by Tóth László 2025. Jan 07.

A művészet mindenkié

– Az MBH Bank kultúrát támogató tevékenysége

Magyarország egyik vezető hitelintézeteként elengedhetetlennek tartják, hogy aktív szerepet vállaljanak társadalmi és természeti környezetünk építésében, fejlesztésében. CSR-programjuk is ennek megfelelően a közösség fejlődését, a társadalmi jóllétet szolgálja, amelybe a kulturális és szellemi értékek megóvása és gyarapítása is beletartozik. Amint dr. Barna Zsolt, az MBH Bank elnök-vezérigazgatója mondja, az intézmény súlyának megfelelően nemcsak a gazdasági, hanem a társadalmi és kulturális életünkhöz is aktívan hozzá kíván járulni.

A művészet támogatásának jegyében 2022-ben hozták létre az MBH Bank Művészeti Alapítványt, amely művészetpártolói tevékenységük legnagyobb részéért felel, illetve a banki gyűjteményüket gondozza és bővíti tovább szakmai irányelvek mentén.

A második mérföldkövet az alapítvány segítségével tavaly megnyitott Hungarian Art & Business (röviden: HAB) jelentette: egy olyan központot hoztak létre, amely célzottan a magyar és nemzetközi kortárs képzőművészetet támogatja, egyúttal minden korosztály számára kulturális találkozóhelyként is kíván szolgálni. A két-három hónapig tartó időszaki kiállításokat rendszeresen kísérik ingyenes tárlatvezetések és edukációs események (rászoruló iskolák gyermekcsoportjai számára is), valamint az adott tárlat tematikájához kapcsolódó szakmai és közéleti előadások.

Dr. Barna Zsolt a Mámor a művészetben című kiállításon (fotó: MBH Bank)Dr. Barna Zsolt a Mámor a művészetben című kiállításon (fotó: MBH Bank)

A HAB művészeknek szóló díjaival és ösztöndíjpályázataival – így a HAB Díj, a roma képzőművészeket támogató pályázat és az Art Wall Café pályázat –, illetve a fókuszált alkotást támogató rezidenciaprogramjával lehetőséget kívánnak biztosítani a feltörekvő, fiatal kortárs művészek számára.

„Ezek mellett az MBH Bank Private Banking évek óta állandó, kiemelt támogatója a Műtárgyak Éjszakája Fesztivál rendezvénysorozatnak és a Műtárgybefektetési Konferenciának, továbbá bankunk rendszeresen támogat egyéb művészettel kapcsolatos eseményeket, kulturális programokat, mint például az Art Market Budapest, a Veszprém Fest, a Paloznaki Jazzpiknik és a Budapest Borfesztivál. Mindemellett a Junior Prima díj színház-, film- és táncművészet kategóriájának társalapítójaként gondoskodik a legkiemelkedőbb teljesítményeket elérők méltó elismeréséről is” – mondja Kutas István, az MBH Bank kommunikációs ügyvezető igazgatója, aki szerint a művészet az egyik legjobb kommunikációs eszköz, hiszen az önmagában is üzen és értéket közvetít a bankról.

Részlet a „100 év természet” című kiállításból (fotó: MBH Bank)Részlet a „100 év természet” című kiállításból (fotó: MBH Bank)

Aktívak a természeti és társadalmi környezet építésében, fejlesztésében

Varga Zsuzsanna, az MBH Bank CSR-vezetője szerint az ország egyik első számú hitelintézeteként elengedhetetlen, hogy aktív szereplők legyenek a társadalmi felelősségvállalás és fenntarthatóság területén, és ennek fontos eleme a művészet, azon belül a magyar képzőművészet helyzetének javítása, illetve a kultúra fenntarthatóságának támogatása is.

A vállalat – a korábbi három tagbank fúziója révén – már meglévő kezdeményezésekből, jó gyakorlatokból építette fel CSR-stratégiáját, ezek mentén alakította ki a jelenlegi pilléreket és programokat, amelyek a közösség fejlődését, a társadalmi jólléthez való hozzájárulást is szolgálják.

Részlet a HAB aktuális, „Kert. Az élet lehetősége” című kiállításából (forrás: HAB)Részlet a HAB aktuális, „Kert. Az élet lehetősége” című kiállításából (forrás: HAB)

„Az MBH Bank társadalmi felelősségvállalási stratégiájának felépítése és az azon belüli kiemelt pillérek meghatározása jól tükrözi a bank vezetői szintű elkötelezettségét a művészettámogatás mellett: a bank által CSR-keretben és ESG-irányelvek mentén értelmezett művészettámogatás irányába tehát elsősorban a felső vezetők általi elhivatottság és felelősségtudat mutat utat” – emeli ki a CSR-vezető.

A művészettámogatás az MBH Bank vállalati stratégiájához illeszkedő CSR-stratégia részét képezi, miközben a bank által kijelölt ESG-célkitűzésekhez is igazodik: kiemelt cél a társadalmi fenntarthatóság előmozdítása, amelynek fontos pillére, hogy a művészet minél szélesebb közönségréteg számára hozzáférhető legyen.

A kulturális szolgáltatások a vállalati szinten, a HR területén is megjelennek. A művészeti, kulturális események támogatása mellett ügyfeleik és dolgozóik számára rendszeresen szerveznek programokat a művészet jegyében. Ezek többsége a HAB-on keresztül valósul meg családi napok, a munkavállalók gyermekeinek szóló nyári táborok, „Art after work” csoportos tárlatvezetések, szakmai előadások és egyéb tematikus rendezvények – például csapatépítők, ünnepi programok – keretében.

