A világ legdrágább gyümölcse
– Maurizio Cattelan műve, a Comedian (Komédiás) 6,2 millió dollárért kelt el
Évek óta gerjeszt vitákat a művészeti világban a banán, amelyet ragasztószalaggal rögzített a falra alkotója. Maurizio Cattelan gyakran bírálja a műtárgypiacot, véleményének többször is hangot adott, például 2019-ben, amikor a falra került az a bizonyos déli gyümölcs. Most azonban éppen az általa gúnyolt világ szereplői verték fel több millió dollárra egy hétköznapi élelmiszer árát.
Öt percig tartó, heves licitháború zajlott a banánért (amit aznap korábban mindössze 35 centért vásároltak Manhattanben, egy bangladeshi férfi gyümölcsösstandjáról): a nyolcszázezres kikiáltási ár hamar hatmillió dollár fölé kúszott a Sotheby’s aukcióján.
A licitháború győztese Justin Sun, a Kínában született kriptovaluta-vállalkozó, aki új szerzeményét kulturális örökségnek nevezte, amely összeköti a művészet, a mémek és a kriptovaluta világát – írja a The New York Times. Az új tulajdonos, ha akarja, lecserélheti a gyümölcsöt (ehhez részletes leírást kapott), és könnyen előfordulhat, hogy mire cikkünk megjelenik, a megvásárolt mű eredeti „sztárja” már tényleg a múlté, Sun ugyanis az aukció végén bejelentette, ő maga fogyasztja majd el, így fejezve ki tiszteletét a popkultúra és a művészet iránt.
Nem ez volt az első alkalom, hogy az ikonikus banán aukción jelent meg, emlékeztetett a cikk. A Komédiásból korábban három példányt már eladtak, darabonként százhúsz- és százötvenezer dollár közötti áron. Az Art Basel Miami Beach rendezvénye azonban káoszba fulladt, egyfelől a hatalmas érdeklődés, másfelől David Datuna miatt: a performanszművész nemes egyszerűséggel letépte a banánt a falról és megette a gyümölcsöt (korábban hasonlóképpen tett egy szöuli múzeumban egy diák).
Maurizio Cattelan nem először ad hangot a véleményének, miszerint az árverések világa igazságtalan az alkotókkal szemben: az aukciósházak és a gyűjtők profitálnak a műből, az pedig, aki létrehozta a képet, szobrot, installációt, az első eladás után már nem részesül a haszonból, amikor az alkotás újra gazdát cserél. A banán előtt is többször jelezte, nem helyes, ahogy a piacot manipulálják, és nem csak interjúkban foglalt állást, de merész műalkotásaiban is, 2016-ban például egy színarany toalettet helyezett el a Guggenheim Múzeum egyik mosdójában.
Piszoár és konzerv
A művészet gyakran válik a provokáció, a szórakoztatás és a társadalmi kommentár eszközévé, miközben az alkotások ára és piaci értéke egyre inkább elválik az esztétikai élménytől. Nem a Komédiás az első olyan műalkotás, amely a kortárs művészet, a műtárgypiac és a pénz kapcsolatát, határait feszegeti, illetve bírálja.
Az egyik legismertebb és legfontosabb korai példa Marcel Duchamp Fountain című piszoárja: a tárgy a művészet addig hagyományosnak mondott definícióját kérdőjelezte meg. Az „R. Mutt” néven aláírt piszoár alapkérdése: mi tesz valamit műalkotássá? Nem csupán az esztétikai érték, de az alkotói szándék, a tárgy kontextusa is alakítja a választ.
A popkultúra másik híres, provokatív alkotása Andy Warhol leveses konzervdoboza: a Campbell's Soup Cans csak egy a hétköznapi tárgyak közül, amelyet művészeti alkotássá emelt, vizsgálva a fogyasztói és a művészeti világ kapcsolódásait. Warhol szerint a művek értéke részben a készítő hírnevéből, részben pedig a piac árazásából adódik össze.
Itt érdemes megemlíteni Damien Hirst The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (A halál fizikai lehetetlensége az élők elméjében) című alkotását. A fiatal brit 1991-ben óriási vitrinben konzervált egy tigriscápát. Az élet, a halál és a művészet határvonalait feszegető mű hatalmas érdeklődést váltott ki a művészeti piacon, Hirst későbbi művei pedig rekordárakon keltek el az árveréseken. Ezzel is bizonyítva, hogy a művészet értéke gyakran az egyedi koncepcióból és az aukciókon való sikeres értékesítésből fakad.
Bírálta a műtárgypiacot Banksy is, aki egyik híres műve, a Girl with a Balloon árverését hekkelte meg: a képkeretbe megsemmisítő gépet épített, ami darabjaira tépte a művet, nem sokkal azután, hogy az 1,04 millió fontért (körülbelül 386 millió forintért) kelt el. A megsemmisítés után az alkotás új címet kapott: Love is in the Bin (Szerelem a kukában). Ebben a formában, három évvel később, 2021 októberében ismét árverésre bocsátották, és ezúttal 18,5 millió fontért (körülbelül 7,8 milliárd forintért) kelt el, ami új rekord Banksy művei között.
Az új alkotási formák, technikák és a digitális világ, mint a kriptovaluták és NFT-k, tovább bonyolítják ezt a dinamikát, és új kihívások elé állítják a művészet világát.
Nyitókép: A Komédiás 2024 novemberi árverése (forrás: Sotheby's)
Lásd még:
Festmények, újra szabadlábon – Barcelona új magánmúzeumában kizárólag olyan művek láthatóak, amelyek történetük során valamilyen formában áldozatul estek a cenzúrának
A hipochonder zseni, aki megjövendölte a TikTokot – 96 éve született Andy Warhol
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!