by Puskás Panni 2023. Feb 01.

„Szeretnénk adni a társadalomnak, a régiónak”

Interjú Lőre Péterrel, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetőjével

Az Audi Hungaria több mint két évtizede települt Győrbe. A vállalat e hosszú idő alatt egyre tudatosabban figyelt arra, hogy szerepet vállaljon a város kulturális életének működtetésében, és ezáltal jelen legyen, látható maradjon a városi terekben. Lőre Péterrel, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetőjével ennek hátteréről beszélgettünk.


Lőre Péter (forrás: Audi Hungaria)

Mennyire elvárás egy multinacionális cégtől, hogy fejlesztőjévé, támogatójává váljon annak a városnak, ahol jelen van?

Az Audi konszerben ez nem elvárás. A szponzorációs és támogatási, karitatív stratégiáinkat magunk alkottuk meg itt, Győrben.

Miért fontos ez a cégnek?

Sokat köszönhetünk a nálunk dolgozó csaknem tizenkétezer kollégának és annak a további harmincezer embernek, aki beszállítóként, szolgáltatóként járul hozzá a vállalat sikerességéhez. Nagy részük Győrben és a város negyven kilométeres vonzáskörzetében lakik. Szeretnénk adni a társadalomnak, a régiónak és természetesen nekik, ez motivál bennünket, hogy kulturális projektet támogassunk, és hogy szociális intézményeket, rászorulókat segítsünk.

Forrás: audi.hu

Németországban is támogatja a cég a kultúrát, vagy ez egy győri sajátosság?

Az Audinak vannak nemzetközi kulturális projektjei, illetve a cég központjában, Bajorországban, Ingolstadtban is támogatja a kultúrát. Az elsőre jó példa a Salzburgi Ünnepi Játékok, amelyet az Audi AG 1995 óta támogat. Ingolstadtban pedig helyi városi fesztiválokat, kulturális projekteket is szponzorál.

Évente körülbelül mekkora összeget fordít az Audi Hungaria szponzorációs célokra?

Nem szívesen beszélek összegekről, tekintettel arra, hogy a partnereinkkel kötött szerződéseink nem mindig engedik meg, hogy konkrét összegeket nyilvánosságra hozzunk. De annyit azért elmondhatok, hogy a támogatás, amit nyújtunk, a partnereink büdzséjének jelentős részét teszi ki.


Forrás: Audi Hungaria

Kik azok a cégnél, akik eldöntik, milyen projekteket támogatnak?

Ez egy nagyvállalat, diverzifikált struktúrával, így a döntéseket sosem egy személy hozza meg, hanem mindig több. Ami a szponzorációt illeti, mátrixszerű szervezetben dolgozunk. Vannak olyan kollégák, akiknek ez a szakterülete, ők készítik elő a projekteket, és a stratégiánkba beillesztve támogatásra javasolják azokat. Olyan megkereséseink is akadnak, amelyek ugyan nagyszerű projektek, de végül nem támogatjuk őket, mert nem illenek hozzánk. Miután a szakértőink támogatásra javasoltak egy projektet, az egy döntőgrémium elé kerül, majd a végső, formális döntést az igazgatóságunk hozza meg.

Milyen szempontok alapján hozzák meg a döntést?

Az eddigiek folyamán olyan projekteket és együtteseket támogattunk, amelyek győriek és Győr környékiek, de nemzetközi mércével is színvonalasnak tekinthetők – fontos nekünk, hogy azt a minőségközpontú szemléletet képviseljék az általunk támogatott partnerek, amelyet mi is a termékeinkkel, a belső folyamatainkkal kapcsolatban. Ez nemcsak a Győri Balettre igaz, amelyről tudjuk, hogy az ország egyik vezető táncegyüttese és nemzetközileg is magasan jegyzett, hanem a győri kézilabdásokra is, akik sokszoros champions league győztesek, valamint a Pannonhalmi Apátság kulturális programjaira és a Győri Filharmonikusokra is.

Velekei László, a Győri Balett vezetője a rendelkezésére bocsátott Audival (forrás: audi.hu, 2019)

Említette, hogy vannak olyan projektek, amelyek ugyan nagyszerűek, de nem illenek az Audi profiljába. Melyek a profilidegen projektek?

Például prózai színházakat azért nem támogatunk, mert az általuk létrehozott alkotások a nyelvi korlátok miatt csak Magyarországon mutathatók be. Mi szeretünk olyan projektek mellé állni, amelyeknek a nyelve is nemzetközi – a tánc és a zene ilyen. Másfelől az is fontos, hogy az általunk szponzorált projektek a munkatársaink számára is vonzóak legyenek. Kis nézettséget generáló extrém sportokkal nem foglalkozunk, és minden elismerésünk például a triatlonfutóké, mert emberfeletti a teljesítményük, de ez a sportág nem illik a profilunkba.

A nemzetközi szemlélet azért is fontos, hogy a külföldi munkatársak is meg tudjanak nézni egy adott produkciót?

Ez nem tartozik a fő szempontok közé, de ha így van, örülünk neki. A Győri Balett az európai turnéin sokszor Ingolstadtban is fellép, és ha a győri kézilabdások Németországban játszanak, előfordul, hogy az ingolstadti munkatársak akár egy más városba is elmennek, hogy szurkoljanak nekik. Ha a Győri Filharmonikusok elmennek Japánba, akkor ott is megfordulnak a koncerten az Audi japán érdekeltségétől kollégák.


Forrás: Audi Hungaria

Mennyire játszik szerepet a támogatásban az, hogy más cégek kiket támogatnak?

