by Nagy Zsófia 2021. Jul 25.

Primephonic – minden zene őse mindannyiunk jövőjében

„Azt már tudjuk, hogy a termékünk igazán boldoggá teszi a klasszikus zene rajongóit nap mint nap. A legtöbb klasszikuszene-rajongó viszont még nem tud rólunk.”

Egy zenei streamingplatform, amelyet alapítói azzal a célkitűzéssel hívtak életre, hogy fényesebb jövőt teremtsen a klasszikus zene számára. A Primephonic csapata szerint ugyanis a klasszikus zene lemaradt a digitális forradalomról, piaci részesedéséhez képest alulreprezentált a streamingszolgáltatók kínálatában. A Primephonic folyamatosan bővülő, mára több mint egymillió zeneszámból álló katalógusában szinte a valaha CD-minőségben rögzített összes klasszikus zenei felvétel elérhető az applikáció felhasználói számára.

„Szükségszerű, hogy létezzen zene. Felemeli az emberiséget, összeköt bennünket, és boldogságot hoz. A klasszikus zene az összes zenei stílus őse: a legkiemelkedőbb pop, rock, jazz, dance és hiphop előadókat inspirálja napjainkig. Klasszikus zene nélkül nem létezne könnyűzene abban a formájában, ahogy ma ismerjük” – világít rá a klasszikus zene megkerülhetetlenségére Thomas Steffens, a Primephonic CEO-ja.

Ezzel szemben Hollandiában – hasonlóan más európai országokhoz – viszonylag szűk réteg szereti szenvedélyesen a klasszikus zenét. Az ehhez a csoporthoz tartozók tájékozottak a meghatározó zeneszerzők és előadóművészek tekintetében, darabok ezreit ismerik, és ezek közül sokhoz kedvenc felvételt is társítanak. A következő csoport egy jóval szélesebb kör: a klasszikus zenét szerető és rendszeresen hallgató emberek, ők azonban nyitottak más zenei stílusokra is. A legszélesebb réteg a klasszikus zenét alkalmanként hallgatóké, akik kevésbé jártasak a zenetörténetben. Nyitottak, ugyanakkor nehezen vágnak bele a klasszikus zene hatalmas irodalmának és komplex terminológiájának megismerésébe.

A klasszikus zenei szcéna minden szereplője számára esszenciális, hogy az újonnan felnövő generációk is felfedezzék maguknak a művek szépségeit. Mind az előadók, mind a zenekarok, mind a klasszikus zene intézményei, de még a magasan képzett közönség is profitálhat abból, ha a fiatalok nyitottsággal és érdeklődéssel fordulnak a klasszikus zene felé. A Primephonic a klasszikus zenével korábban távolságot tartó közeget elsősorban azzal igyekszik megszólítani, hogy könnyebben értelmezhetővé formálja a zeneirodalmat. Befogadhatóbbá teszi a klasszikus zenét például kulcsfontosságú művekből kialakított lejátszási listák által, tematikus, korszakokhoz kötődő összeállításokkal, illetve zeneszerzők életművét átfogó válogatásokkal. A platformon ezen felül elérhetőek podcastek, például egy tízhetes klasszikus zenei kurzus, de kínálnak zenehallgatás közben olvasható, a műveket bemutató anyagokat is. A klasszikus zenében kevéssé jártas felhasználók így lépésről lépésre alakíthatják ki saját zenei preferenciáikat.

Az applikáció másik jelentős erénye a nagyon kifinomult ajánló algoritmus. Nem annak alapján ajánl zeneműveket, – mint a legtöbb streaming szolgáltató –, hogy mi népszerű pillanatnyilag a felhasználók körében, hanem a felhasználó által korábban hallgatott darabokra fókuszál. Olyan műveket ajánl, amelyek zeneileg passzolnak a korábban meghallgatott számok sorozatába. A klasszikus zene aktualitása ugyanis egészen más, mint a könnyűzenéé: a keresett mű gyakran már évtizedekkel vagy akár évszázadokkal korábban megszületett, a felhasználó pedig még csak nem is tud a létezéséről. A Primephonic csapatának tapasztalatai szerint azonban mindenki szeret új művekkel megismerkedni, ha a szembejövő darab zeneileg kapcsolódik a rendszeresen hallgatott alkotásokhoz.

„Alapvető különbség a Primephonic és más streamingszolgáltatók algoritmusa között: mi arra terveztük az algoritmusunkat, hogy ne csupán a dalok címét és előadóiknak nevét kezelje, hanem többek között a művek, áriák címeit, a zeneszerzők és a karmesterek neveit is vegye figyelembe. A klasszikus zenében ugyanis általában több közreműködő van” – mondja a platform keresőmotorjáról Thomas Steffens.

A Primephonic célja, hogy világszerte növelje feliratkozóinak számát. Ahogy Thomas Steffens fogalmaz, „Azt már tudjuk, hogy a termékünk igazán boldoggá teszi a klasszikus zene rajongóit nap mint nap. A legtöbb klasszikuszene-rajongó viszont még nem tud rólunk.” Emellett szeretnék továbbfejleszteni terméküket, főként a személyre szabás terén. Ez utóbbi azért kifejezetten komplex feladat, mert amellett, hogy felhasználóiknak az ízlésüknek megfelelő műveket szeretnének ajánlani, céljuk az is, hogy a hallgatókat kimozdítsák komfortzónájukból, és szélesítsék klasszikus zenei horizontjukat.

Kép: Thomas Steffens (forrás: soundstagesimplifi.com)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!