Nézz körül! Felhívás a fiatal színházi alkotók számára
– Nemzetközi kapcsolatok építésében segít a Philip Arnoult Mobilitási Alap
A fiatal magyar színházi szakemberek nemzetközi tájékozódását és Európán belüli szakmai kapcsolatépítését segítendő jött létre idén a Nézz körül – Philip Arnoult Mobilitási Alap. A névadó amerikai színházi szakember évtizedeken át dolgozott azon, hogy összekösse a színházi terület képviselőit a világ minden tájáról, ezzel segítve egymás jobb megismerését és megértését, a szakmai tapasztalatok megosztását, előadások létrehozását.
Munkája során számtalanszor járt Magyarországon Philip Arnoult. Az amerikai színházi szakember sok barátot szerzett itt, és fontosnak érezte, hogy egy támogatási alap létrehozásával segítse a feltörekvő generáció tapasztalatszerzését, és fél évszázados nemzetközi kapcsolatépítési munkáját átörökítse a fiatal színházcsinálókra. A most induló, a Summa Artium segítségével létrehozott mobilitási alap célja, hogy a fiatal előadó-művészeti alkotók tájékozódását segítse, kapcsolatok teremtésére nyújtson lehetőséget.
Philip Arnoult és felesége, Carol Baish (forrás: CITD, Susan Stroupe)
Az első pályázati ciklus 2024. október 16-án, 12 órakor nyílt, a pályázatok beadási határideje: 2024. november 30. A pályázat regisztrációs lapját ITT találják.
Kik pályázhatnak?
Harmincöt év alatti színházi alkotók, rendezők, koreográfusok, színészek, táncművészek, díszlet- és jelmeztervezők, elsősorban a független előadó-művészeti szférából. (A pályázatot 2025-ben is kiírják dramaturgok, kritikusok és producerek számára.)
Mire lehet pályázni?
Európai színházi szakmai utazással kapcsolatos költségek támogatására: nemzetközi és helyi utazás, szállás, szakmai programokon való részvétel (fesztivál, előadás, konferencia, kiállításbelépők) költségei, pályázónként maximum 250 000 Ft összegben.
Philip Arnoult (forrás: CITD, Susan Stroupe)
Summa Artium A Summa Artium – hűen a „művészetek összessége” és a „művészetek pénze” jelentéshez – híd az üzleti élet és a kulturális világ között. Együtt dolgoznak vállalatokkal és magánszemélyekkel is, így segítve a kulturális világot: forrásokat gyűjtenek az autonóm kultúra javára, miközben a vállalati és magánpartnereiknek élményt szerveznek. Hitvallásuk, hogy az üzlet és a kultúra egymásra utaltak: csak együtt teremthetnek gazdagabb társadalmat. |
Összehozni a szakma legjobbjait
A 2024 júniusában elhunyt Philip Arnoult életének jelentős részében azon dolgozott, hogy közelebb hozza egymáshoz a nemzetközi színházi alkotókat. Tevékenysége kontinenseken és óceánokon ívelt át, több mint három évtizedig dolgozott együtt a Nemzetközi Színházi Intézettel – a szervezet szakembereivel és Martha Coigney-vel két fesztivált is szervezett Baltimore-ban. Itt hozta létre 1971-ben a Theatre Projectet, amely színházat két évtizeden át vezetett.
1991-ben megalapította a Center for International Theatre Development (CITD) nevű intézetet. A szervezet munkájának középpontjába Kelet- és Közép-Európa került: különböző projekteket és csereprogramokat hívott életre Oroszországban, Magyarországon, Lengyelországban, Bulgáriában, Szlovákiában és Romániában. Az ezekből az országokból származó rendezők és drámaírók több amerikai színházban is dolgoztak, beleértve az American Repertory Theatre-t, az Arena Stage-t, a Woolly Mammoth Theatre-t, a Portland Center Stage-t, a New York Theatre Workshopot, a The Eugene O’Neill Theatre Centert, a Humana Festivalt és a Sundance Theatre Labot.
