_deutsche-telekom.jpg?w=1280&h=720)
Nem az a cél, hogy számítógép írja a jövő szimfóniáit
Interjú Dr. Matthias Röderrel, a Beethoven X. projekt vezetőjével
Vázlatfüzetben maradt töredékek alapján, alapos tanulás után mesterséges intelligencia fejezte be Beethoven X. szimfóniáját. A nagyszabású munkáról, amely a Deutsche Telekom támogatásával készült, Dr. Matthias Röder, a projekt vezetője beszélt lapunknak. Kiderült, hogy a jövő szimfóniáit nem komputerek komponálják majd. De akkor mire használjuk őket?
Miért pont Beethoven?
Két évvel ezelőtt azzal a kérdéssel keresett meg a Deutsche Telekom, hogy lehetséges-e Beethoven X. szimfóniáját mesterséges intelligencia segítségével befejezni. Úgy vélem, a vállalat elsősorban azt szerette volna bemutatni, hogy hol tart most az AI [artificial intelligence – a szerk.] kreatív felhasználása, fellendítve az erről szóló diskurzust. Beethoven, azontúl, hogy tavaly ünnepeltük születésének 250. évfordulóját, megfelelő választásnak tűnt, hiszen újító szellemű és végtelenül ötletgazdag zeneszerzőként tartjuk számon.
_Deutsche%20Telekom.jpg)
Milyen adathalmazzal „etették meg” a mesterséges intelligenciát?
Egy ilyen projektben a bevitt adat szerepe meghatározó jelentőségű. Sok energiát fektettünk abba, hogy megfelelően válogassunk és hasznos módon rendezzük el azt az adatrengeteget, amelyet az AI megkapott. Ezek között voltak Beethoven zeneművei, de a kortársaié és elődeié is, köztük Johann Sebastian Bach zenéje, tehát minden, amit a nagy zeneszerző maga is tanulmányozott. Speciális zenei környezetet teremtettünk a mesterséges intelligencia számára, amelyből képet alkothat arról, mi volt Beethoven, valamint az ő korának stílusa. Ezek az adatok MIDI-formátumban jutottak a mesterséges intelligenciához azokkal a metaadatokkal együtt, amelyek az előadás módjára, előadói jelzésekre vonatkoznak.
Az ön vezetésével öt különféle szakember dolgozott a projekten. Mi volt a feladatuk?
A csapat különféle háttérből és tapasztalattal érkezett a projektbe, nem kis feladat volt megértenünk egymást. De mondhatom, rendkívül sokat tanultunk. Prof. Dr. Ahmed Elgam korábban nem dolgozott zenei projektben, de AI-szakértőként és az Artrendex Inc. alapítójaként pótolhatatlan tudású szakember. Prof. Robert Levin a Harvard University muzikológusaként nagy tapasztalattal bír Mozart-töredékek befejezésében, Walter Werzowa zeneszerzőként, Prof. Mark Gotham zeneszerzéselmészként, Prof. Dr. Christine Siegert pedig Beethoven-kutatóként segítette a munkát.
_Deutsche%20Telekom.jpg)
No, és mit csinált az AI?
Miután a mesterséges intelligencia elvégezte a tanulást, megkapta a Beethoven vázlatfüzeteiben szereplő szimfóniatöredékeket. Egy-egy töredékhez több mint kétszáz különböző folytatást készített, amelyeket meghallgattunk és értékeltünk. A mesterséges intelligencia számára az is hasznos visszacsatolás volt, hogy mi mit ítéltünk jobbnak. Így született meg a szimfónia.
Képes esztétikai döntésre a mesterséges intelligencia? Tudja, mi szép és mi érdekes az emberi fülnek?
Amire a kérdéssel céloz, az talán az, hogy az AI rendelkezik-e kreatív személyiséggel, képes-e a közönség és saját maga számára releváns jelentést képezni. A válaszom: igen és nem. A mesterséges intelligenciának természetesen semmilyen elképzelése nincsen a világról önmagán kívül. Magától nem ír protest songot a fennálló társadalmi renddel szemben, és nem ad interjút, amelyben művei mondanivalójáról nyilatkozik. De több zeneművet „hallott” életében, mint ön, és egészen biztosan többet, mint én. Haydn, Mozart, Beethoven és a többiek műveiből jól körülhatárolható fogalmat képzett arról, mi érdekes az embernek.
