by Szentgyörgyi Rita 2023. May 16.

Odéon – Európa Színház tegnap és ma

„A kultúrák Európája” gondolat jegyében hívták életre az Európai Színházak Unióját, ekkor vált Európa Színházzá az Odéon.

1990 óta működik Odéon – Európa Színház (Odéon – Théâtre de l'Europe) néven Párizs legrégebbi színháza, a bal part emblematikus intézménye, Franciaország hat nemzeti színházának egyike. A Mitterrand-kormány tűzijátékmesterének tartott Jack Lang kultuszminiszter és a milánói Piccolo Teatro alapító-igazgatója, Giorgio Strehler „a kultúrák, a színházak Európája” gondolat jegyében hívta életre az Európai Színházak Unióját. Ekkor vált Európa Színházzá az Odéon, amelynek falain sokszor átviharzott a történelem.

Fotó: Thierry DepagneFotó: Thierry Depagne

Az eredeti Salle du Faubourg Saint-Germain épületét a XVIII. század végén a Théâtre Français számára építették, neoklasszikus stílusban. Az új színházat Marie-Antoinette avatta fel 1782-ben. Két évvel később itt volt az ősbemutatója Beaumarchais Figaro házassága című klasszikusának. Odéon néven 1797-ben Jean-Francois Leclerc építész átalakította, majd két évvel később egy tűzvész elpusztította az épületet. A harmadik és jelenlegi épületet 1819-ben nyitották meg. Történelme során több színházfoglalási akció is zajlott a falai között: az 1968-as diáklázadások egyik szimbolikus helyszíne volt, a pandémia alatt kulturális dolgozók tiltakoztak a színház bezárása ellen, legutóbb pár hónapja energiaár-kompenzációs követelések miatt foglalták el.

Az Odéon a híres színreviteleknek köszönhetően a XX. században a kulturális Európa hivatkozási helyévé vált. Giorgio Strehlertől Bob Wilsonig, Luca Ronconitól Roger Planchonig színháztörténeti újítók dolgoztak itt. Nem beszélve arról, hogy a budapesti Katona József Színház nemzetközi vendégszereplései is az Odéonból indultak, Ascher Tamás legendás Három nővér-rendezése több európai színészt, rendezőt vitt a színház felé.

Fotó: Benjamin ChellyFotó: Benjamin Chelly

Bondy halálát követően a Strasbourgi Nemzeti Színház korábbi igazgatóját, sztárrendezőjét bízták meg az Odéon vezetésével. A rendezőként szellemi kísértések, megszállottságok iránt fogékony Stéphane Braunschweig (Tartuffe, Brand, Peer Gynt) 2016 óta tölti be az igazgatói tisztséget. Olyan emblematikus előadásokat állított színre, mint Molière Tartuffe-je 2008-ban, Racine Iphigeniája 2020-ban, Pirandello Ahogy te szeretsz című darabja 2021-ben.

Az Odéon két nagyon eltérő hangulatú színháztermet foglal magában: az úgynevezett olasz terem nyolcszáz férőhelyes, a felvilágosodás építészeti mintáját követi, a négyszáz férőhelyes, modernebb stílusú Atelier Berthier (Berthier műhely) pedig valaha díszletraktárként szolgált. Az állami támogatás a színház költségvetésének 65 százalékát teszi ki, aminek jó részét lefedi a két terem tetemes üzemeltetési költsége. A több millió eurós önerő főként a jegyértékesítésből és a vendégjátékokból származik. Lehet bérelni is a színháztermeket, de évi 370 körüli előadással, több tucat irodalmi eseménnyel kevés alkalomra találni szabad helyet. Az évek során komoly adományozói, pártfogói, közösségi finanszírozási hálózatot teremtett a színház, részben olyan kulturális missziók teljesítésére, amelyek meghaladnák a költségvetési forrásaikat. Az adománygyűjtés terén példátlan közösségi finanszírozási akciót szervezetk egy színházi felfedező és gyakorló tanfolyam megvalósítására. A Génération Odéon középiskolai diákoknak, többnyelvű oktatási intézményekben tanulóknak nyújt színházi képzést.

Forrás: perrot-richard.comForrás: perrot-richard.com

„Az Odéon mecénásává vagy partnerévé válni azt jelenti, hogy a céget egy erős művészi identitással felruházott kulturális intézmény presztízséhez kötik, és elkötelezett projekteket hajtanak végre. Ifjúsági programokhoz, társadalmi hatású, közérdekű és művészi hatókörű projektekhez lehet csatlakozni” – Valentine Boullet elmondása szerint. Azzal a céllal indították el a Génération Odéon programot, hogy az európai kultúra felé nyitott fiatalokkal megszerettessék a színházat. Tavalyelőtt megnyitották a közösségi finanszírozás előtt, hogy magánszemélyek is csatlakozhassanak a projekthez. A szponzorálásra való nyitottság ma nagyobb, mint néhány éve, ugyanakkor a gazdasági helyzet feszültté vált – folytatja Boullet. – A vállalatok nehezebben tudnak elmozdulni a művészi alkotás irányába, és a szociális szempontokat részesítik előnyben. Ezért népszerűbb a kultúrát és a társadalmi kérdéseket ötvöző keresztszponzorálás. Emellett a jelentősebb adományozók révén fejlődik az egyéni szponzoráció, és a mikroadományok (átlagosan 50 euró) száma is nő.

Fotó: Benjamin ChellyFotó: Benjamin Chelly

Stéphane Braunschweig igazgató állítása szerint „az Odéon olyan, mint egy találékony színész”. Európa Színház-beli tevékenységük nem korlátozódik a neoklasszikus falakon belülre: a művészeti neveléssel, a társadalmi akciókkal kiviszik a színházat az utcára, az iskolákba, olyan fiatalokhoz, akik számára a színház bennfentesek kis csoportjainak szabadidős tevékenysége. A mai Európában elengedhetetlen a kultúra integrációs szerepe. Európa Színháza segít megváltoztatni a dolgokat anélkül, hogy a művészetet lehetetlen kvótákba fagyasztaná; valódi lendületet ad a sokszínűség jobb színpadi megjelenítéséhez.

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

A nyitókép Thierry Depagne munkája.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!