Új platform született a művészet, a társadalom és az üzlet összefogására
by Erdélyi Z. Ágnes 2025. Sep 10.

Új platform született a művészet, a társadalom és az üzlet összefogására

– Interjú Matheidesz Rékával, a MOME vezérigazgatójával

A MOME Business Community program azzal az értékteremtő és közösségformáló célkitűzéssel indult el 2025 tavaszán, hogy hidat képezzen a vállalati szféra szereplői és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) között. Egyebek mellett e kezdeményezésről, az intézmény szemléletéről, a dizájn adta lehetőségekről beszélgettünk Matheidesz Réka vezérigazgatóval.

A MOME-n úgy érzi magát az ember, mintha a jövőbe csöppent volna: nemcsak az épülete, hanem a szemlélete is XXI. századi. Ön is így látja?

Valóban, nemcsak a 2019-ben átadott világszínvonalú MOME Campus, de az egyetem gondolkodásmódja is jövőbe mutató. Két fontos jelenséget érdemes megemlíteni ezzel kapcsolatban. Az egyik az interdiszciplináris megközelítés – ez a mi egyetemünkre kiemelten jellemző –, amely különböző művészeti, illetve tudományágak kölcsönhatása révén új személetet eredményez. Kimondható: a XXI. század innováció vezérelte időszak, a dizájn pedig ebből a szempontból is izgalmas terület, gyorsan fejlődik, és sok mindenhez kapcsolható. Moholy-Nagy Lászlót idézve: „Designing is not a profession but an attitude” – vagyis „A [forma]tervezés nem hivatás, hanem magatartás”. Gondolkodásmód, hozzáállás, ami általánosan érvényes.

Szintén XXI. századi jelenség, hogy a társadalomnak erős kihívásokkal kell szembenéznie, és – különösen a fiatal korosztály – igyekszik a globális problémákra megoldást találni. A dizájn eszköztára ebben is kulcsfontosságú, hiszen azzal, hogy felhívja a figyelmet a különböző területek nehézségeire,  segít jó válaszokat is megfogalmazni, legyen szó környezetvédelmi, gazdasági, társadalmi kérdésekről. Képzéseinkben és a hallgatók érdeklődésében mindkét elem megjelenik. Diákjaink az oktatási programokban számos olyan valós kihívással találkoznak, amelyekre érdemi megoldásokat dolgozhatnak ki. 

Mondok egy példát: minden évben nagyszabású, az egész campust betöltő kiállítást rendezünk a végzős hallgatók elgondolkodtató munkáiból. Egyetemünk sajátossága, hogy a diplomamunkák  fizikailag is megvalósuló művészeti és dizájnkoncepciók összességei – sok esetben akár termékek, szolgáltatások prototípusai. Közülük jó néhány társadalmi problémát vet fel. Idén például az egyik ékszertervezőnk a pánikbetegséggel foglalkozott a dizájn eszközeivel. Egy óriási ágyterítőre gyógyszerek leírásaiból, orvosságosdobozokból komponált együttest – a patchwork technikához hasonlóan –, és pirulákból készített alváshoz használatos szemtakaró ékszert. Tavaly egy étkészletet tervező diplomázónk azt szemléltette, milyen érzés anorexiával élni. Az eszközöket úgy tervezte meg, hogy ne könnyítsék, hanem kifejezetten nehezítsék az evést, ily módon rekonstruálta a  betegségben szenvedők nap mint nap átélt érzését. Érzékenyítő projekt volt ez is.

De volt olyan mestermunka, amelyben egy magyar formatervező ikonikus lámpája kelt új életre, modernebb, mai formavilágban, ugyanakkor a hagyományokra is ügyelve.

Minden diplomamunkában megnyilvánul a társadalmi, az ökológiai tudatosság. Nagyon izgalmas projekt volt az egyik textiltervezőnk  természetes anyagú – a feltűnő színű szintetikus anyagok alternatívájaként létrehozott – csillámpora is.

Mind innovatív és előremutató, kísérletező, több tudományterület együttműködésére épülő  munkák, amelyek valóban XXI. századi, társadalmi és ökológiai kérdéseket érintenek.

