„Rá kellett jönnöm, hogy rendet kell tanulni ahhoz, hogy káoszt csinálhassak”
Barcza Réka újságíró, művészetterapeuta és festőművész egy személyben. 2020-ban a Godot Art Fair nyertese volt.
Újságíróként és művészetterapeutaként is kiemelten foglalkoztatja az esélyegyenlőség kérdése, az elesettek gyámolítása. Önéletrajzi ihletésű szürrealista festményei érzékenységről tesznek tanúbizonyságot, feminista köntösbe burkolt politikai irónia is tetten érhető bennük. Alkotásai valójában korunk kritikai lenyomatai, nemzedékünk félreérthetetlen lábnyomai. Elmondhatja magáról, amit hazánkban nem sokan: Skóciában végzett Fine Art szakon.
Barcza Réka (fotó: Gyertyán Balázs)
Barcza előbb újságírást tanult a Károli Gáspár Református Egyetem kommunikáció- és médiatudomány szakán, majd a skóciai University of Dundee-n diplomázott Fine Art szakon. Tavaly a Wesley János Főiskolán szerzett komplex művészeti terapeuta képesítést, ezzel is elmélyítve kapcsolatát a művészettel, mélyebbre ágyazva magát a művészeti komplexitásban.
Barcza Réka: Szeptember 18.
Barcza Réka: 2019
Már kisgyerekként érdekelte a művészet, de csak jóval később, újságíróként kezdett komolyabb szinten is e felé fordulni, festészettel és fotózással foglalkozni. Eleinte Sinkovics Ede festőművésztől vett órákat. Akkoriban jött rá többek között arra is, hogy alapok nélkül a tehetség önmagában nem elég, rendet kell tanulni ahhoz, hogy utána káoszt csinálhasson – ahogyan fogalmaz. Utána két évig járt a Kisképzőbe, Gerber Pál osztályába. Amikor tudomást szerzett arról, hogy Skóciában létezik egy olyan szak, ahol egyidejűleg tanulhat fotózást és festészetet (Fine Art), rögtön tudta, hogy ott a helye, hiszen így nem kellett választania a két terület között.
Barcza Réka: December 26.
Az egyedülálló külföldi szak miatt érzett öröme és a cél lebegett a szeme előtt, amikor felszállt a Budapestről induló repülőgépre. „Úgy költöztem ki, hogy nem volt munkám, szállásom is csak négy napra, és egy hónapra elegendő pénzem. Mindenki azt gondolta a környezetemben, hogy veszélyes, amit csinálok. Igazuk volt, utólag ezt nem is javasolnám senkinek. De annyira elszánt voltam, tudtam, hogy minden összejön majd. Nem volt B verzió a fejemben. Szállást pont a negyedik nap végére találtam, munkát pedig szintén az utolsó pillanatban. Az egyetem pedig maga volt a mennyország, jól felszerelt műtermekkel, fotóstúdiókkal, könyvtárakkal. Úgy éreztem magam, mint a mesékben, amikor a hős megkapja a jutalmát a fáradozásai végén”.
Barcza Réka: Oxytocin
Diplomázás után hazaköltözött, és szembe találta magát a koronavírus-járvány nélkül is éppen elég depresszív és totálisan átpolitizált magyar mindennapokkal. Emiatt eleinte úgy tervezte, hogy visszatér Skóciába, de később mégis az itthon maradás mellett döntött: „Sosem gondoltam volna, de nem volt könnyű visszailleszkedni a hétköznapokba. Újra megszokni, hogy itthon az emberek többsége szemlesütve járkál az utcákon, sokan frusztráltak, belekeseredtek az életbe. Az első fél évben nem találtam a helyem itthon sem. Úgy terveztem, ha nem vesznek fel a művészetteraputa szakra, továbbállok, Máltára vagy Olaszországba költözöm. Mivel felvettek, maradtam, és nem bántam meg. Elsősorban itthon szeretnék segíteni a művészetterápiával. Sokaknak szüksége lenne rá.”
Barcza Réka: Az ágy közös. És a párna?
Munkái 2016 és 2019 között csoportos kiállításokon voltak láthatóak, főleg a skóciai egyetem berkein belül, 2019-től azonban Magyarországon is kiállított, többek között a Godot Galériában. Festészeti munkái mellett olyan egyéni performanszok is fűződnek a nevéhez, amelyek szintén érzékeny és fontos témákat dolgoznak fel. Ezekben esetenként a saját testét is használja, illetve a saját testével is fest.
Első egyéni kiállításán – amelyet 2021 februárjában-márciusában a Godot Galériában láthatott a közönség Falvédők karantén idejére címmel – egy falvédőket idéző, tizenöt darabból álló festménysorozat formájában dolgozta fel korábbi és aktuális személyes élményeit. A kiállításról az ÉS oldalán Tóth Ádám azt írta: „Talán nem túlzás azt állítani, hogy ezek a falvédők kíméletlenül őszinte szókimondásról tanúskodnak.” Az akkori járványügyi helyzet miatt a tárlatot maga a művész nyitotta meg online, egy performansz keretében.
Barcza Réka: Mintafeleség, mintaanya
Barcza Réka: Ne mondjunk le a privilégiumainkról egy rosszul értelmezett emancipációs küzdelemben!
