Új dimenziók a cégek világában: Lélekkel teli vállalkozások találkozója
„A kreativitást, az érzelmeket soha nem tudja átvenni a mesterséges intelligencia.”
2024. május 9-én a SwiconGroup első alkalommal rendezte meg a Lélekkel teli vállalkozások találkozóját, egy különleges eseményt, amely a vállalkozói szellem és a művészetek találkozását ünnepelte a festői Szentendrén, a MűvészetMalom lenyűgöző épületében.
Az esemény egyedülálló lehetőséget kínált a vállalkozóknak, hogy megosszák egymással inspiráló történeteiket, tapasztalataikat és a vállalkozásukba fektetett szenvedélyüket. A rendezvény célja az volt, hogy összehozza azokat a vállalkozókat, akik hisznek abban, hogy a lelki értékek és a pozitív vállalati kultúra alapvetően fontosak a sikerhez.
A találkozókon az érdeklődők kerekasztal-beszélgetéseken vehetnek részt, ahol szakértők és tapasztalt vállalkozók osztják meg gondolataikat és tanácsaikat a fenntartható és etikus üzleti gyakorlatokról, valamint arról, hogy miként lehet a cégeket lelki értékekkel megtölteni.
A szentendrei összejövetelen fontos téma volt az is, hogy milyen új problémákkal, megoldandó feladatokkal kell szembenézniük a jövő szervezeti vezetőinek a mesterséges intelligencia megjelenésével, az emberi munkaerőt helyettesítő szoftverek elterjedésével. Milyen hatással van ez a szervezeti kultúrára, és hogyan tudnának az ilyen jellegű IT-cégek esetleg tudással segíteni a kulturális intézményeknek?
A Lélekkel teli vállalkozások találkozója nem csupán rendezvény, hanem közösségi élmény is, ahol a résztvevők új kapcsolatokat alakíthatnak ki, együttműködéseket indíthatnak el. Balla Krisztinával, a SwiconGroup üzletfejlesztési igazgatójával arról beszélgettünk, hogy szeretnék a cégeket a lelki értékek felfedezésére buzdítani, arra, hogy vállalkozásukat töltsék meg művészeti inspirációval.
– Ez most egy első kis fecske volt. A vállalatok napi szinten küzdenek azzal, hogy a gazdasági élet, a kihívások mókuskerekében helyt álljanak. A kérdés az, hogyan lehet ebből egy picikét kitekinteni. Ki mit tesz azért, hogy motiválja a kollégáit? Hogy nézzenek másfelé is, ne csak mindig a számítógépbe, hogy néha lassuljunk le egy kicsit, és beszélgessünk arról, hogyan tudunk kreatívak lenni, hogyan tudunk emberek maradni a mesterséges intelligencia és a Chatgp, a nagy technológia robbanás közepette – fogalmazott Balla Krisztina.
Miért épp a szentendrei Ferenczy Múzeumot, pontosabban a Malom épületét választották a találkozó helyszínéül?
Tavaly kezdtünk együttműködni a Ferenczy Múzeumi Centrummal, amikor a Deim Pál-kiállítás, a Csendek a rezsiproblémák miatt a szentendrei MűvészetMalomban idő előtt bezárt, és kibővítve a Virág Judit Galériában nyitott újra. Rácsodálkoztunk itt, a művész városában erre a nagyszerű adottságú múzeumépületre. Próbáltuk áthidalni az energiahiány, a rezsiválság okozta problémákat.
Ekkor merült fel az ötlet, hogy a közösségi finanszírozásból létrehozandó Deim Pál-térplasztika megvalósulását is segítsük. Egyeztettünk a múzeummal, és megpróbáltunk olyan kapcsolatot kialakítani, amelyben nem feltétlenül mindig csak jelentős pénzügyi támogatással segítünk – mivel vállalati méretünk lehet, hogy nem lenne elegendő –, hanem inkább üzleti és technológiai szemlélettel, tapasztalattal, tanácsadással is. Egymillió forinttal támogattuk a Deim-szobor létrejöttét, és idén az Európai Iskola szép kiadványa is elindult a kiállítás mellett, amihez szintén hozzájárultunk. Szeretnénk az embereket, a kollégáinkat is arra ösztönözni, hogy látogassanak el a múzeumokba, úgy gondoljuk, ez fantasztikus lehetőség. A Ferenczy Múzeumi Centrum tavasszal nyílt Európai Iskola kiállítása pedig különösen fontos, hiánypótló, és örömünkre szolgál, ha sokan megnézik.