_Deutsche%20Telekom%20(1).jpg)
Beethoven rendkívül határozott politikai és társadalmi üzenetet is képviselt a kor képlékeny viszonyai közepette. Gondoljon csak a III. vagy a IX. szimfóniára, a testvériség és a szabadság eszméjére! Amikor meghallgatta ezt az új, X. szimfóniát, mit hallott a zenében?
Nem én vagyok a legjobb ember arra, hogy válaszoljak, hiszen ismertem a töredékeket, a különféle változatokat, nem lepett meg, amit végül hallottam.
Akkor azt kérdezem: mi volt a közönség visszajelzése?
A legtöbbek számára nem volt egyértelmű, hogy hol végződik Beethoven és hol kezdődik az mesterséges intelligencia munkája. Nem nevezném a szimfóniát a Kilencedik folytatásának, annál introvertáltabb darab. Olyan, mintha Beethoven visszatekintene benne az életművére, és összegezné azt. Néhányan azt mondhatják rá, hogy ez nem a kései Beethoven, de ne feledjük, hogy a mester minden egyes kései műve kicsit más.
Hogy éreztek önök, a mesterséges intelligencia létrehozói és segítői?
Mintha szülők lennénk. Kezdetben az AI nem volt olyan meggyőző, de nagyon gyorsan tanult. Aztán volt, hogy minket is megleptek a megoldásai. Olyan tapasztalat volt, mintha egy gyereket figyelnénk, aki a szemünk láttára okosodik és ügyesedik. Furcsa ezt mondani, de büszkeséget éreztünk.

Mit mondana azoknak, akik attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia a kreatív munkákat is elveszi az emberektől?
A félelem rendkívül erős érzelem, és a hatása alatt nehéz tisztán gondolkodni. De nem kell félni a mesterséges intelligenciától, ugyanis nem képes átvenni az ember munkáját. Minden egyes szakma, legyen az zeneszerzőé vagy épp újságíróé, tíz-tizenöt külön részfeladatból áll. Ezekből az AI legfeljebb egy-kettőt képes elvégezni, ezzel viszont megkönnyíti a dolgunkat. Ahhoz, hogy megoldjuk a világ problémáit, minden kreativitásra szükségünk van, akár emberektől, akár gépektől érkezik.
Miben segíthet az AI a zeneszerzőknek?
Nem az a cél, hogy mesterséges intelligencia írja a jövő szimfóniáit. Miért is lenne ez a cél, ha a legtöbb zeneszerző éppen azért komponál, mert szereti csinálni? Az AI inkább segédeszköz lesz számukra. Például úgy, hogy megtanítják a szoftvert a saját stílusukra, hogy aztán együttműködjenek.
Milyen kreatív területeken lehet még hasznos a mesterséges intelligencia?
Ne is kérdezze, mert napestig tudnám sorolni! Egy számítógép képes inspirációt adni, segítséget nyújtani mindenben az üzlettől az íráson át a főzésig. Az ember a mai, sokrétű világban mindenütt kapacitásproblémát tapasztal, az AI viszont képes mintázatokat detektálni olyan hatalmas adathalmazokban is, amiket a mi agyunk nem képes befogadni.

Október 13-án Veiszer Alinda vezetésével szakértői beszélgetés keretében néznek a Beethoven X. projekt mögé Bősze Ádám zenetörténész, Szertics Gergely, a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Laboratórium partnerkapcsolati vezetője, valamint Szabó Béla, a Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója segítségével. A gépi zeneszerzés kulisszatitkaiba Nagyfi Richárd, a Cambridge Mobile Telematics AI szakértője vezeti be a közönséget keynote előadásával. A szakmai programok között Rohmann Ditta és Berecz Mihály duója szólaltatja meg a zeneszerző klasszikusait, majd az estet egy rövid vetítés zárja Cameron Carpenter világhírű orgonista, valamint a bonni filharmonikusok közreműködésével megszólaló X. szimfóniából.
Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Nyitókép: Dr. Matthias Röder, fotók: Deutsche Telekom
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!





