
„A Budaörsi Latinovits Színház a minőségi színházcsinálás otthona”
– Alföldi Róbert, Kovalik Balázs, Máté Gábor és Ördög Tamás is rendez Budaörsön az új évadban
Az évadnyitón beszédet mondott Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere, valamint Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója.
„A jelenlévőknek nem kell elmondanom, hogyan lehet jegyárakból fenntartani egy társulatot. Sehogy. Úgy tűnik, hogy a független színházak kivégzése megtörtént, de itt, Budaörsön még kitartunk” – ezzel a felütéssel indította gondolatmenetét Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere az évadnyitón. A városvezető beszélt a kulturális szférát érintő nehézségekről, a színházaknak adható állami támogatások összegének folyamatos csökkenéséről, a független színházak ellehetetlenítéséről és az Átrium színházat üzemeltető Kultúrbrigád csapatának néhány nappal ezelőtti bejelentéséről is, miszerint 2024 végén befejezik a működésüket.
Wittinghoff Tamás és Berzsenyi Bellaagh Ádám (fotó: Borovi Dániel)
„Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a színházunk működhessen. Lassan már az is siker, ha egy teátrum életben tud maradni, de szerencsére a Budaörsi Latinovits Színházban a siker az előadások tartalmában is megmutatkozik, és a rangos díjak is azt mutatják, hogy itt valami nagyon jó dolog indult el néhány évvel ezelőtt” – folytatta, majd kitért arra is, milyen örömteli számára, hogy az előző évadban még személyesebbé vált kapcsolata a város színházával, hiszen szöveges statisztaként bekapcsolódhatott Alföldi Róbert rendezésébe, Az eprésző kislányba. Hozzátette, hogy a darab próbái annyira magukkal ragadták, hogy a bemutató óta igyekszik minden előadáson jelen lenni, és továbbiakban is számíthat rá a produkció.
A minőségi színházcsinálás otthona és a kőszínházak felelőssége
Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház nemrégiben újabb öt évre kinevezett igazgatója elsőként kiemelte, milyen különleges hangulata van a mostani évadkezdésnek, hiszen tíz éve, 2013. szeptember 5-én zajlott le az a testületi ülés, amelyen az akkori Budaörsi Játékszín nevét megváltoztatták, és Budaörsi Latinovits Színház néven működött tovább a teátrum. Ez nagy lépés volt a színház életében, és nem csupán praktikus, sokkal inkább szimbolikus értelemben. „A névváltoztatás ugyanis azt jelezte, hogy a színház felnőttkorba kíván lépni, vagyis a kezdeti útkeresés után immár színvonalas alkotóműhelyként tekint magára, és e szerint szeretne működni tovább. A Budaörsi Latinovits Színház ma a minőségi színházcsinálás otthona, s a neki otthont adó város immár talán legfontosabb kulturális intézménye, amelyre méltán lehetnek büszkék a budaörsiek” – mondta a színházigazgató. „Úgy tekintünk magunkra, mint olyan színházra, ami megérdemli a figyelmet a településhatárainkon kívül is” – mondta, hozzátéve: „úgy kell több nézőt vonzanunk, hogy a művészeti színvonalból nem adunk alább, sőt tovább fogjuk emelni azt. Ehhez egyik eszközünk a repertoárunk, ami magáért beszél.”
Berzsenyi Bellaagh Ádám (fotó: Borovi Dániel)
A színházvezető arra is kitért, hogy az új évadra további öt fővel bővült a Budaörsi Latinovits Színház csapata, így már ötvennyolcan vannak. A tizenkét fős színtársulat – amelynek tagjai Böröndi Bence, Bohoczki Sára, Bregyán Péter, Chován Gábor, Fröhlich Kristóf, Hartai Petra, Ilyés Róbert, Mertz Tibor, Páder Petra, Szőts Orsi, Spolarics Andrea és Takács Katalin – pedig két végzős egyetemi hallgatóval, Juhász Vincével és Sas Zoltánnal egészül ki ebben a szezonban.
Berzsenyi Bellaagh szintén reflektált a független színházak helyzetére. Mint mondta, „a független színház – nem túlzás azt állítani –, hogy a magyarországi színművészet gyöngyszeme. Hihetetlenül nagy értéket képviselnek, ugyanis gyakran a független színházakban születnek a leginnovatívabb ötletek, amelyek aztán begyűrűznek a nagyobb színházi alkotóközösségek munkájába. Mindenképpen egy olyan kincs, amit védelmeznünk kell, s ebben nekünk, kőszínházaknak is nagy felelősségünk van.”
Egy kortárs és három klasszikus a nagyszínpadon
A színházvezető ezt követően rátért az új évad bemutatóira. A budaörsi teátrumba rendezőként másodszor visszatérő Máté Gábor ezúttal egy kortárs amerikai darab ősbemutatóját viszi színre, amelynek a címe: John. Írója a nálunk még kevéssé ismert Pulitzer-díjas Annie Baker, fordítója pedig Németh Nikolett, a színház dramaturgja. A négyszereplős előadásban, – amely úgy titokzatos és misztikus, hogy közben a párkapcsolatok és a múlttal való szembenézés kérdéseit feszegeti – Takács Katalint, Bánsági Ildikót, Böröndi Bencét és Hartai Petrát láthatják majd a nézők. A John próbái már javában zajlanak a színházban.
