by Láng Dávid 2023. Aug 09.

„Nincsenek arany-, ezüst- és gyémántcsomagjaink, mindenkivel egyéni megállapodást kötünk”

– Szponzoráció a Sziget Fesztiválon

Augusztus 10-én indul a 29. Sziget Fesztivál, augusztus 15-éig több százezer látogatót várnak Budapestre, a Hajógyári-szigetre. Ez persze komoly hirdetési potenciált is rejt magában, amit a szervezők igyekeznek maximálisan kihasználni. A szponzoráció kulisszatitkairól Pintér Nórával, a cég partnership-osztályvezetőjével beszélgettünk.

Milyen formái vannak a szponzori együttműködésnek a Szigeten?

A támogatás lehet pénzbeli, barter vagy a kettő keveréke. A nagy kereskedelmi cégekre ugyanakkor szinte kizárólag a pénzbeli támogatás a jellemző. Leggyakrabban a marketingmegjelenésért fizetnek, és előfordul olyan is, amikor a kereskedelem eredményei alapján ehhez társul valamilyen bónusz.

Fotó: Besenyei GergelyFotó: Besenyei Gergely

Mit kapnak cserébe a partnerek? Vannak komplexebb tervek is a molinós megjelenés és a termékkihelyezés mellett?

Nincsenek arany-, ezüst- és gyémántcsomagjaink, mindenkivel egyéni, személyre szabott megállapodást kötünk. Ez általában tartalmaz egy logóelhelyezést a weboldalunkon, gyakran része kedvezményes jegyvásárlási lehetőség, nyereményjátékok szervezése, illetve a Sziget arculati elemeinek használata a saját kommunikációjukban. Ezek tetszőlegesen kombinálhatóak is, a Tanqueray például eladáshelyi promóciót szervez, kis címkét akaszt az üvegei nyakára, azon van az információ, amivel jegyeket lehet nyerni a fesztiválra. Valaki helyszínt támogat, mint a Samsung a Party Arénát és a Mastercard a Freedome-ot, mások saját helyszínt építenek, ilyen a Coca-Cola és a Lipton. Nagyon eltérőek a célok, illetve az eszközök, amelyekkel azokat el szeretnék érni. Mi ebben támogatjuk őket: akár helyszín biztosításával, akár névadással vagy előzetes kommunikációval, illetve ezek keverékével.

Forrás: Sziget FesztiválForrás: Sziget Fesztivál

Mit vár például a Bolt attól, hogy ők a dropYard színpad névadó szponzorai? Kimutatható, hogy többen veszik igénybe emiatt a szolgáltatásukat?

A Bolttal komplex együttműködésünk van, ők az egyik kizárólagos taxiszolgáltatója a rendezvénynek (a Főtaxi és a 6x6 Taxi mellett), akik saját droszttal is rendelkeznek a bejáratnál. A dropYard színpad tavaly indult, a tizen- és huszonéves korosztály körében manapság egyik legnépszerűbb műfaj, a hiphop/trap előadók programjaival. Érdekesség, hogy minden fellépő a saját anyanyelvén rappel. A Bolt könnyen tudott azonosulni ezzel, hiszen startupként indultak, és egy modern, applikációs megoldást kínálnak a felhasználóiknak.

Forrás: Sziget FesztiválForrás: Sziget Fesztivál

Milyen kategóriákba sorolná a támogatókat?

Mi kifejezetten a kereskedelmi partnerekkel foglalkozunk. Két típusuk van: az egyik, aki reklámozza a márkáját, hogy növelje a fogyasztói elkötelezettséget, de a helyszínen nem árulja a termékeit – ilyen mondjuk a Samsung. A másik kategóriába tartozik például a Dreher, amely értékesít is. Sörnél, üdítőnél törvényi előírás, hogy több márka legyen elérhető, más esetekben kizárólagos partnerek vannak egyes kategóriákban. A fentiek mellett vannak médiapartnereink, akikkel a marketingosztály foglalkozik, valamint kulturális intézetekkel is együttműködik a fesztivál. Utóbbit a programosztály intézi, ezekben az esetekben általában az adott országból érkező fellépőknek adnak támogatást, fizetik a gázsijukat, a szállásukat vagy az útiköltségüket.

Hogyan nyerik meg a potenciális szponzorokat, átlagosan mennyi ideig tárgyalnak velük?

Ez is nagyon változó. Előfordult például, hogy egy partner a Sziget kezdete előtt két héttel jelentkezett, de még sikerült időben összehoznunk az együttműködést. Ideális esetben azonban már ősszel elkezdjük az egyeztetést, tavaszra pedig minden kérdést tisztázunk.

Pintér Nóra (forrás: Sziget Fesztivál)Pintér Nóra (forrás: Sziget Fesztivál)

Közösen alakítják ki a stratégiát, vagy a partnerek általában fix elképzeléssel érkeznek?

