A Belga Nemzeti Bank gyűjteménye a kortárs művészekre összpontosít
by Kozár Alexandra 2025. Aug 13.

A Belga Nemzeti Bank gyűjteménye a kortárs művészekre összpontosít

– A kétezernél is több darabot számláló kollekció mára megkerülhetetlenné vált az ország kulturális életében

Miközben a Belga Nemzeti Bankban nap mint nap az ország pénzügyi stabilitásának megőrzésén dolgoznak a munkatársak, a pénzintézet reprezentatív kortárs műgyűjteményt őriz falai között több mint fél évszázada. A bő kétezer műtárgyat számláló gyűjtemény a kortárs brüsszeli képzőművészeti szcénát reprezentálja.

A Banque Nationale de Bruxelles (BNB) már a 70-es években rájött arra, egy banki gyűjtemény nemcsak presztízs, de kvázi vállalati kötelesség, és szerepet játszik az ország kulturális életében is. A BNB-kollekció 1972 óta létezik és támogatja a Belgiumban élő aktív művészeket és ígéretes tehetségeket. Az első in situ, vagyis helyspecifikus, kifejezetten a helyszínre rendelt műalkotás az 1919-ben született és 2000-ben elhunyt Maurits Van Saene falfestménye volt a bank Marcel Van Goethem által modernizált központjában.

– A gyűjtemény mára mintegy kétezer-ötven darabot számlál, és évről évre bővül – avat be a konkrétumokba Anne Bambynek kurátor, a gyűjtemény vezetője. – Legfőbb célunk, hogy reprezentatív képet nyújtsunk hazánk művészeti palettájáról.

Persze ahogy az a legtöbb pénzintézet vagy biztosító kezében lévő gyűjteménynél szokás, az alkotások itt is leginkább az irodai terekben láthatók, így elsősorban a dolgozók mindennapi környezetét, életét gazdagítják, de fontosnak tartják azt is, hogy a művek más kontextusban is megjelenjenek, ne csak a munka világában. A BNB olykor kölcsönadja gyűjteményének darabjait rangos múzeumoknak. 2025 első negyedévében például Pélagie Gbaguidi Brüsszelben élő benini festőművésznő műveit lehetett megtekintheteni önálló tárlatként a Verrière de la Fondation d’Hermès (A Hermès Alapítvány Üvegháza) múzeumban, 2024-ben pedig arra voltak nagyon büszkék, hogy a már elhunyt lengyel-belga Tapta (Maria Wierusz-Kowalski) Négyszögletű balansz című alkotását osztották meg a svájci Susch Múzeummal.

2017-ben a székházban található belső kiállítást tették láthatóvá a nagyközönség számára, 2019 és ’23 között pedig három ízben rendeztek nagyszabású tárlatot a bank gyönyörű, modernista stílusú pénztártermében – amelyet jelenleg restaurálnak, így ilyen kiállításoknak nem tud helyet adni. Tervezik viszont, hogy 2030-tól lesz egy állandó kiállítóterük – ez nyilván nagy lépést jelent majd mind a bank életében, mind a nagyközönséghez való eljutás tekintetében.

– A BNB műtárgykollekciója megkerülhetetlen. Olyan belga céges gyűjteményekkel veszi fel a versenyt, mint a Belfius Bank, az ING, a Proximus mobilcég és a többek közt ásványi anyagok kitermelésével foglakozó Lhoist művészeti gyűjteményei. Kollekciónk tagja a Vállalati Kortárs Képzőművészeti Gyűjtemények Nemzetközi Szövetségének is (International Association of Corporate Collections of Contemporary Art, IACCCA) – mondja a kurátor.

Bankok művészeti párbeszéde

A szövetségnek köszönhetően láthatta a nagyközönség 2019-ben a Folytassunk párbeszédet! Két kortárs képzőművészeti gyűjtemény című kiállítást, melynek során a BNB – történetében először – mutatta be gyűjteményének jó részét német „kollégájával”, a Deutsche Bundesbankkal közösen. A párhuzamos kiállításon a kortárs képzőművészet olyan kivételes tehetségei találkoztak, mint például Georg Baselitz német festő- és szobrászművész, Marianne Berenhaut belga szobrász és vizuális művész, illetve Jörg Immendorff, Ann Veronica Janssens, Anselm Kiefer, Jacques Lizène, Michaël Matthys, A.R. Penck és Marthe Wéry, a kortárs belga művészet egy-egy önálló hangú képviselője.

Egy másik nagyszabású közös tárlat a Banco de Españaval együtt valósult meg Belgiumban Közös értékeink – két kortárs műgyűjtemény címen, és arra a kérdésre kereste a választ, hogy a művészeti alkotások milyen módon tükrözik társadalmunkat, hogyan reagálnak az egymást követő generációk különböző tapasztalataira, mennyire képezik le kaleidoszkópszerű világunkat.

Részlet a Közös értékeink – két kortárs műgyűjtemény című kiállításból (fotó: Patrick Van Den Barden)Részlet a Közös értékeink – két kortárs műgyűjtemény című kiállításból (fotó: Patrick Van Den Barden)

A BNB gyűjteménye szerepel a nemzetközi szövetség Művészet az ökológiai szakadás idején című kiadványában is, melyben minden tag bemutatja a témában született legfontosabb műveit.