Fontosnak tekintik továbbá a művészet becsatornázását a vállalat belső kommunikációjába is – a HAB aktuális híreiről, programjairól és munkavállalói kezdeményezéseiről rendszeres párbeszédet folytatnak saját, belső felületeiken. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a művészet munkakörnyezetben való megjelenésére is: az MBH Bank székházában számos műalkotás található a vállalati gyűjteményből, amelyek pozitív hatással vannak a munkavállalókra, hiszen javítják a munkahelyi légkört, ösztönzik a kreativitást, hozzájárulva ezzel a dolgozói elégedettség növeléséhez.

Körei Sándor alkotása a „Kert. Az élet lehetősége” című kiállításán (forrás: HAB)Körei Sándor alkotása a „Kert. Az élet lehetősége” című kiállításán (forrás: HAB)

Új célokat kitűzve építik a jövőt

A hazai vállalati színtéren az MBH Bank rendelkezik az egyik legjelentősebb műgyűjteménnyel, amelynek építése még az 1990-es években indult az MKB Bank keretében – ezt örökölte meg és vitte tovább az MBH Bank. A gyűjtemény válogatott része több mint 500 műtárgyból áll, a teljes kollekció pedig 1400 alkotásnál is többet ölel fel főként a XIX. és a XX. századi magyar képzőművészet rangos művészeitől. Számos darab művészettörténeti jelentőséggel bír. Kiemelt céljuk, hogy a gyűjteményt folyamatosan bemutassák a nagyközönségnek, ezáltal hozzájáruljanak a kulturális örökség megosztásához: ezek a figyelemre méltó darabok nem maradnak rejtve a falak között, hanem közkinccsé válnak. „A HAB missziója is azon a meggyőződésen alapszik, hogy a művészet valóban mindenkié, és mi szeretnénk azt ténylegesen mindenki elé tárni” – emelte ki dr. Barna Zsolt, az MBH Bank elnök-vezérigazgatója egy korábbi eseményen.

Fotó: MBHFotó: MBH

A fővároson kívül megvalósuló első állomás a 2024. június 14. és július 21. között bemutatott „100 év természet” című kiállításuk volt, amely a debreceni MODEM-mel együttműködve jött létre. A banki gyűjteményből készült válogatás azt a roppant fontos és összetett kérdéskört vizsgálta magyar művészek – így például Benczúr Gyula, Czóbel Béla, Farkas István, Márffy Ödön, Mednyánszky László, Olgyai Viktor, Székely Bertalan és Szőnyi István – mesterműveinek segítségével, hogy hogyan viszonyuljunk a természeti erőforrásokhoz, hogyan vigyázzunk rájuk, hogyan segíthetjük azokat megújulni.

Terveik között szerepel, hogy a jövőben további helyszínekre, évente legalább egy vidéki nagyvárosba is elvigyék a gyűjteményben szerepelő alkotásokat.

Részlet a „Mámor a művészetben” című kiállításból (fotó: MBH)Részlet a „Mámor a művészetben” című kiállításból (fotó: MBH)

A HAB-ban 2023 őszén a „Mámor a művészetben” című kiállítást tekinthette meg a közönség. A tárlat magyar és európai művészek alkotásaiból válogatott a reneszánsz művészettől a kortárs művekig, és különböző tematikus egységeken keresztül mutatta be az alkoholfogyasztás eltérő aspektusait. A festmények és grafikák mellett Szolnoki József helyspecifikus installációja és Borsos Róbert sörösdobozokból formált szobrai is láthatóak voltak. A klasszikussá vált magyar alkotók közül Baranyay András, Bihari Sándor, Jankó János, Kondor Béla, Pásztor Gábor, Szinyei Merse Pál, Lotz Károly, Rékassy Csaba, a kortársak közül pedig Balogh Kristóf, Bánki Ákos, Bukta Imre, Gaál József, Jásdi Juli, Kecső Endre, Kovács Olívia, Nyári István, Orosz István, Szöllősi Dóra és Ujházi Péter művei is bemutatkoztak. A tárlatot borkóstoló, borvacsora, koccintós tárlatvezetés és számos, az alkohol témájához kapcsolódó program, szakmai előadás és beszélgetés kísérte.

„Az MBH Bank filozófiájával párhuzamosan a gyűjtemény is a múltat hivatott összekapcsolni a jelennel és a jövővel, hidakat képezve a generációk között. Az MBH Bank kollekciója teljes mértékben a vállalat identitására igyekszik reflektálni, hiszen a korábbi három tagbank fúziója révén mi is a saját utunkat járva, erősségeinkre támaszkodva, új célokat kitűzve építjük tovább a jövőt, miközben megőrizzük és megbecsüljük a múlt fontos hagyományait és értékeit” – mondja az MBH Bank elnök-vezérigazgatója.

Ahogy az az eddig elmondottakból is kiderült, az MBH Bank vezetői és a vállalat valamennyi munkatársa elkötelezett művészetpártoló. Az egész vállalatra kiterjedő attitűdnek köszönhetően az egyes programokat és támogatásokat misszióként élik meg.

Nyitókép: A HAB (Hungarian Art & Business) épülete a budapesti Andrássy úton (fotó: MBH Bank)

Lásd még:

A fehér falak elfedésénél jóval többre hivatott: belépő a művészet világába – A Budapest Contemporary Képzőművészeti Vásáron nemzetközi és hazai példákon keresztül jártuk körbe a vállalati gyűjtemények helyzetét

A művészet és az ESG

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!