A stratégiáinkat magunk alakítjuk, és elsősorban a vállalat céljaihoz igazítjuk őket. De természetesen tudjuk, hogy mások mivel foglalkoznak. Ha egy konkurensünk Magyarországon lecövekeli magát egy bizonyos sportág mellett, akkor nem fogunk odamenni és másodikként fellépni ugyanazon a területen.

Jelenleg a Győri Balett társulata épp az Audi rendezvényközpontjában próbál. Hogyan indult el ez a projekt? Ki kezdeményezte?

Tavaly volt a huszonöt éves jubileuma annak, hogy a Győri Balettet támogatjuk. Ez nem volt mindig olyan szoros partnerség, mint amilyenné mostanra érett, de ma már partneri, baráti. Nemcsak pénzzel és járművekkel támogatjuk őket, hanem alapítottunk egy díjat is, amit minden évben átadunk a legtehetségesebb balett-táncosnak. Ha Németországban turnézik a társulat, akkor célzottan figyeljük, hogy fel tudnak-e lépni olyan városokban is, ahol az Audinak vagy a Volkswagen konszernnek gyára van.

A mostani projekttel kapcsolatban a társulat igazgatója keresett meg minket a múlt év októberében. Arra kért bennünket, vizsgáljuk meg, lehetséges-e, hogy nálunk próbáljanak. Olyan teret kellett találnunk, ahol biztosítani tudjuk a megfelelő hőmérsékletet, ami elég nagy, és ahol van catering-lehetőség, vannak öltözők vagy lehet színpadtechnikai eszközöket tárolni. Fontos volt, hogy olyan helyiséget keressünk, amit erre az időszakra nélkülözni tudunk. Szerencsére találtunk ilyen tereket az Audi Hungaria rendezvényközpontjában.

A projekt célja az is, hogy a vállalat munkatársai bejárhassanak a társulat próbáira, láthassák őket munka közben. Ezt úgy kell elképzelni, hogy ebédszünetben besétálnak a próbaterembe?

Számunkra is nagyon érdekes volt a művészek nyitottsága. A próbateremnek kialakított térbe tettünk be székeket, mert Velekei László, a társulat igazgatója azt ígérte, hogy hetente egyszer előadnak az Audi munkatársainak egy húszperces darabot. Amikor bekerültek a székek, az igazgató úr felajánlotta, hogy akár nézhetjük a próbákat is, ha van kedvünk. Magam is benéztem kétszer-háromszor, és minden alkalommal több kolléga figyelte nagy érdeklődéssel a próbát. Nem megszokott, hogy a művészek betekintést engednek az alkotás folyamatába. A próbákon túl, hetente egyszer egy rövid előadással is kedveskednek munkatársainknak a táncosok.

Forrás: audi.hu

Gondolkodnak a támogatottak körének kibővítésén?

Aktuálisan nem, tavaly ez megtörtént. A magaskultúra és a versenysport mellett immár támogatjuk a tömegsportot, valamint a szellemi és testi fogyatékkal élők sportját is – öt győri sportegyesülettel kötöttünk szponzorációs szerződést. Minden támogatásnál fontos szempont számunkra, hogy az fenntartható maradjon, hogy a partnereink hosszú távon számíthassanak ránk. Ezért nem egy-, hanem hároméves szerződéseket kötünk velük.

Az Audi számára fontos a városi terekben való jelenlét is. Fitneszparkot épít a Barátság Parkban, szobrot ajándékoz Széchenyiről az egyetemnek, támogatta a Győri Nyár és a Győr 750 rendezvénysorozatot, a Pannonhalmi Jazzteraszt. Ezeket mennyire tekinti a cég adománynak, és mennyire reklámfelületnek?

Ezek nem adományok, hanem szponzoráció, amiből a vállalat is profitál. Felületeket biztosítanak számunkra, hogy megmutathassuk, itt vagyunk a városban; hogy kommunikálhassuk a vállalat céljait. Vannak kifejezetten csak támogatásra irányuló aktivitásaink is – ezek általában szociális jellegű projektek vagy egészségügyi intézményeknek adott támogatások. A Győri Szakorvosi Szolgálatot és a Vöröskeresztet például autókkal támogatjuk, a megyei kórháznak is juttatunk adományt.

Ha szponzorációról van szó, akkor hogyan mérik az együttműködések sikerességét?

Kétfajta módon tudjuk mérni. Az egyik, hogy monitorozzuk és vizsgáljuk a médiamegjelenéseket – ebből látjuk, hogy hány emberhez jutunk el mint szponzorok. Azt gondoljuk, hogy a szponzoráció reputációnövekedést kell, hogy eredményezzen számunkra, és minél több emberhez eljut, annál magasabb a reputációnk. A másik mérésünk egy reputációelemzés, ezt minden évben elvégezzük. Ehhez különböző dimenzióit határoztuk meg a reputációnak. Megkérdezzük stakeholdereinket, hogy melyik dimenzióban hogyan látnak minket. Ilyen dimenzió például a vállalat menedzsmentjének megítélése vagy a transzparencia a vállalatnál, és nagyon fontos dimenzió a társadalmi felelősségvállalás. Amikor ez utóbbit vizsgáljuk egy széles stakeholderkörnél, akkor minden esetben megkérdezzük azt is, hogy hogyan értékelik a vállalat szponzorációs támogatási aktivitásait. Mindig rendkívül pozitív a visszajelzés.

Nyitókép: a Győri Balett próbája (forrás: Audi Hungaria)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!