
Szabadság, egyenlőség, testvériség, érzékiség
A női tapasztalat perspektívái – a Capa Központban
Mi, nők annyiban hasonlítunk egymásra, mint két testvér? Az angol sorority vagy sisterhood kifejezést nehéz pontosan visszaadni magyarul, egyetlen szóval nem is lehet: biológiai és világnézeti alapon szerveződő szövetség nők között.
Aczél Márta: Cím nélkül (Halas csendélet I), 1935 (zselatinos ezüst nagyítás)
A magyar testvér szóban csak az általános biológiai összeköttetés jelenik meg, amely révén valóban számos közös tapasztalaton osztozunk mi, nők is, és közös ügyeink nagy részét is ezek határozzák meg. Ez alapján még nem lehetne igennel felelni a kérdésre, a jó testvéri kapcsolat azonban több mint biológiai kötelék: az egymástól való tanulás, egymás megerősítése, segítése, a másikért való kiállás, az együttérzés is alapvető része. Ha ezzel együtt gondolunk rá, akkor a testvériséget ugyanúgy értjük, ahogy a 18. század vége óta a nők jogaiért, láthatóságáért aktívan munkálkodó embertársaink – és így már pontra is cserélhetjük a kérdőjelet.
Csáky Marianne: The Other Planet 8. (Menekülő), 2022, selyemrátét, fotónyomat baryta papíron (A selyemrátét egy hondurasi bevándorlóról készült fotón alapul, amin a nő a gyerekeivel megpróbál átjutni a mexikói–amerikai határon.)
A Szabadság, egyenlőség, testvériség, érzékiség című kiállításon olyan képeket, fotósorozatokat mutatunk be, amelyek a fényképezést a női emancipáció, valamint a művészi önmegvalósítás és az egymással való szolidaritás egyik lehetőségeként láttatják. A műveket a legfontosabb nemzetközi fotográfiai vásárokon jelen lévő magyar galériákkal együttműködésben válogattuk össze. Általuk olyan művészek munkásságába adunk betekintést, akik céltudatosan vállalnak aktív szerepet abban, hogy új perspektívák nyíljanak a személyesen megélt női tapasztalatokra. A kiállításon az individualista, ugyanakkor empatikus női tekintet egyfajta generációk közötti jelenségként vonul végig.
Aczél Márta: Cím nélkül (Textúra I.), 1935 (zselatinos ezüst nagyítás)
A bemutatott alkotásokat, projekteket, műegyütteseket személyes kommentár kíséri, amelyben az alkotók saját szavaikkal reflektálnak az identitásukat, művész-gondolkodó mivoltukat, magánéleti és közéleti szerepeiket és átalakulásaikat vizsgáló fényképeikre, fotóalapú munkáikra, fotográfusi gyakorlatukra. A kiállítás ezáltal úgy működik, mint egy képekből és a hozzájuk kapcsolódó magyarázatokból álló antológia, amelyben a női tapasztalatot körüljáró műveket és szubjektív értelmezéseiket párhuzamosan olvashatjuk, a személyes hangnem révén pedig minket is átjár a közösségiség érzése.
Mucsi Emese
kurátor
Drozdik Orsolya: Individuális mitológia: Leonardo (Vitruviusi nő), 1977, Budapest
Kiállító alkotók és delegáló galériák:
Aczél Márta (Vintage Galéria)
Csáky Marianne (INDA Galéria)
Drozdik Orshi (Einspach Fine Art & Photography)
Gáldi Vinkó Andi (Deák Erika Galéria)
Ladik Katalin (acb Galéria)
Standovár Júlia (TOBE Gallery)
Együttműködő partnerek: acb Galéria, Deák Erika Galéria, Einspach Fine Art & Photography, INDA Galéria, TOBE Gallery, Vintage Galéria
A kiállítás helyszíne:
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, 1065 Budapest, Nagymező utca 8.
Megtekinthető:
2023. február 9. – március 26.
Kedd–péntek: 14–19 óra
Szombat–vasárnap: 11–19 óra
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Megnyitó: 2023. február 8-án, szerdán 18.00-tól
Nyitókép: Csáky Marianne: The Other Planet 4. (Női harcosok), 2022. Szénrajz és fotónyomat Hahnemuhle papíron. (A fotómontázsnyomat egy, az iraki, iráni, török határon készített dokumentumfilm néhány kockáján alapul, amelyet a yazidi és kurd gerillaharcosnőkről készített a BBC 2015-ben.)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!