A klasszikus színház nemzetközi reneszánsza
by Tóth Franciska 2024. Jul 24.

A klasszikus színház nemzetközi reneszánsza

– Interjú az Almagro Nemzetközi Klasszikus Színházi Fesztivált menedzserével, Tania Swayne Obregonnal

Idén negyvenhetedik alkalommal rendezték meg az Almagro Nemzetközi Klasszikus Színházi Fesztivált Spanyolországban. Nem véletlen, hogy az eseménynek a Madridtól két és fél órányi útra lévő, mindössze kilencezer lakost számláló Almagro ad otthont: az ott található a Corral de Comedias épület, a fesztivál egyik helyszíne, a XVII. századi karám szemléletes példája. A XVI-XVII. századi színházi aranykorban spanyol sajátosság volt, hogy a házak belső udvarában, a szabad ég alatt hoztak létre előadásokat. Arról, hogy hogyan maradhat egy klasszikus műfaj releváns a mai korban, Tania Swayne Obregonnal, a fesztivál menedzserével beszélgettünk.

Almagróban van a spanyol Nemzeti Színházi Múzeum is, amelynek épületét 1989-ben, a tizenharmadik Almagro Nemzetközi Klasszikus Színházi Fesztiválon avatták fel. A múzeum 2023 novembere óta, várhatóan 2024 végéig felújításon esik át, így a negyvenhetedik fesztiválon nem látogatható. A gyűjtemény az elmúlt évszázadok spanyol színházi életének folyamatait és legnagyobb alakjait megidéző festményeket, szobrokat, grafikákat, jelmezeket, kellékeket és látványterveket foglal magába. Az állandó kiállítás végigveszi a spanyol színháztörténet nagy korszakait a görög-római kezdetektől a középkoron át egészen az aranykorig.

Forrás: Almagro FesztiválForrás: Almagro Fesztivál

A fesztivál missziója, hogy megőrizze, korszerűsítse és elérhetővé tegye a nyilvánosság számára a XVI-XVII. századi spanyol színházi aranykor örökségét. 1978 óta minden júliusban bő három hétig hat-hét színházban közel száz előadással és mintegy hatvan kísérőprogrammal, koncerttel, táncelőadással, kiállítással és gasztronómiai élménnyel várják a több mint ötvenezer látogatót. Az érdeklődők túlnyomó többsége középkorú, mindössze minden tizedik néző harminc év alatti, akik a környékről, spanyol nagyvárosokból, illetve Európa és a világ más országaiból érkeznek.

A fesztivál korábbi kutatása szerint 2022-ben a látogatók több mint fele nem először, bő harmada pedig legalább ötödik alkalommal vett részt a programsorozaton, tehát sokan hagyományosan visszatérő vendégek. A fesztivál a spanyol és a nemzetközi kulturális térkép fontos pontjává vált.

Az éppen zajló rendezvénysorozat szerepéről és gazdasági aspektusairól Tania Swayne Obregont, a fesztivál menedzserét kérdeztük.

Forrás: Almagro FesztiválForrás: Almagro Fesztivál

Mi a jelentősége a fesztiválnak a spanyol és a nemzetközi kulturális életben?

Az Almagro Nemzetközi Klasszikus Színházi Fesztivál az egyik legnagyobb tekintélynek örvendő fesztivál Spanyolországban, ami világszerte is terjeszti a spanyol aranykori színház örökségét. A programban más országok drámái is szerepelnek, hiszen abban a korszakban a színház számos más helyen is virágzott. Ugyanúgy játszunk Molière-t és Shakespeare-t is, mint ahogy más korabeli szerzők darabjait, az idei fesztiválon például egy koreai társulat adott elő egy XVII. századi hagyományos koreai táncot. Tehát nemcsak azt szeretnénk bemutatni, hogy a mai társulatok hogyan értelmezik az aranykori műveket, hanem azt is, hogy ugyanebben az időszakban milyen hagyományok és művészeti alkotások jöttek létre a világ különböző pontjain. Nemrég részesültünk a Képzőművészeti Arany Medálban, amit minden évben olyan szervezetnek ad a kormány, amely valami jelentőset hoz létre a képzőművészet területén – ami a mi esetünkben a színházhoz kapcsolódik –, ez számunkra megerősítés, hogy fontos munkát végzünk.

Tania Swayne Obregon (forrás: Almagro Fesztivál)Tania Swayne Obregon (forrás: Almagro Fesztivál)

Vannak-e versenytársaik Spanyolországban, Európában és a világon?

Sok fesztivált rendeznek nyáron, vannak közöttük klasszikus színházi fesztiválok is. A mi filozófiánk – még ha naiv is –, az, hogy nem tekintünk egymásra versenytársként. Szerintem mindannyian hozzáteszünk ahhoz, hogy terjedjen a spanyol aranykor híre, és megmutatjuk, hogy különböző előadások hogyan foglalkoznak a korszak darabjaival. Minél többen keltjük fel az érdeklődést, annál többen látogatnak el hozzánk és a többi eseményre is. Mi ebben hiszünk, ezért több spanyol fesztivállal közösen létrehoztunk egy networköt, kapcsolati hálót, hogy együttműködjünk a kommunikáció, a finanszírozás, a programok terén. Szükségünk van ezekre a kapcsolatokra. A fesztivál igazgatója korábban a spanyol színházi szövetségnél dolgozott, én pedig ez előadóművészetekénél, ebből fakadóan is hiszünk a tudásmegosztásban: nem egymás ellen, hanem egymás mellett kell dolgoznunk, hogy értéket hozzunk létre.

