A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban
by Jankó Judit 2023. Aug 29.

A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban

Vállalati művészeti gyűjtemények – Banki gyűjtemények

A corporate gyűjtésről szóló sorozatunk első részében körbejártuk, milyen célok motiválhatják egy céges művészeti kollekció létrehozását. Szólhat ez a márka imázsáról, a vállalat kulturális és társadalmi felelősségvállalásáról, művészeti mecenatúráról, befektetésről, well-being munkahelyi környezet megteremtéséről, kreatív légkör kialakításáról, a megszokott gondolkodásmódból való kizökkentésről, a komfortzóna elhagyásáról. Érdemes a konkrét példákra is rátekinteni. 

A vállalati művészeti gyűjtemények a nemzetközi kulturális és művészeti világ fontos részét képezik, mégis kevés figyelmet kapnak. Itthon. A nagyvilágban a legnagyobb gyűjtemények komoly ranggal bírnak.

Kezdjük a híres banki gyűjteményekkel:

A Deutsche Bank gyűjteménye

A német bank művészeti kollekcióját fiatal és feltörekvő német művészek támogatására alapították 1979-ben. Az interneten fellelhető összes lista szerint a világ egyik legjelentősebb, ha nem „a” legjelentősebb vállalati művészeti gyűjteménye. A kollekció csaknem 60 ezer művészeti tárgyat ölel fel; az akvizíció idején 90 százalékuk feltörekvő fiatal művészektől származott. De megtalálható a képek közt Piet Mondrian, Vaszilij Kandinskij és Francis Bacon alkotása is. A műtárgyak átlagára 1500–2500 euró között mozog.

Imi Knoebel: Circe, 1992, szitanyomat, Deutsche Bank New York, Columbus Circle (forrás: iaccca.com)Imi Knoebel: Circe, 1992, szitanyomat, Deutsche Bank New York, Columbus Circle (forrás: iaccca.com)

A gyűjtemény kezdetben a német nyelvterületről származó művészek alkotásaira koncentrált, a 90-es évektől azonban egyre globálisabbá vált, a hangsúlyt a nemzetközi szcénára, különösen Ázsiára, Latin-Amerikára és Afrikára helyezték. A kollekcióban – 1945-től kezdődően – minden jelentős művészeti irányzat  képviselteti magát: Joseph Beuys és tanítványai, a Pop Art és a fiatal brit művészek Londonból, a Minimal Art az USA-ból, az Új Lipcsei Iskola Németországból, valamint az ázsiai és afrikai fotográfia. A művek a 60 emeletes frankfurti Deutsche Bank Towerben, valamint az Egyesült Királyságban és Amerikában található irodáikban 700 helyszínen láthatók. Emellett PalaisPopulaire néven létrehoztak Berlinben egy művészeti múzeumot, ahol a Deutsche Bank Gyűjteményéből és az „Év Művésze” programból származó munkákat mutatják be.

Gerhard Richter, Absztrakt festmény (Faust) at Deutsche Bank New York-i központjában (fotó: Nicole Bengiveno / The New York Times)Gerhard Richter, Absztrakt festmény (Faust) at Deutsche Bank New York-i központjában (fotó: Nicole Bengiveno / The New York Times)

Wall Street-i irodájukban 2019-ig Gerhard Richter hatalmas méretű „Absztrakt festmény (Faust)” című munkája köszöntötte a látogatókat, amit az üvegen keresztül az utcáról is lehetett látni, sok fényképen meg is örökítették. A New York-i központ minden emeletén más-más művészeti ág kapta a főszerepet, az egyiket a fényképeknek tartják fenn, egy másikat a szobrászat uralja, másutt grafikai munkák borítják a falakat.  

UBS Art Collection

Az UBS Group AG egy Svájcban alapított multinacionális befektetési bank és pénzügyi szolgáltató vállalat. 1960-tól gyűjti a kortárs művészetet. Küldetésük szerint olyan elgondolkodtató és inspiráló kollekciót kívánnak építeni, amely jól tükrözi a társadalmat, a mai globális üzleti és művészeti világot. A több mint 30 ezer darabot számláló gyűjtemény változatos alkotásokat foglal magában, a remekművek között szerepel Jean-Michel Basquiat, Lucian Freud, Roy Lichtenstein és Christopher Wool festménye. 

Lucian Freud: Kettős portré, 1988-90, olaj, vászon, 113 x 134.6 cm, UBS Art Collection © The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images (forrás: UBS Art Collection)Lucian Freud: Kettős portré, 1988-90, olaj, vászon, 113 x 134.6 cm, UBS Art Collection © The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images (forrás: UBS Art Collection)

Szándékaik szerint a gyűjtemény leképezi azt az utat is, amelyet a cég megtett, miközben a világ egyik legnagyobb pénzügyi intézményévé nőtte ki magát. A vállalat növekedésével párhuzamosan a világ minden tájáról szereztek be műveket, többek között olyan kulcsfontosságú piacokról, mint Ázsia, Latin-Amerika és a Közel-Kelet. Elkötelezettségük minden földrajzi területen, ahol jelen vannak, művészi alkotóközösségek támogatására és a kulturális intézményekkel való együttműködésre is kiterjed. Az UBS Művészeti Gyűjtemény vezetője, Mary Rozell New Yorkban él,  de ott globális csapattal dolgozik, illetve nemzetközi team támogatja Zürichben, Londonban és Hong Kongban.