Arnoult munkája Magyarországon leginkább a színházi cserékre és a kulturális kapcsolatok kiépítésére összpontosult. Magyar rendezőket, írókat és alkotókat hívott meg amerikai színházakba, ahol közös projekteken dolgoztak, 1986-ban például az ő közbenjárásával lépett fel Baltimore-ban a Győri Balett.
A Schilling Árpád vezette progresszív, kortárs társulat, a Krétakör Színház Arnoult egyik legismertebb magyar partnere volt a 2000-es évek közepén. A Krétakör sokféle nemzetközi projektben részt vett, a társulat filozófiája és előadásmódja jól illeszkedett Arnoult céljaihoz. Aki a szívén viselte a magyar színházi szakma utánpótlásának kérdését is, így a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóival és oktatóival együttműködve különböző képzési programokban vett részt az 1990-es évek végétől a 2000-es évek közepéig. Több olyan kezdeményezést indított, amelyek középpontjában a színházi képzés és a fiatal tehetségek oktatása állt, amely nemzetközi projektekben számos, az akkori SZFE-hez kötődő magyar rendező és színész vett részt Arnoult irányítása alatt. De közeli munkakapcsolatot ápolt a Katona József Színház és az Örkény István Színház alkotóival, művészeivel is.
Alföldi Róberttel (forrás: CITD, Susan Stroupe)
Magyar kapcsolatairól így nyilatkozott 2020-ban a revizoronline.hu interjújában: „Alföldi Róbert megrendezte A velencei kalmárt Portlandben 2004-ben. Szász János megcsinálta a Kurázsi mamát és A vágy villamosát 2001-ben, Eszenyi Enikő pedig Brechttől Az egy fő az egy főt 2004-ben az Arena Stage felkérésére. Ez mind nagy durranás volt. János a Harvardon működő American Repertory Theatre képzési programját közel egy évtizeden át irányította, és vagy féltucat nagyszabású előadást rendezett ott. A következő fázis akkor kezdődött, amikor tanítványom és barátom, Barbara Lanciers Fulbright-ösztöndíjat kapott 2007/2008-ban, hogy Budapesten tanulmányozza a magyar-amerikai színházi kapcsolatrendszert. Régóta követem Pintér Béla munkásságát is, és segítettünk neki abban, hogy úgy két éve a Lincoln Center Festivalon előadhassa Titkaink című előadását. És néhány hete fejezte be éppen itt, Baltimore-ban A bajnok színrevitelét. Goda Gáborral egy komoly, három országra kiterjedő projektem volt. Orlai Tibor pedig mindig meglep a különleges választásaival.”
Pintér Bélával (forrás: CITD, Susan Stroupe)
Új lehetőség a fiatal színházi alkotók számára
A Philip Arnoult Mobilitási Alap projektkoordinátora Tompa Andrea, a pályázatokat értékelő bírálóbizottság tagjai Herczog Noémi és Bíró Bence, projektasszisztens Kelemen Roland. Az alap nyílt, szívesen fogadják a támogatásokat, hogy munkájukkal még több fiatalt segíthessenek.
Utalni a Summa Artium Nonprofit Kft. számlájára lehet: 16200010-10093081.
Iban: HU95 1620 0010 1009 3081 0000 0000
A közleményben ezt kell feltüntetni: Adomány a Philip Arnoult Mobilitási Alap részére.
Kérik, hogy a támogatók adják meg e-mail-címüket vagy telefonszámukat a kapcsolatfelvétel érdekében, a támogatási igazolás kiállítása végett, illetve, hogy beszámolhassanak az alap tevékenységéről.
Az alapról és a pályázati feltételekről további információ a Nézz Körül — Philip Arnoult Mobilitási Alap honlapján található.
Nyitókép: Philip Arnoult (forrás: CITD, Susan Stroupe)
Lásd még:
Újra lehet pályázni az Esterházy Art Award-díjra – Negyvenöt év alatti művészek jelentkezését várják
Átadták a színház-, film- és táncművészeti Junior Prima Díjakat – Tizenhatodik alkalommal ítélték oda az elismerést
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!