Ez azért is érdekes, mert az egyetemek valaha elefántcsonttoronyként magasodtak a hétköznapi élet fölé. A MOME-t látva úgy tűnik, ez mára megszűnt, az oktatási intézmények funkciója átalakult.

Nemzetközi jelenség, hogy az egyetemek nyitottabbá váltak, nő a társadalmi, gazdasági beágyazottságuk, egyre mélyebb a kapcsolatuk az üzleti világgal, a civil szervezetekkel, akár a városvezetéssel is. Tudományterülettől függően több irányba fejlődhetnek, a MOME iparművészeti szakiskolából vált művészeti és dizájnegyetemmé, ezért egyszerre tartotta meg a gyakorlatorientált képzést és vált több területen megkerülhetetlen felsőoktatási intézménnyé.

A jelenlegi ágazati stratégia határozottan az üzleti  szféra és a gazdaság felé nyitott egyetemeket támogatja. Az a cél, hogy több ponton kapcsolódjanak a gazdasági-társadalmi ügyekhez, a lokális munkaerőpiaci igényekhez, valamint a nemzetközi térképen is jól látható legyen az intézmény. Nekünk is sok ilyen együttműködésünk van, ezek fejlesztésére hoztuk létre a MOME Business Communityt is.

Ehhez kellenek az imént említett innovatív munkák, ötletek, pályázatok.

Igen. Az egyetemen több száz kreatív ötlet és koncepció születik évente, ami nagyon inspiráló a cégeknek is: beépíthetik, sőt ­– a hallgatókkal, a kutatókkal közösen – akár tovább is fejleszthetik az újításokat. A diplomamunkák is jó példák erre, de egy-egy kurzuson, tematikus héten is rengeteg ötlet születhet, nagyszerű megoldásokat, termékeket fejlesztenek a hallgatók célzott vállalti együttműködések keretében, de inkubációs programunkban is. Az egyetemnek az is a feladata, hogy észrevegye, mely terveket, alkotásokat érdemes üzleti szempontból is felkarolni, illetve szellemi tulajdonként levédetni. Nemrég megnyertünk egy pályázatot, amelynek segítségével az egyetem pénzt is adhat az ötletek üzleti célú továbbfejlesztéséhez, így lehetőséget teremtünk arra, hogy az elgondolások később  befektetők számára is vonzóvá váljanak.

Matheidesz Réka 2020 óta pályázati és üzletfejlesztési igazgatója, 2023 óta pedig vezérigazgatója a nagy múltú, idén 145 éves intézménynek. Az elmúlt években sikeresen megsokszorozta az egyetem elnyert támogatásainak összegét, nevéhez számos innováció fűződik. A Forbes magazin 2023-ban az év legbefolyásosabb magyar női közé választotta.

 

Ez is az új szemlélethez tartozik, hiszen korábban a művészet és az üzlet mérhetetlen távolságban voltak egymástól. Ön az üzleti részt képviseli. Hogyan?

Az imént kifejtetteken túl formáljuk az üzleti  gondolkodást, tudatosítjuk a napi működés során: az is az egyetem feladata, hogy kialakítson egy, az intézménnyel szorosan együttműködő üzleti közösséget, amellyel együtt ötletelünk, gondolkodunk, dolgozunk. Éppen e céllal hoztuk létre Business Community programunkat is, amelynek elsődleges feladata – azon túl, hogy egy platformra hozza a kkv-szektor, az üzleti szféra és az akadémiai világ szereplőit –, hogy aktív, támogató, inspiráló közeg alakuljon ki, teret adva új szinergiáknak, innovatív együttműködéseknek. A programhoz bárki csatlakozhat. Két szintje van: az inspirációs szint, azaz az úgynevezett TALENT-tagság esetében az üzleti, kreatívipari szereplők az egyetemen zajló munkát exkluzív előadásokon, hallgatói prezentációkon, különböző eseményeken keresztül ismerhetik meg. Az EXPERT-tagok már konkrét közös projekteken dolgozhatnak együtt,  partnereink kihívásokat fogalmazhatnak meg, kapcsolódhatnak az egyetem kutatási-fejlesztési és innovációs tevékenységeihez is.

