by Szentgyörgyi Rita 2022. Dec 27.

Tudni kell a saját lábunkra is állni

– Interjú Velekei Lászlóval, a Győri Balett igazgatójával

A tradíció és az innováció jegyében hirdette meg 2020-ban programját a Győri Balett igazgatója. A Seregi- és Harangozó-díjas balettművész gyakorlatilag együtt nőtt fel az együttessel. Kartáncostól koreográfuson át művészeti vezetőig az elmúlt huszonöt éve a győri együttesről szól. Velekei Lászlóval a társulat működéséhez komoly hátteret biztosító támogatói rendszerről, a forprofit szféra irányába történt nyitásról, jövőbeli kilátásokról és természetesen az Art Is Business Díjról ejtettünk szót.

Velekei László (forrás: gyoriszalon.hu)

A színház mindennapjait, működését erőteljesen meghatározza szoros együttműködésük a Kardirex Egészségügyi Központtal. Ily módon adott volt, hogy a központ főorvosát és egyben a Kardirex Egynapos Sebészeti Centrum vezetőjét, Vasas Norbertet jelöljék az Art Is Business forprofit mecénás díjra?

Minden szó kevés a hálánk kifejezésére Vasas Norbert és a Kardirex iránt. Meghatódott vagyok attól, hogy az Art Is Business Díjjal sikerült fókuszba állítani a mi több mint együttműködésünket, barátságunkat, a Kardirex Egészségügyi Központ egész éves támogatását. Egy táncos életében talán az a legszörnyűbb pillanat, amikor valami sérülés, baleset éri, ahogy mondani szoktuk, a teste cserben hagyja. Zuhan egészen addig, amíg a padlóra nem kerül. Nagyon fontos, hogy Vasas Norbert ilyenkor mindig elérhető, jelen van, elkapja a táncost. Szeretném kiemelni, hogy ő nemcsak az a fajta orvos, aki fizikálisan vigyáz a táncosainkra, hanem a lelküket is ápolja, rajtuk tartja a szemét. Mondjuk, reggel felhív egy táncos azzal, hogy otthon maradna, mert influenzaszerű tünetei vannak. Mire lejelentjük a háziorvosnak, addig Norbi már kiment hozzá, vitt neki levest meg gyógyszereket. Ez a figyelmes gondoskodás mindenek felett áll.

Közelebbről nézve mit jelent a színház életében a mecenatúra? Milyen vállalatokkal, multicégekkel alakult ki ilyen jellegű kapcsolat az évek során?

A Győri Balett immár negyvenhárom évre visszatekintő táncegyüttes, és hála istennek a győriek lokálpatrióták. Fő támogatónk az Audi Hungária Zrt., de a Palatia Nyomdától a Rába Hotelig, a Solydent fogászattól a Kardirexig vannak szponzoraink.

Igyekszünk egyensúlyt teremteni abban, hogy más területekkel ne legyen átfedés, mert egy kisvárosban az ilyesmi nem szerencsésen csapódik le. Mivel táncművészek vagyunk, a működésünkben kiemelt helyet foglal el a Kardirex Egészségügyi Központ. Van olyan időszak, amikor napi szinten állunk velük kapcsolatban, nem csak az általános alkalmassági vizsgálat révén, hanem megbetegedések, sérülések, műtétetek esetén. Az anyajegylevételtől kezdve a megfázásig minden területen számíthatunk a szolgáltatásaikra, a támogatásukra.

Fotó: Ambrus László

Az ország legismertebb, nemzetközi szinten jegyzett táncegyüttese a Győri Balett. Az elmúlt évek külső nehézségei közelebb vitték a társulat vezetőségét ahhoz, hogy még tudatosabban és intenzívebben gondolkodjanak mecenatúrában?

Egyre nagyobb szerepe lett a mecenatúrának a Covid óta, a jelenlegi körülmények között, a változások idején ez csak fokozódik. A vállalatok, főleg lokális szinten, felismerték ennek a felelősségét. Úgy érzem, a jövőben még nagyobb szükség lesz rájuk, mint eddig, ügyelve arra, hogy a támogatás egyensúlyban legyen az állami támogatással. Hiába változnak meg a körülmények, ha a beidegződések nem változnak, abból baj lehet. Országos szinten más színházak, táncegyüttesek esetében is így gondolom.

Van-e konkrét stratégiájuk arra vonatkozóan, hogyan lehetne szélesíteni, árnyalni a támogatói kört?

Az elmúlt két évben tizenegy premiert tartottunk, hat koreográfus is dolgozott a társulattal. Fontosnak tartottuk, hogy bemutassuk, picikét változtunk, mások lettünk, ugyanakkor megőriztük a hagyományainkat. Azért nyújtottam be Tradíció és innováció címmel az igazgatói pályázatomat, mert bizonyos értékeket megőriztünk, ám szeretnénk újragondolni őket. Az ifjúság megszólítása céljából rengeteg energiát fektettünk a közösségi oldalakba, az arculattervezésbe, a közönséggel való kapcsolatba. És itt jön vissza az a része a mecenatúrának, ami az internetes elérésekről szól. Amikor azt tudjuk mondani, hogy egy hónapban kétszáznyolcvanhat-ezren nézték meg a honlapunkat, vagy egy videónk meghaladta az egymilliós elérést, akkor ezek a számok felkeltik a cégek figyelmét. Újragondolt megjelenésünknek, honlapunk látogatottságának köszönhetően az eddig egyéves szerződés helyett hároméves szerződést ajánlott az Audi Hungária – ami egyedülálló a német cég történetében.

