by Csabai Máté 2021. Nov 21.

Radar alatt Kelet-Közép-Európa felfedezetlen képzőművészei

A világ legjelentősebb múzeumai egyre növekvő érdeklődést mutatnak a régió művészete iránt.

Szeptemberben egyedülálló kiállítótér nyílt Budapesten, az Andrássy út 110. alatti villában. A Q Contemporary célkitűzése, hogy megismertesse a közép-kelet-európai alkotókat a világgal, és bevonja őket a nemzetközi képzőművészeti életbe. Az első nyitvatartási napon Csillag Eszter művészettörténésszel, a kiállítótér művészeti vezetőjével beszélgettünk.

Queenie Rosita Law

A művészeti központot a tehetős hongkongi üzletasszony, Queenie Rosita Law alapította. Hogyan lett a magángyűjteményből intézmény?

Queenie Rosita Law már akkor sokat utazott a közép-európai régióban, amikor a londoni Central Saint Martins College tanulója volt. Rengeteg tehetséges művésszel és szakemberrel találkozott, de azt is felismerte, hogy az itt élő alkotókat kevésbé ismerik tágabb hazájukon túl. Gyűjteni kezdte az 1960-as évektől máig keletkezett alkotásokat. Ezekben az években vásárolta meg az Andrássy út 110. alatt álló villát is, amely korábban az Aranymúzeumnak adott helyet.

Q Contemporary Budapest

Ő volt tehát az, akit 2018-ban az ingatlanvásárlás kapcsán „titokzatos hongkongi üzletemberként” emlegettek a híradások. Mi lesz az épületben?

Az épületet az üzletasszony kulturális célra szemelte ki, ahol nemcsak gyűjteményeket mutatnak be, hanem a Q Contemporary platformján bemutatkozik a közép- és kelet-európai kortárs művészet, ezen felül az edukációs program, és az art residency is fontos részét képezi majd aktivitásunknak. A fő profilunk kiállítások rendezése, amelyeken magángyűjtőktől és művészektől származó kölcsönművek is bemutatunk, illetve ezek együttműködésekkel is megvalósulhatnak – mint ahogy a második emeleten lévő Leopold Bloom Art Award-nál történt.

Q Contemporary Budapest

----------------------------------------

Az Andrássy úton álló egykori Rausch-villa évekig nem talált gazdára, miután a Magyar Indokína Társaság felszámolása miatt eladósorba került. A négyelemeletes épületet a többedik kikiáltás után az eredeti 2,5 milliárdos ár helyett 1,68 milliárdért „egy titokzatos vevő”, egy hongkongi üzletember vette meg – írta 2018 júliusában a Napi.hu.

Queenie Rosita Law vagyonos hongkongi családból származik, néhai nagyapja, Law Ting-Pong a Bossini divatmárka alapítója. 2015-ben emberrablók áldozata lett, akik 3,6 millió dollárnyi váltságdíjat csikartak ki a hozzátartozókból, az esetről a New York Times is beszámolt. Tanulmányait a londoni Central Saint Martins College grafika- és tervezőszakán végezte, majd az üzleti élet és a műgyűjtés felé fordult. Megalapította a Q Art Groupot, amely egyszerre szolgál magánmúzeumként, stúdióként és kereskedelmi galériaként. Közép-kelet-európai utazása során kezdte el gyűjteni a régió művészetét, ebből jött létre a budapesti kiállítótér. 2020-ban Magyar Arany Érdemkereszttel tüntették ki. Missziója, hogy összekösse Közép-Kelet-Európa művészeit az irántuk érdeklődő műgyűjtőkkel, és növelje az alkotók megbecsültségét a térségben.

----------------------------------------

A Q Contemporary csak Budapesten van jelen, vagy máshol is?

Fontos hangsúlyozni, hogy a Q Contemporary olyan platform, amelynek az épülete a magyar fővárosban található, de a küldetésünk éppen az, hogy a nemzetközi színtéren prezentáljuk a közép-európai művészetet. Volt már kiállításunk Londonban, a 2019-es Frieze képzőművészeti vásár ideje alatt, Hongkongban pedig K11 Art Foundation-nel együttműködve szerveztük meg a Tracing the Fragments című kiállítást.