A Business Community tagjai a MOME diplomakiállításán közelebbről ismerkedhettek meg a hallgatók munkáival (fotó: Lakos Máté)A Business Community tagjai a MOME diplomakiállításán közelebbről ismerkedhettek meg a hallgatók munkáival (fotó: Lakos Máté)

Mikor debütált a program?

Idén tavasszal. Már előtte is volt sok sikeres együttműködésünk, dolgoztunk többek között a SALT Étteremmel, a Telekommal, a British Council csapatával. A velük fejlesztett programok, termékek sok szempontból példaértékűek. A hasonló együttműködéseket tereltük most strukturált üzleti közösségi rendszerbe, amely mindenki számára előnyösebb és még több lehetőségnek ad teret.

Nagy érdeklődés övezte már az indulást is, majd nyár elején a diplomakiállítás megtekintésére szerveztünk egy eseményt, ahol oktatók és hallgatók vezették végig a résztvevőket, beszéltek a munkák hátteréről, gondolatiságáról, és a programról is itt meséltünk részletesen. Nagy örömünkre rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk. Persze a valódi közösség építése folyamatos munkát, figyelmet, aktivitást igényel, így ősszel is különleges eseményekkel, tudásmegosztó élményekkel készülünk a jelenlegi és leendő tagok számára.

A vállalatoknak miért éri meg bekapcsolódni?

A cégek egyre inkább keresik a kitörési pontokat, amelyek révén megkülönböztethetik magukat, és ebben az innovációnak, a társadalmi felelősségvállalásnak és a brandingnek is nagy szerepe van. A dizájn a brandépítés, a társadalmi érzékenyítés és az innovációs folyamatok szempontjából is jó eszköz lehet. Klasszikus plakátkampányok helyett ma már hatásosabbak a közös misszión alapuló, komplexebb márkaépítési folyamatok. Ezekben néhány innovatív adatvizualizációs megoldás, a médiadizájn folyamatosan fejlődő eszköztára, illetve egy-egy workshop formájában megtervezett, ügyfókuszú projekt átütő eredményeket hozhat.

Különleges programunk, a Fruska hátrányos helyzetű fiatal lányok kreatív készségeit fejleszti, amelyek révén nőhet az önbizalmuk. Ez a személyiségfejlődés és az itt megtanult soft skillek (interperszonális képességek, készségek) segíthetik őket az élet több területén is a későbbiekben. Az OTP-vel adománygyűjtő kampányt szerveztünk a programhoz, sokan támogatták ezt a folyamatot. 

,A Business Community tagjai a MOME diplomakiállításán közelebbről ismerkedhettek meg a hallgatók munkáival (fotó: Lakos Máté),A Business Community tagjai a MOME diplomakiállításán közelebbről ismerkedhettek meg a hallgatók munkáival (fotó: Lakos Máté)

Ön személyesen hogyan kapcsolódik a művészethez?

Korábban fejlesztéspolitikával foglalkoztam, egyéni kíváncsiság vezetett a kreatívipar közelébe húsz évvel ezelőtt. Nagyon megszerettem a területet, érdekel a benne rejlő fejlesztési lehetőség. Így például 2006-ban két divattervezővel létrehoztunk egy platformot, amely a magyar dizájnereket, alkotókat hozta helyzetbe.

A nemzetközi dizájnpiacot, a WAMP-ot.

Igen, nekik segítettem piacot, kommunikációs lehetőségeket és valódi együttműködőket találni. Aztán beleszerettem a területbe. A képzőművészetet is nagyon szeretem, a zenét is, de a dizájn fejlesztési lehetőségeivel foglalkoztam a legtöbbet.

Mit takar pontosan a kreatívipar szó?

A legegyszerűbben talán így fogalmazható meg: olyan ágazatok összessége, amelyekben az értéket főként az emberi kreativitás, tudás és ötletgazdagság hozza létre és amelyhez szellemi tulajdonjog kapcsolható – így ilyen például a dizájn, a képzőművészet, a média és a reklám, a filmipar, a zeneipar, de a divat, a játékfejlesztés és az építészet területe is.

A lényege, hogy egyszerre teremt kulturális és gazdasági értéket. Egyre több művészeti terület épít ki saját üzleti modellt, részben a támogatások csökkenése miatt – ez nagyon izgalmas. Személy szerint nagyon érdekel, hogyan tehetők fenntarthatóvá ezek a művészeti területek, hogy ne száz százalékban a támogatásoktól függjenek, hanem – jól tervezhetően – képesek legyenek bevételt termteni.