Máté Gábor (forrás: a Budaörsi Latinovits Színház honlapja)
A teátrum következő bemutatója – amely előadással a színház vezetőjének régi álma látszik megvalósulni – decemberben lesz: ez Molnár Ferenc Liliomja Kovalik Balázs rendezésében és Alföldi Róberttel a címszerepben. Mint ismert, Alföldi hosszú évek óta dolgozik a budaörsi színházban, számos nagysikerű előadást rendezett már itt, de színészként először láthatják majd a nézők. Mellette Hartai Petra, Spolarics Andrea, Böröndi Bence, Ilyés Róbert, Juhász Vince és Bregyán Péter játszik majd az előadásban.
Az évad további két további bemutatója is klasszikus színmű: februárban Ördög Tamás állítja színpadra Tennessee Williams A vágy villamosa című drámáját. Blanche DuBois-t a budaörsi társulat színésznője, Takács Katalin játssza majd, az ő partnere, Stanley Kowalski pedig Rába Roland lesz vendégművészként. Mellettük Bohoczki Sára, Ilyés Róbert, Páder Petra, Fröhlich Kristóf, Sas Zoltán és Bregyán Péter lesznek láthatók.
Forrás: a Budaörsi Latinovits Színház Facebook-oldala
Az évad utolsó nagyszínpadi premierje a Hamlet lesz – a Budaörsi Latinovits Színházban immár hatodik alkalommal rendező Alföldi Róbert értelmezésében. A címszerepet Fröhlich Kristóf játssza, mellette vendégművészként Pelsőczy Rékát, a társulatból pedig Mertz Tibort, Szőts Orsit, Takács Katalint, Böröndi Bencét, Hartai Petrát, Chován Gábort, valamint két, a gyakorlatát Budaörsön töltő, ötödéves SZFE-hallgatót, Juhász Vincét és Sas Zoltánt láthatják a nézők. „A Hamletet megcsinálni mindig hatalmas kihívás. Van egy nagy adag félsz az emberben, ha ilyen anyaghoz nyúl, de azt gondolom, hogy mostanra megérett rá a társulat, illetve az évek során létrejött egy olyan szakmai párbeszéd Alföldi Róbert és a színészeink között, ami erős alapja lehet annak, hogy egy nagyszerű előadás szülessen” – mondta Berzsenyi a jövő áprilisban érkező produkció kapcsán.
Babaszínház, ifjúsági előadás és pszichoszínház a Városi Ifjúsági Klubban
A színház történetében először tűznek műsorra babaszínházi előadást. A Vacok címet kapott produkciót Szőts Orsi és Fröhlich Kristóf előadásában láthatják majd a legkisebbek a Városi Ifjúsági Klubban. „Mélyen hiszünk abban, hogy a gyerekközönség a jövő közönsége. Amilyen gyerekközönséget ma nevelünk, olyan felnőtt közönségünk lesz tíz-tizenöt év múlva” – mondta az igazgató. Hozzátette, hogy jövő év májusában egy ifjúsági előadással búcsúznak az évadtól, a Médea és gyermekei archetipikus történetével, amelynek számtalan feldolgozása közül ezúttal két svéd kortárs, Suzanne Osten és Per Lysander változata kerül színre. Ez a Médea napjainkban játszódik, szereplői pedig Páder Petra, Chován Gábor, Szőts Orsi, Koós Boglárka és Juhász Vince lesznek. Az előadást, amelyhez drámapedagógiai foglalkozás is kapcsolódik majd és Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezi.
A színház Károly Király utcai játszóhelyének ebben az évadban vendégprodukcióként befogadott előadás-sorozatára, Bácskai Juli pszichológus népszerű pszichoszínházára, amely havonta egy alkalommal jelentkezik majd a Városi Ifjúsági Klubban egy társulati és egy vendégszínész szereplésével.
A Budaörsi Latinovits Színház 2023/2024-es évadának bemutatói: • Annie Baker: John (rendező: Máté Gábor, bemutató: 2023. október 6.) • Molnár Ferenc: Liliom (rendező: Kovalik Balázs, bemutató: 2023. december 16.) • Vacok – babaszínházi előadás (rendező: Szőts Orsi, bemutató: 2023. november) • Tennessee Williams: A vágy villamosa (rendező: Ördög Tamás, bemutató: 2024. február 24.) • William Shakespeare: Hamlet (rendező: Alföldi Róbert, bemutató: 2024. április 20.) • Per Lysander-Suzanne Osten: Médea gyermekei (rendező: Berzsenyi Bellaagh Ádám, bemutató: 2024. május) |
Lásd még:
Vendégjátékokról – komolyan – Beszélgetés Bellaagh Katalinnal, a stockholmi BeKa színház vezetőjével
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: a Budaörsi Latinovits Színház társulata (fotó: Borovi Dániel)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!