Testmaszkok – a jelmez mint autonóm vizuális kifejezőeszköz
by artisbusiness.hu 2022. May 18.

Testmaszkok – a jelmez mint autonóm vizuális kifejezőeszköz

Rendhagyó kiállítás a Kiscelli Múzeumban

A színházi látvány a szöveges-dramatikus cselekményt kiegészítő, megerősítő környezeti világ. A díszlet- és jelmeztervező a színházi rendezővel szorosan együttműködve olyan látványvilágot alkot, amely a cselekmény kontextusát leginkább támogatja.

A Testmaszkok kiállítás (forrás: facebook.com/kiscellimuzeum)

A vizuális színház esetében a díszlet és a jelmezek nem kiszolgálják, hanem megteremtik, térben és időben szerkesztik a színpadi események sorát. A kosztümök tulajdonképpen testmaszkok, kilépnek az alkalmazott képzőművészet kereteiből, és saját autonóm vizuális kifejezőeszközeikkel közölnek nonverbális tartalmakat, például markánsan jelölnek érzelmi állapotokat vagy akár társadalmi jelenségeket.

A Testmaszkok kiállítás (forrás: facebook.com/kiscellimuzeum)

A Kiscelli Múzeumban június végéig megtekinthető kiállítás három olyan alkotó munkáit mutatja be, akik ennek a színházi formanyelvnek a képviselői. Számukra a jelmez vizuális nyelven beszélő, animálható burok, mozgásra, változásra képes lágy szobor.

A katakombában járva a kimerevített állóképeket tematikusan válogatva tekintheti meg a látogató. Vannak arc nélküli, teljesen stilizált és egymással viszonyba rendezett babák, Bérczi Zsófia, Nagy Fruzsina és Szűcs Edit alkotásaival felöltöztetve.

A három művész három különböző megközelítést alkalmaz, közös bennük azonban a rendkívüli és egyedülálló alkotói horizont és a hagyományos nézőpontokra rákérdező folyamatos határátlépés. Jelen korunk színházművészetének meghatározó és megkerülhetetlen alkotói.

Szűcs Edit, Bérczi Zsófia ls Nagy Fruzsina (forrás: facebook.com/kiscellimuzeum)

Bérczi Zsófia
látványtervező, vizuális színházi alkotó, fotóművész

Felsőfokú tanulmányait a Budapesti Műszaki egyetemen kezdte, ezzel párhuzamosan az Arvisura színházi műhely és mozgásszínházi workshopok résztvevője volt. A Magyar Iparművészeti egyetemen szerzett diplomát vizuáliskommunikáció-tervezőként, fotó szakirányon. Diplomamunkájában Tarot 22+2 Nagy Arkánumát fotózta meg, melynek jelmezeit ő készítette.

Bérczi Zsófia munkája (forrás: szinhaz.online)

Fő alkotási területe 2004 óta a vizuális színház, darabjait az általa alapított és vezetett Élőkép Színház égisze alatt tervezi és rendezi.

Jellemzőek rá a bábszerű, archetípusos tartalmak kibontására alkalmas formák. Burkokat, idomokat, installációkat kreál és animál, ezzel hoz létre élőképeket. Mindig törekszik az interdiszciplinaritásra.

Nagy Fruzsina
jelmeztervező és vizuális színházi rendező

Londonban kezdte tanulmányait, 1998-ban a Magyar Iparművészeti Egyetem textiltervező mesterszakán diplomázott, 2014-ben pedig a Magyar Színház és Filmművészeti Egyetemen szerzett doktori fokozatot.

Az emberi test és a világ viszonya minden aspektusból érdekli, legyen az jelmez, maszk, smink, divat vagy látvány. Pályafutását alternatív színházakban kezdte, manapság budapesti és európai színházakban alkot, valamint tanít a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, a MOME-n és a Metropolitan Egyetemen.

Nagy Fruzsina munkája (forras: szinhaz.online)

2002-ben divatszínházi előadást rendezett a Trafóban (Divatcirkusz), amely sikeres sorozattá alakult (Álmok a szekrényből, Recycled, PestiEsti). 2016-ban Halas Dóra karnaggyal megalkották a catwalk koncert műfajt. A kóruskoncertek és a színházi élmény tapasztalásait ötvöző műfajban éneklő modellek mutatják be a jelmezeket. Ebben a műfajban bemutatott darabjai: Tabu kollekció (2016), Az Ügy (2018) és a Kis Szellem (Luzern, 2019).

Szűcs Edit
jelmez- és öltözéktervező

Jelmeztervezőként dolgozik a független színházi szférában, a klasszikus kőszínházban és a filmek területén. A Saul fia című Oscar-díjas alkotás jelmezeinek megalkotója volt.

A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában, majd a Magyar Iparművészeti Főiskolán (MOME) tanult ruhatervező, kézi szövő szakon. Elvégezte a Magyar Iparművészeti Főiskola mesterképzőjét, és járt a MOME Doktori Iskolájába.

Szűcs Edit munkája (fotó: Dömölky Dániel)

Az emberi test számára épp olyan önkifejezési eszköz, mint a festők számára a vászon. Több jelmezközpontú előadást csinált már a Trafóban és a Mu Színházban. Számos egyedi „Kosztüm-Fikció” színházi előadást hívott életre a Természetes Vészek Kollektíva keretein belül, amelynek 2000 óta tagja.

A kiállítás 2022. június 25-éig tekinthető meg. Cím: 1037 Budapest, Kiscelli u. 108.

Jegyek és további információk ide kattintva érhetők el.

A borítóképet készítette: Dömölky Dániel

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