Q Contemporary Budapest, Bozó Szabocs munkája

Miért érdekes a közép-európai művészet egy hongkongi üzletasszony számára?

Ha figyeli a trendeket, láthatja, hogy a világ legjelentősebb múzeumai egyre növekvő érdeklődést mutatnak a régió művészete iránt. A londoni Tate Gallery vagy a Pompidou Központ például észrevehetően pótolni kívánja azt a hiányt, ami gyűjteményükben történelmi okokból, az egykori szovjet országok elszigeteltségéből keletkezett. Piaci szemmel nézve is jó befektetésnek tartják, hiszen miközben a nyugati neoavantgárd művészek rendkívül magas áron futnak, keleti kortársaik ugyanazon korszakból, ugyanabban a minőségben jóval könnyebben megszerezhetők.

Q Temporary Budapest, Alin Bozbiciu munkái

Milyennek írná le a régió művészetét?

Több generációról és nagy földrajzi kiterjedésről beszélünk, tehát nem könnyű közös jelzőket találni. De az egyértelműen látszik, hogy az itt élő művészek határozottan támaszkodtak saját kultúrájuk gazdag vizuális hagyományaira. Olyan alkotókról beszélek, mint Bak Imre, aki a népművészet motívumaiból is merített. Az is érdekes, hogy ezek a művészek a keleti blokkban az elszigeteltség és a nehéz körülmények ellenére szinte naprakészek voltak a nyugati áramlatok kérdésében, tudtak a fontos kiállításokról és alkotókról, s éppen ezért az is izgalmas, hogy miként reagáltak rájuk.

Magyarországon a legtöbb múzeum állami támogatással működik, a Q Contemporary viszont privát kiállítótér. Hogyan képzelik el a működését?

Az Egyesült Államokban vagy Kínában valóban sokkal megszokottabb a magánmúzeumok működési típusa, de a mi régiónkban is egyre több magánszemély alapít ilyen intézményt. Egyre jobban kiépül az a rendszer, amely a nyugati országokra jellemző, megjelennek azok a személyek és létesítmények, amelyek eddig hiányoztak. A mi különlegességünk, hogy tizenhét országra fókuszálunk, és ezek között teremtünk párbeszédet. Elsősorban együttműködésekben gondolkodunk, a közelmúltban partnerünk volt például a Leopold Bloom Art Award (amely egyébként magándíj, nem állami elismerés), de magángyűjtőkkel is kapcsolatban állunk, ami kölcsönösen gyümölcsöző, hiszen nem minden gyűjtőnek van múzeuma. Tervezünk olyan kiállítássorozatot is, amelyen a régió különböző magángyűjteményei kerülnek fókuszba.

Q Temporary Budapest

Említette, hogy artist residency programokra is sor kerül majd a jövőben. Művészekkel is kapcsolatban állnak?

Természetesen. A megnyitó során nálunk járt Maurer Dóra, aki generációjának egyik legmeghatározóbb művésze. Az idősebb korosztály jelenléte és kapcsolata nagyon értékes számunkra, az artist residency intézménye viszont elsősorban a fiatalokat célozza meg.

--------------------------------------
A Q Contemporary első kiállítása az XY_now Q_now címmel szeptember az év végéig látható az Andrássy úti épületben. A kiállítás a közép-kelet-európai régió X és Y generációjához tartozó művészek emblematikus alkotásait mutatja be. „Szerettünk volna minél több fiatalt bemutatni ezzel a tárlattal” – mondta el Zsikla Mónika kurátor. „A két generáció között lezajlott a digitális technikák robbanásszerű forradalma, így a tárlat azt is megmutatja, mennyiben változott az anyaghasználat és a műalkotások befogadása az elmúlt négy-hat évtizedben.” A kiállításon tizenhét művész (köztük Keresztes Zsófia, Nemes Márton és Genti Korini) munkája látható: az idősebbek digitális bevándorlók, akik újdonságként fedezték fel a technológiai vívmányokat, a fiatalabbak digitális bennszülöttek, akik ebbe születtek bele. A kiállítótérbe ingyenes a belépés, és miként a szervezők elmondták, az is marad.

A képek forrása a Q Temporary Budapest Facebook-oldala.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!