by artisbusiness.hu 2022. May 16.

Minek alapján választanak műalkotást a magyarok?

– A hazai műtárgypiac jellemzői

Országos reprezentatív felmérés készült, amelyhez az újonnan nyitott BÁV ART Aukciósház és Galériaadta az apropót. A BÁV Műtárgy-befektetési Indexet nemzetközi példákra építve alkották meg 2019-ben. A mostani kutatást a BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. közösen végezte 2022 februárjában. A tanulmány eredményeiről a 24.hu számolt be.

A kutatás különlegessége, hogy külön is vizsgálták az egyes generációkat. Külföldön már volt erre példa, azonban magyar viszonylatban ez hiánypótló volt. A tanulmány külön kitért a Z generációra (18-25 évesek), ez azért volt fontos, mert ez az a generáció, amely alkotóként már részt vesz a művészeti piacon, vásárlóként pedig a közeljövőben fog belépni.

Minek alapján választunk galériát?

Fontos kérdés, hogy a műtárgyat vásárolni óhajtó személy melyik galériához fordul. A kutatás arra jutott, hogy a legfontosabb szempont az ár–érték arány. Műtárgyak esetében azonban rendkívül nehéz a különböző alkotások értékét összehasonlítani, így nem meglepő, hogy a galériák megbízhatósága szintén fontos.

Az internet és a média uralta világban már szinte magától értetődő, hogy az internetes vélemények és a médiamegjelenések jelentősen befolyásolják, hogy ki melyik galériához fordul. Az online világ térnyerését látva az sem meglepő, hogy a válaszadók harmada szeretné a kínálatot előzetesen online is megtekinteni.

Menyire vagyunk tudatosak?

A kutatás eredményeiből az látszik, hogy a műtárgyvásárlók negyede számára fontos, hogy kialakuljon egyfajta kötődés közte, a művész és a mű között. Ez a réteg hajlandó utánanézni az alkotó életművének, kiállításainak, és szívesen olvas róla cikkeket.

Hasonló arányban van jelen az esztétikum és az alkotó piaci helyzete is. A válaszadók között 22% volt azoknak az aránya, akik számára a művész személye helyett az esztétikai élvezet a fontos. Szintén ekkora arányban jelentek meg azok, akik pénzügyi alapokra helyezik a döntést, és attól a művésztől vásárolnak, akinek a műveitől értéknövekedést várnak.

Annak ellenére, hogy itthon döntően magyar alkotók művei kelnek el, a vásárlók 80%-a számára egyáltalán nem lényeges a művész nemzetisége. A hazai alkotók dominanciája így egyértelműen nem a keresletnek, hanem a kínálatnak köszönhető.

A kutatásban vizsgálták, hogy az egyes műalkotások esetében mi motiválja a vásárlást. E tekintetben az esztétikai és a befektetési szempontok bizonyultak a legfontosabbnak. Fény derül a tanulmányból arra is, hogy a vásárlók mit várnak el a műalkotásoktól.

Összességében elmondható, hogy a vevők számára a legfontosabb a műalkotások ár–érték aránya. Nagy számban vannak a műtárgypiacon olyanok, akik befektetési szándékkal vásárolnak műalkotásokat, azonban szintén sokak számára fontos az esztétikum és a személyes kapcsolódás.

Egyértelmű az internet súlya is, nem kis részben a fiatal, műtárgypiacra hamarosan belépő generációnak köszönhetően. Egyre több ember számára lesz fontos az online is megtekinthető kínálat, illetve az internetes világ nagyban megkönnyíti az információk, vélemények áramlását, ami a jövőben szintén jelentősen befolyásolhatja a műtárgyeladásokat.

A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.

Borítókép: BÁV ART Aukciósház, forrás: facebook.com/bavmukereskedelem

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!