by Szakszon Réka 2019. Jul 02.

A bor és a kultúra kéz a kézben járnak

Interjú Florian Zarubával, a Kristinus Borbirtok ügyvezető igazgatójával

Az elmúlt öt évben Florian Zaruba egy természetet tisztelő, kulturális kapcsolódási pontokat hangsúlyozó, nemzetközi téren is elismert borászatot alakított ki Magyarországon. A Kristinus Borbirtok ügyvezető igazgatója szerint a bor szerves része a kultúrának, a kultúra pedig a gerincét képezi minden demokráciának, ezért is fontos, hogy minél több irányból megközelítve beszéljünk róla.

Aki először hallja a német származású Florian Zaruba történetét, általában meglepődik. Közel két évtizeden át marketingesként dolgozott reklámügynökségeknél, társtulajdonosa volt egy étteremnek Münchenben, mégis a Balaton déli partján található kis településen, Kéthelyen találta meg önmagát, és az elmúlt öt év alatt újrapozícionált és felépített egy magyar borászatot. Kevésbé tűnik meglepőnek ez a döntés, ha hozzátesszük, hogy Floriant gyerekkora óta szoros viszony fűzi a természethez és a vadászathoz, ennek köszönhetően a marketing mellett erdőmérnöknek is tanult. Több mint tíz évet töltött el a reklámszakmában, amikor úgy érezte, szeretne visszatérni a természethez. „Ötödik éve dolgozom a Kristinusnál. Fiatal borászat vagyunk, de nem számítunk kisméretűnek: közel száz hektáron gazdálkodunk, évente félmillió liter bort termelünk, amit el is kell adnunk. Fontos, hogy legyen egy jól kidolgozott terjesztési és marketingkoncepciónk” – meséli az ügyvezető igazgató arról, hogyan tudja a marketing területén szerzett tapasztalatát a borászatban hasznosítani.

A természethez való kötődés egyre inkább megmutatkozik a Kristinus Borbirtok működésében. Legújabb irányuk szerint ugyanis a borászatot biodinamikus gazdálkodásúra alakítják át, ami a természet és az emberek tiszteletén alapszik. „Az elmúlt évtizedekben a mezőgazdaság és ezzel együtt a társadalom is rossz irányba haladt: mindenben a profit és az eredmény maximalizálására törekedtünk, miközben eltávolodtunk a természettől. Fontosnak tartom, hogy visszaforduljunk erről az útról. Szükségünk van arra, hogy fenntarthatóan és jövőorientáltan működjünk” – indokolja az irányváltást Florian, majd hozzáteszi: „Nekünk, borkészítőknek pedig legalább ugyanilyen fontos, hogy jó minőségű gyümölcsöt, alapanyagot termesszünk, hiszen a szőlő minősége meghatározza a bor minőségét. Kiemelkedőbb eredményeket érhetünk el a biodinamikus módszerrel”. A biodinamikus irány fontos jel lehet a külföldi piac számára is. Magyarországon még nincs olyan sok borászat, amely a biodinamikus módszer iránt elkötelezett lenne, Európában viszont már egy ideje létezik ez a trend: minden évben közel tíz százalékkal nő a biodinamikus piac.

A Kristinus mára ismert brand lett, amit jó minőségű termékekkel kötnek össze az emberek. A borok Magyarország-szerte elérhetőek, a hazai piacon már megállják a helyüket, a cég számára azonban hosszú távon fontos a nemzetközi terjeszkedés is. „Az élet kihívása számomra az állandó fejlődés. Ha nem tanulsz folyamatosan, nem maradsz kíváncsi, nem akarsz többet elérni, mint amire képes vagy, akkor nagyon unalmassá válhat minden” – mondja Florian, aki örök maximalistának tartja magát, de vannak dolgok, amikre büszke: „A Kristinus a külföldi piacokon is egyre inkább jelen van. Sikerült elérnünk például, hogy a boraink bekerüljenek Németország egyik legnagyobb borhálózatába. Tudatosan haladunk azon az úton, hogy nemzetközi hírű borászatot hozzunk létre. A boraink megtalálhatók többek közt Japánban, Tajvanon, Belgiumban, Hollandiában, Németországban”.

A felelősségvállalás nemcsak a természet, hanem a kultúra terén is fontos számukra: „A bor meghatározó része a kultúránknak. Kultúra nélkül pedig nem lenne társadalom sem. Az emberek számára a kultúra fontos inspirációs forrás: így ismerhetnek meg más perspektívákat, élvezhetik az életet, cserélhetnek tapasztalatot egymással. A bor, a zene és a művészet Európa múltjára visszatekintve erősen összefonódott.” A Kristinus Borbirtokon éppen ezért rendszeresen tartanak olyan rendezvényeket, ahol mindezeket egyszerre élvezheti a közönség: a bor összekapcsolódhat egy művészeti eseménnyel, például a zene befogadásának élményével. Idén májusban a szezonnyitó koncertjükön Zséda lépett fel, de a Budapest Bár, a Magyar Virtuózok Kamarazenekar és a Virtuózok tehetségkutató döntősei is jártak már náluk. A zene mellett a színház is kiemelt szerepet kap a kulturális programok között: korábban fellépett a Kristinus színpadán Molnár Piroska és Jordán Tamás; valamint szerveznek kiállításokat is, ahol fotóművészek és festők mutatkozhatnak be. A borbirtok programjain túl támogatnak sport-, zenei és filmes eseményeket is. A birtokigazgató szerint a misszió mellett fontos, hogy ezeken a rendezvényeken könnyebben elérhetik a célcsoportjukba tartozó embereket, hiszen akik koncertekre vagy kiállításokra járnak, gyakran érdeklődnek a bor iránt is.