A kiállítási darabok közül először a Beteljesíteném a női princípiumot! című mű készült el, amelyet saját – szintén átpolitizált – társkeresési nehézségei inspiráltak, és amellyel kapcsolatban így fogalmazott korábban a hvg.hu-nak: „Dühömben úgy éreztem, hogy egy ilyen nemzeti kis menyecske címkével kellene árulnom magam ahhoz, hogy ezen a piacon áruképes legyek (…) Ez a nőiprincípium-narratíva nemhogy leépült az elmúlt években, hanem felerősödött, és a nő politikusok sajnos sokat tesznek azért, hogy ez folytatódhasson. A mostani kijelentések tényleg olyanok, mintha a régi falvédőkről ismert patriarchális gondolatok visszhangoznának, mintha ezek próbálnák meghatározni a női létünket.” A karanténidőszak alatti séták által inspirálódott a Mintafeleség, mintaanya című második képe, amelyet sorban követett a többi, egyebek mellett: Ne mondjunk le a privilégiumainkról egy rosszul értelmezett emancipációs küzdelemben!; Külügyi dolgozó karácsonyi ajándéka Orbán Viktor miniszterelnöktől 2020 karácsonyán; Az apa férfi, az anya főz; A világ azoké, akik teleszülik; Az ismét csalódott Magyar Nemzeti Feleségjelölt a karcagi focipályán, amint konstatálta, hogy nem rúghat labdába; Nemzeti mosoda.
Barcza Réka: A világ azoké, akik teleszülik
Barcza Réka: Csalódott Magyar Nemzeti Feleségjelölt lomtalanítás idején
Barcza Réka: Magyar Nemzeti Feleségjelöltek Trabanttal
Barcza korai munkáinál is meg lehetett figyelni, hogy saját magát is megjeleníti a festményeken, és ez áll a Falvédők karantén idejére kollekció darabjaira is. A művész szerint ennek nincs különösebb jelentősége: „A festményekkel (…) nem egy nő történetét, hanem mindannyiunkét szeretném megmutatni – lehetőleg pont olyan bugyután tematizálva, ahogy korábban a nőket ábrázolták a falvédőkön.”
Festőként jelenleg az emberi kapcsolatokban tetten érhető elhárító mechanizmusok foglalkoztatják, amelyeket több képen is megjelenít. Ehhez kapcsolódóan készül egy képsorozat a belső szervekről, amelyek szintén szoros összeköttetésben állnak bizonyos érzelmi reakciókkal. Nemrégiben Cserhalmi Luca kurátor, esztéta felkérésére meghívást kapott a Bunker Galériába, ahol 2023 márciusában hét képzőművész társával együtt, csoportos kiállítás keretében az „It’s fine” jelenséget járják körül. Azt a tapasztalatot dolgozzák fel művészi síkon, hogy a mai kor emberének ingerküszöbe kitolódott, és olykor a legabszurdabb helyzetekben is azt hangoztatjuk, képviseljük, hogy minden rendben, minden oké, minden jól van így. Erre az eseményre nem festménnyel készül: videoperformanszt és installációt készít.
Barcza Réka: Sebek
Művészetterápiás csoportjai szintén márciusban indulnak, amelyeket egy terapeuta kolléganőjével, Radomir Majával tart hetente egyszer, ezúttal kifejezetten nőknek. A foglalkozás egyfajta feminista mese- és művészetterápiás csoportként fog működni, ahol a nők társadalmi és családon belüli szerepe mellett a bántalmazott nők helyzete is helyet kap a Walt Disney-mesékből ismert történetek eredeti változatainak segítségével. „Az eredeti szövegváltozatok teljesen mások, mint a Disney-féle mesék, durvább történetek és mélyebb női sorsok jelennek meg bennük” – mondja Réka. „A Disney-féle változat torzít, hamis mintát mutat a lányoknak. A kis hableánytól például azt tanuljuk, hogy dobjuk el a tehetségünket holmi illúzióért, és így találjuk meg a boldogságot egy férfi oldalán. Az eredeti verzióban a hableány nem jön össze a herceggel, a férfi mást vesz el, amikor pedig a boszorkány felajánlja a lánynak, hogy visszakaphatja a hangját, a tehetségét, ha megöli a herceget, a lány inkább magát öli meg” – teszi hozzá.
Barcza Réka: Vazopresszin
Tulajdonképpen ebben a művészetterápiás tevékenységben egyesül Barcza munkásságának lényege, valamint ebben jelenik meg egyidejűleg mindaz, amit a világból fontosnak tart felmutatni: az érzékeny témák, a kiszolgáltatottság, a női szerepek feltárása, a művészet önkifejező és segítő volta.
Barcza Réka művészi szempontú sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy ha újságírói, festőművészi és művészetterapeutai teendői engedik, akkor egy régebb óta formálódó novelláskötetén dolgozik.
Barcza Réka (fotó: Gyertyán Balázs)
A Falvédők karantén idejére kollekció néhány darabja még megvásárolható a Godot Kortárs Művészeti Intézet online galériájában.
Több információ Barcza Rékáról: ITT.
Nyitókép: Barcza Réka (fotó: Gyertyán Balázs)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!