Mekkora keletje van Spanyolországban és világszerte a klasszikus, aranykori színháznak?

Nem mondanám, hogy az összes spanyol színházi társulat játszik klasszikus darabokat, bár van néhány, amelyik kifejezetten erre fókuszál. A társulatok repertoárjában többnyire szerepelnek klasszikus darabok is, ez azonban nem jelenti azt, hogy mindig úgy adják elő azokat, mint a XVI.-XVII. században. Inspirálódnak a spanyol aranykorból, de újragondolják a műveket. A fesztiválunk programjában az a szép, hogy a klasszikus és modernebb értelmezése is jelen van, a közönség az érdeklődésének megfelelően választhat közülük. Évente körülbelül negyven különböző társulat lép fel a fesztiválon, külföldiek is, idén például Uruguayból, Japánból, Koreából és Portugáliából is jönnek előadók. Az idei fesztiválra több mint száz jelentkezés futott be, úgy gondolom, a számok magukért beszélnek. Sokan készítenek klasszikus előadásokat, és ez sok nézőt és kritikust hoz lázba. A fesztivál első hetén majdnem minden előadásunkon telt ház volt.

Forrás: Almagro FesztiválForrás: Almagro Fesztivál

Milyen társulatokat hívnak fellépni és milyen szempontok alapján?

Mivel az állam támogatja a fesztivált, ezért nyílt pályázatot hirdetünk minden szeptemberben-októberben, miután sikerült lebonyolítani és értékelni az előző rendezvényt. A színházi programokon kívül, a többi művészeti formával együttvéve több százan jelentkeznek a világ országaiból. A fesztivál igazgatója, Irene Pardo választja ki, mely előadások kerülnek be a programba. A döntését különböző szempontok alapján hozza meg. Természetesen mérlegeli, hogy az adott előadás művészeti értéke illik-e a fesztiválhoz, figyelembe veszi a társadalmi üzenetét, valamint azt, hogy gazdasági és technikai szempontból megvalósítható-e.

Az államon kívül kik finanszírozzák a fesztivált?

A minisztériumi, regionális és helyi szintű állami finanszírozáson kívül nagyban támaszkodunk a magán jellegű támogatókra, a pártolókra és a szponzorokra. Együttműködünk számos intézménnyel és szervezettel, amelyek különböző módokon járulnak hozzá a fesztivál létrejöttéhez. A bevételünk jelentős része pedig a jegyeladásokból származik.

Mit kapnak a szponzorok a támogatásért cserébe?

A szervezetek és márkák közötti szinergiában hiszünk, ami távol áll attól, hogy ők pénzt adnak nekünk, mi pedig cserébe feltüntetjük a logójukat. Vannak olyan támogatások, amik egy évre, egy projektre szólnak, de alapvetően hosszú távú, erős kapcsolatokat szeretnénk építeni, hogy együtt dolgozhassunk közös célok elérése érdekében. Természetesen a nevüket és a logójukat feltüntetjük, de megnézzük, nekik mi az érdekük és azt hogyan lehet összekötni a miénkkel. Minden szponzorral máshogyan bánunk, hiszen mindegyiknek más igényei vannak. Arra is van pálda, hogy egy-egy fesztiválhelyszín egy-egy szponzorról kapja a nevét. De nem ez a célunk, hanem az, hogy legalább egy évre, ideális esetben egy ötéves vezetőségi ciklus idejére vagy annál is hosszabb távra szóló együttműködéseket hozzunk létre.

Milyen hatást gyakorol a fesztivál a turizmusra?

Kasztília-La Mancha rendkívül gazdag régió. Szeretnénk megmutatni a világnak, mennyire varázslatos ez a környék, ezért bevonunk építészeti, gasztronómiai és kézműves tevékenységeket is a programba. Együttműködünk az Almagro Turisztikai Egyesülettel és helyi termelőkkel, éttermekkel, turistavezetőkkel is. Elindítottuk az Almagro 360° projektet, amelynek az a célja, hogy teljes a látogatói élményt nyújtsunk: ne csupán egy színházi előadáson vegyenek részt a nézők, hanem járják be Almagrót, kóstolják meg a helyi ételeket és borokat is. A kezdetektől fogva célunk, hogy a helyiekkel együtt, értük is dolgozzunk. A telt házas előadások mellett nagyon boldoggá tesznek minket a résztvevők visszajelzései és az, hogy látjuk, a környékbeliek is élvezik, magukénak érzik a fesztivált. Úgy gondolom, mindez azt mutatja, hogy elértük a célunkat.

* Az Art is Business következő, augusztusban megjelenő nyomtatott lapszáma Spanyolország kulturális életével foglalkozik.

Nyitókép: Tania Swayne Obregon (forrás: Almagro Fesztivál)

Lásd még:

„Vándorlások a tudat jeges gerincén” – Salzburgi Ünnepi Játékok

A kultúra a diplomácia egyik legfontosabb eszköze – Interjú Anunciada Fernández de Córdova költő-irodalmár-diplomatával, Spanyolország magyarországi nagykövetével

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