A legtöbb kortárs művész a magyar olvasó számára ismeretlen, pedig nagyon izgalmas alkotásokról van szó. Fred Eerdekens-nek például van egy olyan kis fácskája, melyen az apró ágakat úgy állította be, hogy azok árnyéka a mű megvilágításakor az I listen to myself (Hallgatok magamra) szöveget vetítse a földre. De van egy olyan fekete férficipő-installációja is, melyen a cipő fűzőit rendezi úgy, hogy a Walk on (Sétálj tovább) feliratot adják ki. Marianne Berenhaut térbeli művész olyan vicces installációkat készít, ahol plüssállatok, illetve azok részei találhatók, vagy színes harisnyába bújtatott lábak, illetve próbababarészek vannak székeken elhelyezve úgy, hogy az egész egyfajta résztvevőkkel teli enteriőrt alkot. Michel François konceptuális művész pedig egy élő fa törzsébe vésett mandulavágású szemeket, azokba kissé félelmetes szemgolyókat, azt az érzetet keltve, mintha a fa nézne minket.

Közgyűjteményi szellem a falakon

A bank kollekciója ötvenkét évvel ezelőtt közgyűjteményi szellemben született, legfontosabb küldetése, hogy támogassa a Belgiumban élő művészeket. A pénzintézet nem értékesíti a gyűjtemény darabjait, így tulajdonképp befektetése mecenatúrának, a társadalmi kapcsolatok, a kreativitás kibontakoztatásának tekinthető.

A kollekció a művészeti irányzatok igen változatos skáláját képviseli a XX. század közepétől napjainkig. Tekintettel a kiállítási kontextusra (a művek a bank irodai terének falain lógnak), lényegében kétdimenziós alkotásokból (festményekből, rajzokból, metszetekből, fényképekből), illetve szobrokból áll, egy ideje azonban már az új művészeti kifejezési formák integrálására is nyitott a gyűjtemény.

A gyűjtemény egy része (fotó: Patrick Van Den Branden)A gyűjtemény egy része (fotó: Patrick Van Den Branden)

A kollekció a belga képzőművészet egészét hivatott bemutatni, mely nagyon szerteágazó, mégis bizonyos művek, illetve alkotók művészi minőségük miatt külön említést érdemelnek. A geometrikus absztrakciót Jo Delahaut és Dan Van Severen, a hiperrealizmust Marcel Maeyer, Guy Degobert, a konceptualizmust Guillaume Bijl, Jacques Charlier, Jan Vercruysse, a néhány éve jelenlévő fotográfiát Dirk Braeckman, Marie-Françoise Plissart, Pol Pierart, a videoművészetet Ariane Loze és Emmanuel van der Auwera, az installációkat Olivia Hernaïz, a festészetet pedig Philippe Vandenbergh, Michaël Borremans, Cindy Wright, David Claerbout, Marie Zolamian és Bilal Bahir képviseli. Számos szobrász, kerámia- és textilművész pedig a művészet térbeli tapasztalásához járul hozzá: Ann Veronica Janssens, Jan Dries, Clara Spilliaert, Johan Creten, Valerie Mannaerts, Marianne Berenhaut vagy Peter Buggenhout.

Konkrét helyszínre is rendelnek

A gyűjtemény egyedi jellegéhez hozzájárul az adott banki helyszín, ahol építészet és művészet szerves kapcsolatba lép egymással és ahol az alkalmazottak mindennap megfordulnak. A BNB néha konkrét alkotásokat is rendel a művészektől. Fred Eerdekens, aki nagyon érdekes, a nyelvvel is operáló fény-árnyék installációkat hoz létre, így készített művet a bank központi székhelyének személyzeti pihenőjébe, Pieter Vermeersch-től pedig a tudományos könyvtár faliszőnyegét rendelték meg.

A műgyűjtemény 1972-es létrehozása óta külső szakértők irányításával gyarapodik. A neves művészettörténészek, mint például Karel Geirlandt, Jacques Parisse, Jan Hoet, Peter Wouters, Catherine de Zegher és Carine Fol, saját irányt adtak a növekvő gyűjteménynek. A kurátora a szakértőkkel együtt folyamatos kutatást végez a bővítés érdekében.

A központi csarnok jelenlegi hatalmas felújítási projektje a gyűjtemény egészére kihat, a bank szorosan együttműködik az építészekkel abban, hogy az alkotások megtalálják helyüket az új terekben is, később pedig ezt online módon is elérhetővé tudják tenni.

A pénzintézet impozáns képzőművészeti gyűjteménye nem összekeverendő az 1982-ben megnyílt BNB múzeummal, amely egy pénz- és banktörténeti kiállítás.

Az eredeti cikk a 2025 áprilisában kiadott, Belgium kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg. 

Nyitókép: Fred Eerdekens: Something of Value (2006) in situ munka a Nemzeti Bank megbízásából (fotó: Patrick Van Den Barden)

Lásd még:

Egy biztonságos menedék a periférián – A belga Z33 komplexum a kortárs művészet, az építészet és a dizájn metszéspontja

Eurómilliók a Sablonban – A Brussels Art Square különleges világa

Mi köze volt Napóleonnak a művészethez? – A belga királyi szépművészeti gyűjtemény

„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik

Az ország, ahol három kulturális miniszter van – Hogy néz ki a kultúra finanszírozása Belgiumban?

Belgium művészeti és vállalati kapcsolatai – Bemutattuk legfrissebb lapszámunkat

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