by LHK 2023. Mar 13.

Születésnapunkra, közös ünnepünkre

„A művészet lemossa a lélekről a mindennapok porát.”

Kedves Olvasók!

Ötödik évébe lépett az Art is Business magazin. Ebből az alkalomból különleges lapszámot készítettünk: ezúttal nem újságíróink írták a cikkeket, hanem vendégszerzők. Olyan, a szakmájukban elismert személyiségeket kértünk fel történetük, nézeteik megosztására, akik az elmúlt évek során – akár interjúalanyokként, akár rendezvényeink szereplőiként, konferenciáink előadóiként – példájukkal segítették a művészeti és az üzleti világ egymásra találását, a magán- és vállalati mecenatúra felélesztését. Akikkel együtt gondolkodunk, közösen dolgozunk a magazin címét is adó art is business szemlélet életre keltéséért.

Nyáry Krisztián író, irodalomtörténész, a Líra könyvkiadó csoport kreatív igazgatója mesélte Hoztam kávét című videóinterjú-sorozatunk egyik epizódjában, hogy már Petőfi Sándornak is „marketingtrükkhöz” kellett folyamodnia: egy talicskán tolatta be magát a főtérre, hogy odafigyeljenek rá. Valójában sosem volt elég megalkotni a művet, azt el is kellett adni ahhoz, hogy beteljesítse célját, eljusson a közönséghez, hasson rá – és nem utolsósorban a művész megélhetését is biztosítsa. A művészet, a művészek nem most ereszkedtek le az elefántcsonttoronyból, de az utóbbi hatvan-hetven évben, főleg az internet széles körű elterjedése óta áll olyan eszköztár a kulturális produktumok megismertetésének szolgálatában, amely nemcsak helyi, de szerencsés esetben világsikert is hozhat. PR-kommunikációs és marketingszakemberek hada dolgozik azon, hogy a művészet üzleti értelemben is virágozzék. A műalkotás éppúgy termék, mint az autó vagy a sampon, és fogyasztóért kiált. A piaci pozíció erősítéséért, a produktumok értékesítéséért a művészeti területen is küzdeni kell. Csak másképp.

A kultúra támogatása befektetés a jövőbe. Az élhető, emberibb, jobb, szebb világba. Emlékeznek Az ember tragédiája falanszterére? Ahol a tudós egy festmény előtt állva megjegyzi, hogy alkotója értelmetlenül fecsérelt időt az elkészítésére, hiszen semmi haszna nincs. Azt mondja, a víz nem lesz finomabb egy díszes pohárból, a szépen faragott széken nem kényelmesebb ülni. A falanszterben Michelangelónak széklábakat kell faragnia „És azt is a leghitványabb alakra./Soká könyörgtem, hagyják módosítnom,/Engedjék, hogy véssek rá holmi díszt,/Nem engedék. Kivántam változásul/A szék támláját, mindent hasztalan.” A művészet eltűnésével éppen az emberi alkotóerő lényege vész el, befogadói oldalról pedig – Picasso szavaival – az, hogy „a művészet lemossa a lélekről a mindennapok porát”. Mindannyiunk felelőssége, hogy minél több művész alkothasson, minél több mű születhessen. Apropó Michelangelo: ha Lorenzo Medici nem karolja fel, nem támogatja bőkezűen őt magát és alkotásai létrejöttét, a maestro talán nem csak Madách Imre víziójában, hanem valós életében is csupán dísztelen széklábakat faragott volna. Mennyivel szegényebbek lennénk!

Arról, hogy miért jó művészettel foglalkozni és miért érdemes a művészeket támogatni, Blaskó Nikolett, Bódi Gabriella, Daria Dodonova, Gazsi Zoltán, Hámori Máté, Jaksity György, dr. Komáromi György, Kosztolánczy Gábor, Molnár Annamária, Orlai Tibor, Pistyur Veronika és Renfer Péter tollából olvashatnak.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!