A Business Community tagjai a MOME-n (fotó: Lakos Márton)A Business Community tagjai a MOME-n (fotó: Lakos Márton)

Egy korábbi nyilatkozata szerint azt a modellt követi, amelyben az egyetem működése a magas szintű oktatásra és kutatásra épül, de fontos, hogy a finanszírozása ne csak támogatókra, hanem alternatív bevételi forrásokra is támaszkodjon. Ez is a Business Community feladata?

A Business Community elsődleges feladata a kapcsolódási pontok megteremtése az üzleti élettel, ennek eredménye lehet külső forrásaink növekedése. 

Bár az egyetem alapfeladatait – az oktatást és a kutatást – döntően állami támogatásból finanszírozzuk, fontos, hogy egy felsőoktatási intézmény pályázati és üzleti forrást is teremtsen a kutatási és fejlesztési projektek nagy részéhez. A lényeg: ne csak egyféle forrásra, támogatásra támaszkodjunk. Ez fontos egy szervezet gazdasági autonómiája és a szakemberek tudására építő, átgondolt, épp ezért hosszú távon fenntartható működése szempontjából is.

Működhet ez a modell máshol is?

Persze, sőt sok helyen fejlesztik ezt a területet. Az ágazati stratégia is támogatja az ilyen jellegű tevékenységet és a hálózatépítést. 

A jövő művészeinek, tervezőinek már ebben is kell gondolkodniuk, mert az lehet sikeres, aki láthatóvá teszi magát, és megteremti a munkájához szükséges forrásokat, illetve értékesíteni tudja az alkotásait. Hallgatóink üzleti szemléletet is elsajátíthatnak.

Sokféle életpálya létezik az egyetem után: van, aki a művészi pályát választja. A dizájn mint alkalmazott művészet lehetőséget ad arra, hogy különböző iparágakban – textil, divat, grafika, média, építészet – találjon karrierlehetőséget,  vagy önálló vállalkozást alapítson. Mások az innovációs folyamatokba kapcsolódnak be cégeken keresztül, vagy kutatók lesznek, és vannak olyanok is, akik saját márkát kezdenek építeni. Talán ez a utóbbihoz a legfontosabb az üzleti tudás. Alapszakos hallgatóink számára kötelező a kifejezetten ez irányú készségeket, szemléletet tanító Business to Design kurzusunk.

Matheidesz Réka (forrás: MOME)Matheidesz Réka (forrás: MOME)

Mi teszi a MOME-s hallgatókat kiemelkedővé a munkaerőpiacon?

Az innovatív, társadalmi és problémaközpontú szemlélet, ami az innen kikerülő diákok sajátja. Ezt minden területen nagyon jól lehet kamatoztatni. Van, aki saját alkotói, tervezői brandet épít, ami nagyon nehéz út, mert tőkeigényes. Más elmegy egy nagy céghez például UX-designernek, felhasználóiélmény-tervezőnek. Járműtervezőinkre számos nagy autóipari óriás azonnal lecsap a diplomaosztó után. Fontos megemlíteni sikeres építészeinket, művészeti menedzsereinket, akik ma a kulturális élet meghatározó, friss szemléletű szereplői. Más korábbi hallgatónk például vendéglátóipari egységet üzemeltet, ám az erős dizájnszemlélet abszolút tetten érhető, látható az ő munkájában is. Vagyis szinte minden iparágban megjelenik a MOME-szemlélet, az egyetemen elsajátított tudás és gondolkodásmód.

A Business Community tevékenységéről bővebb információ ITT.

Nyitókép: Matheidesz Réka (fotó: Lakos Máté)

Lásd még: 

A jövő a megújult a MOME TechParkban kezdődik – Hatszázötven új eszköz segíti a hallgatók munkáját

Merész és szokatlan: fotósok szemén keresztül mutatkozott be az új autómodell – Rendhagyó pop-up tárlat született a Peugeot és a MOME együttműködéséből

Minél kevesebb lassan gyógyuló sebet okozni – Beszélgetés Molnár Péterrel, a MOME Design Intézetének igazgatójávalerős

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