A Nyugat-Európában működő vállalatok művészetpártoló tevékenységét adójóváírások és kedvezmények formájában támogatják, Magyarországon ez a lehetőség nem áll rendelkezésre. Nálunk a cégeknek saját kezdeményezéseik alapján kell elindítaniuk a programjaikat. Jelenleg ezen a szinten vagyunk, de továbbgondoljuk, tervezzük, hogyan lehetne ezt a kezdeményezést fejleszteni és finomítani.
Annak ellenére, hogy gyakorlatilag mindenki IT-környezetből érkezett, a beszélgetés oda csúcsosodott ki, hogy az ember, az érzések, a lélek és a kreativitás a legfontosabb. Mennyire iránymutató az önök credója?
Úgy gondolom, meglehetősen. A SwiconGroupnál mindig is kiemelten fontosnak tartottuk a minőséget, különösen szolgáltatásaink terén. Persze az embereink is fontosak, hiszen csak akkor tudunk kiváló szolgáltatást vagy terméket biztosítani, ha a munkatársak jól végzik a feladatukat. És akkor tudnak hatékonyan dolgozni, ha szeretik a környezetüket, a csapatot, és örömmel végzik a munkájukat. Partnercégeink, akikkel együttműködünk, ugyanezt a megközelítést képviselik, így ez egyáltalán nem jelent kihívást számukra sem. Ahogyan a kerekasztal-beszélgetésben is említették: bár a technológia és az iparág változása miatt a munkakörök idővel változhatnak, azonban az emberi tényező mindig kulcsfontosságú marad. A kreativitást, az érzelmeket soha nem tudja átvenni a mesterséges intelligencia.
Perjési Péter mérnök, az Intelligent Power Solutions Kft. tulajdonosa személyes történetét osztotta meg velünk.
– Eddig azt tapasztaltam, hogy nagyon fontos szerepe van annak, amit otthonról hoz az ember. A nagypapám vácrátóti volt, neki volt a faluban először traktora. Ha valakinek kicsorbult a kapája, vagy eltört a kaszanyele, akkor jött Feri bácsi, és segített. Mindenki Feri bácsija volt. Azt láttam gyerekkoromban, hogy a nagypapám egy megoldóember, akit jóleső érzés tölt el, ha tud segíteni – őt ez mozgatta. Majd az anyukám továbbvitte ezt a gondolkodásmódot, és ebből ragadt rám is. Egyrészről azt gondolom, meghatározó az otthonról hozott szociális érzékenység, másrészről, lehet, hogy valaki nem ennyire érzékeny, de a mai felső vezetők talán már egy picit nyitottabbak, és komplexebben látják a vezetői felelősséget a cégen belül. Mert minél nagyobb hatásfokkal tudunk visszaforgatni ebbe a nagy kerékbe, amit életnek nevezünk, annál több minden térül meg – mondta Perjési Péter.
Ezt a szemléletet a vezetőségen kívül a munkatársak is osztják?
Alapvetően szerverszobákat építünk szolgáltató cégeknek, és vannak olyan szituációk, amikor az elvárásokon felül kell teljesíteni. Például a szervizvezetőnk magasabb színvonalat próbál nyújtani, már-már a profit kárára, csak hogy még jobban szolgálhassuk az ügyfelek igényeit. A munkatársak is ügyfélorientáltak, és ez jó, mert az elégedett kliens mindig továbbajánlja a céget másoknak.
2020-ban Art is Business Díjat nyert kis- és középvállalkozás kategóriában. A FÜGE Produkció színházi nevelési programját támogatva nyolc éve segít előadásokat eljuttatni rászoruló gyerekeknek az ország legelzártabb településeire. A díjátadón úgy fogalmazott, hogy az Art is Business hídépítő szerepet tölt be a forprofit és nonprofit szervezetek között. Hogyan látja négy év elteltével a hídépítő tevékenység hatását? Menyire ösztönzi a többi céget?
Azt gondolom, pozitív hatással van a cégekre. Például az, hogy az Art is Business mentorprogramjának részese vagyok, lehetővé teszi, hogy átadjam az üzleti gondolkodásmódot a művészeknek. Ez a kezdeményezés segít abban, hogy hatékonyabban tudjanak működni a mai világban. Nagyon fontosnak tartom, és látom, hogy már más cégek is bekapcsolódtak ebbe a kezdeményezésbe.
Nyitókép: Lélekkel teli vállalkozások találkozója (a képek forrása: SwiconGroup)
Lásd még:
Deim Pál-életmű-kiállítás nyílt a Virág Judit Galériában – A galéria a Ferenczy Múzeumi Centrummal karöltve hozta tető alá a különleges tárlatot
Felavatták a Deim-szobrot Szentendrén – A Deim Pál térre megálmodott mű közösségi összefogással valósult meg.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!