
Újhullámos mecenatúra
Ami igazán emberi, az a művészet és a kreativitás – érdemes és kell is támogatni.
Hindiné Ódor Mónika több mint húsz éve foglalkozik élelmiszer-ipari csomagolóanyagokkal a Startfol Plusz Kft. tulajdonosaként, és jó néhány éve elindult a környezettudatosság felé. YAMA néven létrehozta „zöld” termékeket kínáló új brandjét, amely akkor a környezettudatos csomagolástechnikai megoldásokat jelentette, de mára sokkal többről szól. A jóga filozófiáját közvetítő, egyre bővülő márkát már a lányával, Németh-Hindi Fatimával közösen építik. Hitvallásuk: a profit nem a végső cél, a cél: az értékteremtés! De mit is jelent ez, mit vállal a Yama Art, és mit fed az újhullámos mecenatúra?
Fatima, mint az új generáció képviselője, a legújabb marketingeszközökkel él, a céges kommunikáció mellett saját énmárkát is épít, de valahogy mégis őszinte és önazonos videókat készít. Honnan a youtuberkedés ötlete?
Fatima: 2012-ben találkoztam először a műfajjal. Külföldi bloggereket néztem, teljesen átlagos, de nagyon inspiráló nőket. Motiváló volt végigkísérni őket a kisebb-nagyobb problémáikon, mindennapi kihívásaikon, úgy éreztem, ez nekem is testhezálló lenne. Külső kényszer nélkül vágtam bele, és megengedhettem magamnak, hogy organikusan fejlődjön a vlogom. A legnagyobb szabadság, hogy hallgathattam a belső hangomra és intuíciómra, hogy mikor veszem elő a kamerámat, milyen tartalmakat teszek közzé.
A gazdaságnak és a művészetnek is lényeges eleme a hatáskeltés: akkor vagy sikeres, ha hatni tudsz a cégeddel a piacra, a személyiségeddel a munkatársakra és a közönségedre. Szerintem önnek fontos képessége, hogy tud hatni.
Fatima: Sok visszajelzést kapok ezzel kapcsolatban, s érzem is, hogy természetesen jön belőlem. Kell hozzá bátorság, hogy harmincötezer követő elé ki merjem tenni a véleményemet vagy az életemet, beengedjem őket a személyes terembe, de nekem ez nem kényelmetlen, sőt valamiféle szupererő száll meg. Természetesen figyelembe veszem a közvetlen környezetem határait, megfogalmaztam, mi fér bele, mi nem, és nagyon normális, intelligens a közönségem, elfogadják, ha valamiről nem akarok beszélni vagy semmit nem akarok mutatni. Nincsenek rossz tapasztalataim, s ez egyszerre igaz a személyes márkámra, a Fatimapankára és a céges csatornáinkra.
Mónika és Fatima (fotó: Zergi Borbála)
Biztos vagyok abban, hogy az életmódblogger tevékenysége távlatilag nagy mértékben fogja befolyásolni a cégük életét is. Mónika, kérem, foglalja össze az elejétől, hogy mivel foglalkoznak!
Mónika: Rendhagyó módon lettem vállalkozó, eredetileg földrajz-rajz szakos tanár vagyok, Pécsett végeztem. Szomszédos kollégiumban laktunk Fatima palesztín édesapjával, aki az orvosi egyetemre járt. A rendszerváltozás után elveszítette az állami ösztöndíját, így harmadéves korában megszakadtak a tanulmányai. Ez összetörte, és teljesen megváltozott az életünk. A tanári (ötezer-ötszáz forintos) fizetésemből nehezen éltünk meg. Albérletet fizettünk Pécsett, küszködtünk, és néha bizony éheztünk is. Szüleim Sárváron éltek, hazahívtak minket, és ott kaptam egy lehetőséget: a SÁGA csomagolástechnikai üzletágának vezetője lettem. Három év kereskedelmi munka elegendőnek bizonyult, hogy jól megtanuljam a szakmát, és amikor az angol tulajdonos tervezte, hogy eladja a vállalatot, úgy gondoltam, nem hagyom veszni a kapcsolatokat és a szakmai tudást: megalapítottam a STARFOL Kft-t. 2001. szeptember 11-én fizettem be a bankba a törzstőkét, családi kölcsönből. Vállalkozásunk mára meghatározó beszállítója lett a magyarországi élelmiszeriparnak. Olyan fóliákat forgalmazunk, amelyekben hosszabb ideig lehet tárolni az élelmiszert, a szeletelt sajtot, a szeletelt szalámit, tömbsajtokat, tömbsonkákat. Ezek a speciális záró fóliák meghosszabbítják a termékek szavatosságát. A megalakuláskor még szó sem volt környezettudatosságról, klímaváltozásról, az emberek igényeit kiszolgáló csomagolóanyagok voltak előtérben, és annak próbáltunk megfelelni.
A YAMA márkát egyértelműen a környezettudatosság igénye hívta életre?
Mónika: A YAMA márkánk belső kényszer eredménye, szerettem volna a környezetünket kevésbé terhelő csomagolástechnikára áttérni. Tíz évvel ezelőtt elsők között hoztunk Magyarországra környezetbarát, komposztálható csomagolóanyagokat. A YAMA brand nevet adtam neki, ami üzenet is volt az embereknek: ez már szemléletváltás. Mindig bennem volt, hogy hassak az emberekre, legyen valami plusz abban, amit csinálok, legyen szellemisége is. A YAMA így született meg.
Mit jelent a YAMA?