A legjobb az, amikor közösen alakítjuk ki, hiszen mi ismerjük legjobban a rendezvényt, illetve a kapcsolódó lehetőségeket, ők pedig a saját márkájukat és a céljaikat. Ideális esetben a kettőt összegyúrva egy pont megfelelő mix keletkezik, kommunikáció és helyszíni megjelenés terén is.

Előfordult már, hogy valakinek nemet mondtak?

Ez általában akkor fordul elő, ha a támogatás összegében vagy az együttműködés feltételeiben nem tudtunk megegyezni, illetve a termék vagy a szolgáltatás nem illik a fesztiválhoz, annak közönségéhez.

Forrás: Sziget FesztiválForrás: Sziget Fesztivál

Milyen a visszatérők és az újak aránya a támogatók között? Kivel nyúlik vissza a leghosszabb időre a közös munka?

Az együttműködések háromnegyede biztosan hosszabb távú, de minden évben jönnek újak is. A leghosszabb ideje a Dreherrel dolgozunk, több mint húsz éve, de a Coca-Cola is már lassan két évtizede, 2005 óta partnerünk. Nem ritka, hogy valakivel egy kisebb projekten kezdünk el együtt dolgozni, majd az évek során egyre nagyobb léptékűvé válik a közös munka.

Mekkora részét teszi ki a teljes büdzsének a szponzoráció? Van-e minimumelvárás ezzel kapcsolatban?

Jelenleg 8-10 százalékát. Mint minden cégnél, nálunk is van büdzsétervezés év elején, ami a mi esetünkben szeptembert jelent, hiszen mi egy sajátos időszámítás szerint, fesztiváltól fesztiválig számoljuk az évet. Ilyenkor a teljes szezonra, illetve a konkrét rendezvényre is születik egy szponzorációs elvárás a menedzsment részéről, ezt nem a teljes költségvetéshez igazítjuk, hanem egy konkrét összeg. Szerencsére sikerül is hoznunk a számokat, már a Covid miatti visszaesés sem érződik annyira. Nem mondom, hogy időnként nem rezgett a léc, de végül mindig meg tudtuk ugrani. Ebben segített egy-egy jelentős partnerrel való megállapodás is: például a Disney+ tavaly, a márka magyarországi bevezetésekor nagyobb megjelenést vásárolt magának, a Nagyszínpaddal szemben lévő óriáskerék volt a helyszínük.

Forrás: Sziget FesztiválForrás: Sziget Fesztivál

A főváros milyen formában támogatja a Szigetet, és mit nyújtanak nekik cserébe?

Velük a cégvezetőnk, Kádár Tamás tartja a kapcsolatot, szoros és jó az együttműködés, sokat egyeztetünk, változatos témákban. Ilyenek mondjuk a természetvédelmi kérdések (hiszen a Hajógyári-sziget egy része védett terület) és a Budapestre érkező rengeteg külföldi vendég számára nyújtott szolgáltatások. A főváros által értékesített Budapest Cardnak például van egy külön szigetes változata (Sziget CityPass by Budapest Card), ami nálunk, a helyszínen is kapható. Konkrét anyagi támogatást a fővárostól nem kapunk, ugyanaz a kulturális kedvezmény jár nekünk is a területbérlési díjból, ami minden hasonló rendezvény szervezőjének.

Létezik-e kifejezetten személyre szóló támogatás, amikor egy cég egy bizonyos előadó felléptetését szponzorálja?

Ez nem rajtunk és nem is a magyarországi cégeken keresztül zajlik, inkább globális együttműködésekről van szó kiadókkal és zenekarokkal. Ilyen például a Coca-Cola és az Imagine Dragons kollaborációja – a cég hazai leányvállalata szerencsés helyzetben van, hogy pont egy coca-colás rendezvényen lép fel az együttes nálunk, így ki tudják használni kommunikációs szempontból.

Forrás: Sziget FesztiválForrás: Sziget Fesztivál

Van-e olyan külföldi sztár, akinek a neve összeforrt valamilyen márkával?

Az említett Imagine Dragons–Coca-Cola együttműködés például ilyen, de mondhatnám Billie Eilish-t is, aki mindig Nike Air Jordan cipőt hord, de nem tudom, van-e együttműködés. Dua Lipa pedig az Yves Saint Lauren parfümnek volt reklámarca, tavaly szervezett is a cég egy nyereményjátékot, aminek nyerteseit meghívták a Szigetre az énekesnő koncertjére. Ezekről mi mind tudunk, és szükség esetén segítünk a megvalósításban, de alapvetően tőlünk függetlenül futnak.

Lásd még:

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Pintér Nóra (forrás: Sziget Fesztivál)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!