
Szülinapi kiállítás a Deák17 Galériában, Én, Daniel Blake a Radnóti Színházban, MOME -karácsonyi vásár az egyetemen és a Modern Art Orchestra adventi koncertje a Budavári Palotában
– Az Art is Business e heti kulturális ajánlója
10/10: jubileumi kiállítás a Deák17 Galériában
Helyszín: Deák17 Galéria, 1052 Budapest, Deák Ferenc u. 17.
A kiállítás látogatható: 2025. április 5-ig
Egyedülálló élménnyel vár a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria 10/10 című tárlata. Az intézmény 2014-ben nyílt meg azzal a céllal, hogy közelebb hozza a kortárs művészetet a gyermekek és fiatalok világához. Itt a múzeumpedagógia egyet jelent az élményalapú tanulással és alkotással. Az elmúlt tíz év során – közel százötven kiállítással és száztízezer látogatóval – a galéria három alappillérre építve valósította meg küldetését: magas színvonalú kortárs kiállításokkal, gyermekművészeti bemutatókkal és interaktív múzeumpedagógiai foglalkozásokkal.
Az ingyenes 10/10 központjában is az interaktivitás áll: a tematikusan felépített kiállítás egyes szekciói – utcaművészet, klímacselekvés, technológia, mesevilágok és a város – valódi művészeti „kalandparkot” hoznak el a galéria falai közé, amelyek interaktív elemekkel nyújtanak izgalmas és kreatív befogadási és alkotási lehetőségeket minden korosztálynak. Egy utcai sarokba csöppenve például street art művészként alkothatunk, a klímacselekvés részlegen a természet és művészet kapcsolódását élhetjük át, az álomszobában pedig a vizualitás varázsa kerül előtérbe. A tárlaton az immerzív installációk mellett neves kortárs művészek alkotásai is megjelennek, köztük a Common Jam, a VOID, Mátrai Erik és Rofusz Kinga munkái.
A galéria utolsó nyitvatartási napja az ünnepek előtt: 2024. december 20., péntek (a szokásos nyitvatartási idő szerint), az első pedig 2025. január 2., csütörtök.
További információk a galéria weboldalán találhatók.
Én, Daniel Blake
Helyszín: Radnóti Színház
Időpont: 2024. december 19. és 28., 19:00
Először látható Magyarországon a Ken Loach világsikert aratott filmje alapján készült színpadi változat: a hazai bemutatót Valló Péter rendezte, a címszerepet Schneider Zoltán játssza.
„Nem, nem láttam az Én, Daniel Blake-et. De az előzetesét sokszor megnéztem. És szeretném felhívni a mélyen tisztelt hallgatóság figyelmét, hogy az említett film csak egy kitalált történet. Fikció.” Így reagált a konzervatív Damian Green munka- és nyugdíjügyi miniszter 2016-ban a brit parlamentben, miután szembesítették az Arany Pálma-díjas angol film történetével. Ken Loach ugyanis olyan marginalizált helyzetben élő emberek közegét mutatta be, akikkel a politikai döntéshozók a legritkább esetben foglalkoznak, a társadalom szemében pedig láthatatlanok.
Jelenet az Én, Daniel Blake című előadásból (fotó: Dömölky Dániel)
A Totth Benedek által fordított megrázó dráma cselekménye bár angol közegben játszódik, a történet mégis nagyon ismerősnek hat itthon is, ahol a vezető politikusok szerint „aki nem vitte semmire az életben, az annyit is ér.” Valló Pétert, az előadás rendezőjét a darab színpadra állítása során a szolidaritás kérdése érdekelte, valamint az a rendszer, amelyben a tisztességes úton való boldogulás egyre inkább ellehetetlenül.
Az angol vidéki munkásközegben játszódó történetben egy özvegy ácsmester küzdelmét követhetjük végig, aki egyre jobban elveszik a szociális ellátórendszer abszurd módon bürokratikus útvesztőjében: a szívrohama után az orvosa eltiltja attól, hogy dolgozzon, de a hivatal szemében mégis alkalmas a munkavégzésre, vagyis nem érdemel segélyt. Dan egész életében kétkezi munkából élt, most viszont a digitális ügyintézés és önéletrajzírás tudományát kellene elsajátítania. Vesszőfutása közben összesodródik Katie-vel, a gyerekét egyedül nevelő fiatal anyával. Próbál segíteni nekik a túlélésben, és egyre inkább odaszokik hozzájuk. Kérdés viszont, hogy egy egyre személytelenedő társadalomban miképpen működnek a szolidaritás és a bizalom gesztusai, és mennyire képesek ezek megfordítani emberéleteket.
Az előadás plakátját Tóth Andrej készítette
A színpadon Schneider Zoltán és Mészáros Blanka mellett Bata Évával, Porogi Ádámmal és Juhász Tiborral találkozhatnak a nézők, a tizenkét éves Daisyt Mátyássy Kála Cecília és Reé Rita játssza kettős szereposztásban. Az előadás díszletét Valló Péter jegyzi, jelmeztervezője Benedek Mari, dramaturgja Kelemen Kristóf.
További információk, a 2025-ös előadások időpontjai és jegyvásárlás ITT.
MOME Fair
Helyszín: Zugligeti út 9-25., Budapest, Hungary, 1121
Időpont: 2024. december 21. 12:00–18:00
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) karácsonyi dizájnvásárárán a hallgatók munkáiból válogathatunk. Printek, kerámiák, kiegészítők és sok más egyedi termék történetét ismerhetjük meg, egyenesen a készítőktől. A vásáron a kiállítók forralt borral és „nagymama bejglijével” is várnak, a finomságokat filmvetítés, társasozás vagy kvízezés közben is elmajszolhatjuk. Ha pedig magunk készítenénk ajándékot, a hallgatók által tartott workshopjain ezt is megtehetjük.
További információk ITT.
A Modern Art Orchestra adventi koncertje
Helyszín: Budavári Palota, 1014 Budapest, Csikós udvar, Lovarda
Időpont: 2024. december 22., 19:00
Ugyan a Modern Art Orchestra egyik korai lemeze is egy karácsonyi darab, ezen a kétrészes koncerten nem csak a karácsonyi ünnepkör kap hangsúlyt, hanem a hitélményt általában megragadó zenéket is megszólaltatnak. Így például a múlhatatlan kedvenc, a Messiás egy részlete és egy másik Händel-feldolgozás, valamint egy Johann Sebastian Bach-hommage is felhangzik az első részben.
A Modern Art Orchestra régóta módszeresen ülteti át saját nagyzenekari, improvizatív közegébe a különböző korok mesterműveit. Egyik legnagyobb vállalkozásuk e téren a Via Crucis című Liszt-oratórium új formába öntése, amelyet két részlet erejéig ezen az alkalmon is felidéznek. Az első rész, melyben a nagyreményű, fiatal szoprán, Horti Lilla közreműködik, Ellington Sacred Music szvitjének egyik tételével zárul. A koncert második felében a hagyományosabban jazzes repertoár kerül előtérbe, ennek megfelelően a szólista a kiváló jazzénekesnő, Szőke Nikoletta lesz. A leggyakrabban hallott dalok közül a Mel Tormé-féle Christmas Song csendül fel, ám emellett inkább a jazzben meghonosodott magyar és amerikai örökzöldeket hozza közel a közönséghez a koncert, kiegészítve a zenekar saját szerzői gárdájának darabjaival, hangszereléseivel.
További információ és jegyvásárlás ITT.
Nyitókép: Jelenet az Én, Daniel Blake című előadásból (fotó: Dömölky Dániel)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!