Mónika: A Yama a jóga rendszerének első lépcsőfoka, a szellemi és morális szint, öt intelemmel – Senkit és semmit ne bánts! Légy őszinte! Ne légy telhetetlen! Ne lopj! Élj tisztán és mértékkel! –, amiket mi beleépítettük a küldetésünkbe. Végül a YAMA sokkal több elemet foglalt magába, például óvodaprogramot indítottunk, amelynek keretében a gyerekeket szelektív hulladékgyűjtésre tanítottuk, támogattunk alapítványokat, majd 2016-ban létrehoztam a Cselekedj Ma a Holnapért Alapítványt, amely hátrányos helyzetű gyermekek oktatását támogatja, valamint környezetvédelmi programokat szervez.
Fatima és Mónika (fotó: Zergi Borbála)
A Starfol húsz-, a YAMA tízéves, és 2016-tól működik a Yama Kitchen, ami azért született meg, mert Fatima, miután elvégezte az egyetemet, megkezdte a munkát a családi vállalkozásban, vegán életmódváltó programot – és ezen túl is friss szellemiséget – hozott a cég marketingkommunikációjába.
Fatima, a családi cégnél akart dolgozni, vagy voltak más tervei is?
Fatima: Az ELTE Társadalomtudományi Karán, nemzetközi tanulmányok szakon végeztem, de mindig is úgy gondoltam, az a legcélszerűbb, ha az erőforrásaimat a saját cégen belül hasznosítjuk. A férjem is itt dolgozik. A Yama Kitchen Youtube-csatorna úgy jött létre, hogy szerettük volna ismertebbé tenni a zöld márkánkat, de irreálisan magas hirdetési árajánlatokat kaptunk. Közben egyre jobban kiismertem a Youtube felületét, s tudtam, ez remek platform arra, hogy számtalan dologról kommunikáljunk, ami a márkánkkal kapcsolatos lehet. Vegán recepteket adok, főzök, életmódot mutatok be, azaz az emberek úgy találkoznak a márkával, hogy kapnak valamit, miközben mi növeljük termékeink ismertségét, beszélünk az aktualitásokról, a komposztálásról, megmutatjuk a lebomló termékeinket. Ráadásul az érdeklődők önszántukból kattintanak egy videóra, nem mi tolunk az arcukba egy reklámot. Közösséget építünk.
Mostanra elérkeztünk a legújabb projekthez, ami a Yama Art. Mit fed ez?
Mónika: A Yama Kitchen indulásakor a komposztálható tárolóedények reklámjára gondoltunk, később csatoltunk ehhez egy újabb rendszert és egy életmódáruházat. Itt kapcsolódik be a rajztanári múltamból, hogy magam is alkotok, Fatima pedig Lifestyle bookot, vegán receptkönyvet ad ki. Így alakult ki a Yama életmódáruház, aminek most része a Yamabooks a könyvkiadással, a Yama Kitchen a receptekkel és a hozzá kapcsolódó háztartási cikkekkel. Ez bővülni fog, de lassan, mert mindig organikusan építkezünk. Szeretnénk gyógy- és fűszernövényekkel foglalkozni, a karantén alatt elvégeztem az aranykalászos gazda tanfolyamot, körvonalazódik a fejemben egy YAMA agrovonal. A „gondolkodjunk globálisan – cselekedjünk lokálisan!” koncepcióban gondolkodunk.
A lokális merrefelé található?
Mónika: Ikerváron, egy háromezer fős nagyközségben felújítottunk egy 1,6 hektáros területen lévő csődbe ment, lerobbant asztalosüzemet, ott van telephelyünk. Mellette van a kis házunk, nyolc évig ott éltünk. Mára a mérgező anyagokkal teli területből szép park lett, gyümölcsössel, akácossal. A négy épületből álló együttest felújítottuk, irodákat és raktárakat alakítottunk ki, és már a kezdetektől emlegettem, hogy az egyik épületben kortárs művészeti galéria lesz. Tavaly felépült a YAMA HÁZ! Ott kapott helyet a YAMA Art gyűjtemény. 2019-re olyan szépen fejlődött a cég, hogy a profit egy részéből futotta művészetek támogatására. Megint koncepcióban kezdtem el gondolkodni, hogy ne csak vásároljunk képzőművészeti alkotásokat, vagy megbízásokat adjunk, hanem ténylegesen támogassuk a művészeket.
A környezettudatosság, klímaváltozás témáját járjuk körül, választott művészekkel, akikről portréfilmet készítünk. Az alkotó saját magát is bemutatja, és ezt mi népszerűsítjük az oldalainkon és üzleti partnereink körében. Készítünk egy fotósorozatot is, amit ajándékba adunk a művészeknek, valamint arra kérjük őket, készítsenek a Yama gyűjteményébe egy művet. Olyan alkotást, ami az öt intelemmel összhangba hozható, környezettudatos, de egyébként teljesen szabad kezet adunk. 2019 óta tizenhat művészt mutattunk be, portréfilmjeik megtekinthetők a YAMA ART Youtube-csatornánkon. A cég húszéves születésnapjára elkészült YAMA Házban, ünnepségünk keretében nyitottuk meg az első YAMA Art kiállítást, ami március 31-éig megtekinthető. Elkészült a YAMA Kitchen stúdiója is, van egy foglalkoztatóterünk, ahol – amint engedi a járványhelyzet – szeretnénk workshopokat tartani, értelmes beszélgetéseket szervezni, A kiállítótérben pedig lehetőséget adunk a művészeknek önálló kiállításokra. Szeretnék egyre több embert bevonni, felvállalni jó ügyeket. Vallom, hogy ami igazán emberi, az a művészet és a kreativitás – érdemes és kell is támogatni! Ezt értem újhullámos mecenatúrán.
További információk a Yama Art Fecebook-oldalán és Youtube-csatornáján.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!