Amikor pedig az emberek részt vesznek egy kulturális eseményen, szívesen isznak meg egy-két pohár bort.

„Magyarország, amennyire én tudom, a zenészek és az előadóművészek országa” – osztja meg a magyarországi kultúrával kapcsolatos véleményét Florian. „A Müpa például egy különleges tér, ahol sok izgalmas táncelőadásban volt már részem, de az operaelőadások is lenyűgözőek Budapesten. Persze nem szeretnék diszkriminálni senkit: biztos vagyok benne, hogy sok nagyszerű irodalmi alkotás is születik Magyarországon, csak én ezeket egyelőre kevésbé tudom értelmezni a magyarnyelv-tudásom hiányosságai miatt.”

És miért tartja fontosnak Florian Zaruba, hogy a vállalatok vagy akár a magánszemélyek támogassák a kultúrát? „A művészet, az oktatás és a szabad sajtó minden demokrácia és nyitott társadalom gerincét képezi. A művészet inspirálhat, kritizálhat, új gondolatokat ébreszthet. A teljes kultúránk és fejlődésünk alapja a művészet, valamint az oktatásban is nagy szerepe van, akár irodalomról, akár képzőművészetről vagy street artról beszélünk. A kultúra egyben tükröt is tart a társadalom elé.”

Ahogy a bor és a kultúra több területen is összekapcsolódhat, a borkultúrának is több értelmezési szintje van. A szóról van, akinek az etikett jut eszébe, mások a bor mögött álló, évszázadokra visszavezethető történelemre és kultúrára asszociálnak. Florian szerint a borkultúra két részből áll: egyrészt a borkészítés, másrészt a borfogyasztás tartozik hozzá szervesen a fogalomhoz. A bortermeléshez rengeteg tudásra, háttérismeretre van szükség: „ismerned kell a területet, ahol dolgozol, hogy érezd a növényeket, egyensúlyban tudj működni a természeti környezettel, hiszen az nagyban befolyásolja a teljes borkészítési folyamatot. Erős kapcsolódásra van szükség a kulturális területtel: erről manapság kritikusan kell gondolkoznunk, hogy egyensúlyba kerülhessünk a természettel, hiszen a fenntartható viselkedés csak a természettel együtt működhet”. Ezért is fontos Florian számára, hogy a magyar történelmet és a borról összegyűlt tudásanyagot – ami az emberekben, a borászatokban és a borokban is jelen van – minél jobban megismerhesse.

Van egyfajta fogyasztói kultúra, ami nagyon hasonló egész Európában. „Ha borkészítőként találkozom más borászokkal, vagy csak vendégként érkezem meg valahova, gyakran tapasztalom, hogy fiatalok és idősebbek összejönnek, beszélgetnek, van közös témájuk, miközben szinte mindig szól a háttérben valamilyen zene, a falakat pedig gyakran fotók vagy festmények díszítik. A bor és a kultúra tehát öszszeköti az embereket Európában és szerte a világon.”

Névjegy

A Kristinus Borbirtok 100 hektáron, 22 magyar alkalmazottal termel díjnyertes borokat Kéthelyen 2005 óta. Csak néhány példát megemlítve a díjak közül, a 2015-ös VinAgora legszebb magyar fajtaborának járó elismerésével jutalmazták a pincészet 2011-es Merlot-ját, Cabernet Franc-ja pedig arany minősítést szerzett ugyanezen a seregszemlén. A Kristinus Borbirtok a hazai borbarátokat hívja a Dél-Balaton felfedezésére. A pincészet mind mennyiségben, mind minőségben a hazai borpiac meghatározó szereplőjének számít, amely komoly hangsúlyt fektet az itt szerzett és borokhoz kapcsolható élményekre. A Balatonmáriafürdőtől mindössze tíz percre található pincészet a turisták programját is színesítheti egy kellemes koncerttel, hangulatos vacsorával vagy egy izgalmas film megtekintésével a Kristinus bormozijában, a Kristinus Vinocinoban, hogy az impozáns borsorok végigkóstolását ne is említsük. A Vinocino bormozi egyedülálló élményeket kínál a filmbarátoknak, borkedvelőknek. Pattogatott kukorica helyett grissini és díjnyertes borok várják a Dél-Balaton felfedezőit.

Megjelent: 2019. június

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!