Forrás: a Győri Balett Facebook-oldala

Mit emelne ki az eddigi igazgatásához fűződő újítások közül?

Újragondoltuk a repertoárt, mindenképpen színes műsortervben gondolkodunk. Az a lényeg, hogy azonos minőséget kapjon a közönség, és azon belül mindig valami mást. A nézők tudják, hogy érdemes egy Győri Balett-előadást megnézni, mert valami különleges élményben lesz részük. Az arculatunknál hasonló a koncepció. Az arculati kampányunk fehér, ami számomra a tökéletesség színe. A táncosaink alámerültek a tejbe, ami nagyon izgalmasan tükrözi a saját egyéniségüket. A Győri Balett ereje abban áll, hogy maguk a táncosok formálják a művészetünket, az egyéniségük teszi színessé az együttest. Ugyanez igaz a repertoárra is. Van közte négy-öt kisebb, utaztatható darab, ami alig igényel díszletet. A nagy produkciónk idén a Peer Gynt, amely csak Győrben látható. A közönségbarát, nem túl kísérletező Anna Kareninával sokfelé utazunk. A Fiatalok a fiatalokért ifjúsági programunk legnépszerűbb előadása a Maszkabál.

Az utazásokat céges partneri támogatással oldják meg?

Sokáig pályázati pénzeket használtunk az utazásokhoz, régi beidegződésből. A Covid mindent megváltoztatott, ma már abszolút forprofit alapon kell eladni az együttest, a művészetünket. Ahhoz nagyok vagyunk, hogy kisebb települések önerőből megteremtsék számunkra a vendégjáték lehetőségét. Nagy buszra, kamionra, egynapos beszerelésre van szükségünk ahhoz, hogy abban a minőségben tudjuk megmutatni magunkat, mint Győrben, a Nemzeti Táncszínházban vagy a Műpában. Az előző évadban száztizenöt előadásból hetvennyolcat az ország különböző pontjain játszottunk, sikerült megfelelő anyagi feltételeket kialkudni az utazáshoz. Emellett partneri kapcsolatban állunk egy utazási irodával, továbbá a Danubius Hotellel. Kedvezményes áron biztosítanak számukra szállást az ország bármely pontján.

A forprofit szemlélet fontosságát abban látom, hogy tudni kell a saját lábunkra is állni. Ebből következik, hogy önálló játszóhely kialakításán gondolkodom, ahol elindulhatna az arculatreklám, a közönségszervezés is.

2020-ban tízéves projektben gondolkodva pályáztam meg a Győri Balett igazgatói posztját. A második ciklusra terveztem az önálló játszóhely létrehozását, az eddigi működésünkhöz hasonlóan állami, önkormányzati és saját forrásokból. A mostani körülmények mindenkit arra sarkallnak, hogy mindent újratervezzen. Lehet, hogy túl nagy álom, hogy legyen külön épületünk, de nem szeretném feladni ezt az álmot. Mi más inspirálhatna minket, mint az ilyen, elsőre talán a valóságtól elrugaszkodottnak tűnő vízió?

Hogyan érinti a működésüket az elmúlt évek válságcunamija gazdasági, környezeti, energia, rezsiköltség vonatkozásában? Milyen plusz költségeket ró az együttesre?

A Covid első hullámakor álltunk egyhelyben, és tétlenül néztük, ahogy eltűnik a közönségünk. Szerencsére akkor még nem érintett minket durván a fellépések megszűnése. A próbatermünkben saját morális és egészségügyi szabályaink szerint kialakítottuk a működésünk új struktúráját. Senki nem betegedett meg komolyan, szinte meg sem álltunk a munkával. Jó néhány intézményt megkerestem, voltak, akik maguktól jelentkeztek, hogy koprodukciókat hoznának létre velünk. Ennek köszönhetően mire elmentek a felhők a fejünk felől, addigra lett kilenc premierünk, és elkezdtük játszani őket. Most is hasonló kiesésre számítok, januárban, februárban csökkentett üzemmódban létezünk. A költségvetésünkből nem telik arra, hogy fedezzük a megemelkedett rezsiköltségeket. A nagyszínpadon nem játszunk, napi három órákat próbálunk temperált hőmérsékletben. Mivel önállóan nem tudjuk fenntartani a balett-termünket, az Audi Hungária Zrt. befogad minket, náluk fogunk gyakorolni. A változó munkafeltételek között összerakjuk a következő premiereket.

Manapság egyre nagyobb hangsúlyt kap megint az a szellemiség, amit annak idején, 1979-ben az alapító Markó Ivánnal elindított a Győri Balett: közösségből közönséget, közönségből közösséget kovácsolni.

Nyitókép: Velekei László (fotó: Kurucz Árpád)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!