadott magyar címmel 2014-ben televíziós portréfilmet forgattak róla, és nevét viseli a Nemzeti Filharmonikusok egyik bérlete.
Forrás: jegy.hu
A japánok által Kobakennek becézett karmester magyarországi tevékenységét 1986-ban Liszt Emlékéremmel, 1990-ben a Magyar Kultúráért Díjjal ismerték el. 1994-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést. 2010-ben elnyerte A Magyar Kultúra Követe címet, 2012 óta a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tiszteletbeli tanára. 2020-ban a Magyar Érdemrend nagykeresztje polgári tagozata kitüntetést adományozták neki a magyar–japán zeneművészeti kapcsolatok ápolását és erősítését évtizedek óta elkötelezetten szolgáló, kiemelkedő művészi pályafutása elismeréseként.
Lánya szintén zenész: zongoraművész.
Nyitókép: Kobayashi Ken-Ichiro (fotó: Tuba Zoltán)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!