Roy Lichtenstein: Síró lány, 1963, tus, papír, 49.5 x 64.8 cm, UBS Art Collection © Estate of Roy Lichtenstein / 2022, ProLitteris, Zurich (forrás: UBS Art Collection)Roy Lichtenstein: Síró lány, 1963, tus, papír, 49.5 x 64.8 cm, UBS Art Collection © Estate of Roy Lichtenstein / 2022, ProLitteris, Zurich (forrás: UBS Art Collection)

2019-ben New York-i központjuk előcsarnokában létrehoztak egy nyilvános művészeti teret, ahol évente három-négy időszaki kiállítást rendeznek. Az UBS Art Gallery célja a gyűjteményen keresztül megmutatni, hogy a művészet nem pusztán inspiráció és élvezet forrása, hanem olyan eszköz, amely ösztönzi az innovációt, és beszélgetést indít korunk legfontosabb kérdéseiről. Gyakran kölcsönöznek alkotásokat a világ jelentős művészeti múzeumainak nagyszabású kiállításaira. A gyűjtemény egyik meghatározó vonala olyan ambiciózus, helyspecifikus alkotásokat foglal magába, amelyek annak eredményeként születtek meg, hogy hosszú éveken át szorosan együttműködtek kortárs művészekkel. Ilyen a New York-i UBS Művészeti Galériában jelenleg állandó kiállításon látható monumentális Sarah Morris-falfestmény, amelyet először helyszíni installációként készítettek el egy UBS-épületben, 2001-ben. A zürichi központban John Armleder szintén helyspecifikus, színes és energikus festményt alkotott az iroda újranyitása alkalmából. Londonban pedig a Broadgate-iroda hívószámkijelzői Cerith Wyn Evans új, monumentális neonmunkái. Az UBS Group AG a művészek karrierjének elősegítése céljából  rendszeresen részt vesz az Art Basel vásárokon. 

JPMorgan Chase Art Collection

Ebben a cikkben szinte minden gyűjteménybemutatás úgy kezdődik, hogy a „világ egyik legelismertebb vállalati gyűjteménye”, de mindegyikre igaz is. A  JPMorgan Chase Art Collectiont több mint hatvan éve, 1959-ben alapították, amikor David Rockefeller, a The Chase Manhattan Bank akkori elnöke létrehozta a cég Art at Work programját. Ez volt az első ilyen jellegű kezdeményezés a XX. században, és követendő példává vált. A világ legrégebbi céges gyűjteménye azóta is dinamikusan fejlődik,  és figyel az alulról jövő kezdeményezésekre, a kezdő művészekre.

Romare Bearden: Belső, profilokkal, 1969 (forrás: jpmorganchase.com)Romare Bearden: Belső, profilokkal, 1969 (forrás: jpmorganchase.com)

A több mint 30 ezer modern és kortárs festészetet, szobrászatot, papíralapú alkotásokat, fényképezést és digitális/videóművészetet magában foglaló gyűjtemény a feltörekvő művészekre összpontosít. Természetesen mára sokan elismert alkotókká váltak, olyan remekművek láthatók a vállalat  különféle tereiben –  több mint 350 fiókintézményben szerte a világon –, mint Sol LeWitt, Robert Rauschenberg és Andy Warhol munkái. Az „Art at Work” igazodik a cég XXI. századi üzleti alapelveihez és prioritásaihoz, amik így szólnak: sokszínűség, innováció, technológia, fenntarthatóság, kreativitás és kiválóság.

Bank of America Collection

A Bank of America (BofA) és elődintézményei több mint ötven éve gyűjtik a műalkotásokat, kezdetben azzal a céllal tették, hogy irodáikat dekorálják és kapcsolatot építsenek a helyi alkotóközösségekkel. Mára a több mint 30 ezer darabot számláló gyűjtemény nemcsak amerikai, hanem nemzetközi anyagból áll. A második világháború utáni amerikai művészet a legerősebb szegmense, amit Ed Ruscha, Frank Stella, Joan Mitchell, Thomas Struth és William Eggleston neves művészek munkái fémjeleznek.  

Rudy Jean-Louis művész pózol a műveivel a Bank of America pénzügyi központjában, New Yorkban (fotó: Peter Kubilus / Bank of America)Rudy Jean-Louis művész pózol a műveivel a Bank of America pénzügyi központjában, New Yorkban (fotó: Peter Kubilus / Bank of America)

Mély meggyőződésük, hogy a művészetet a lehető legszélesebb körben meg kell osztani, ezért amellett, hogy irodáikat műalkotásokkal dekorálják, akár teljes kiállítási anyagot kölcsönöznek a világ múzeumainak, ingyenesen, a 2009-ben életre hívott Art in our Communities® programon keresztül. Napjainkig 170 múzeum és nonprofit galéria volt a partnerük. Jelenleg több mint egy tucat különböző, a gyűjteményből előre összeállított kölcsönözhető kiállítási anyagot kínálnak. Például Andy Warhol portfólióit és egyedi nyomatait az 1960-as évek közepétől a nyolcvanas évekig tartó korszakából.  Egy másik csomag tartalma: több mint 100 művészi fotográfia a mexikói történelem és kultúra 85 évéről. De kölcsönözhetők az amerikai Wyeth művészcsalád három generációjának festményei és rajzai is, továbbá van környezetvédelmi mozgalmakra fókuszáló válogatásuk és művészportré-gyűjteményük is. A legújabb kölcsönözhető anyaguk a  „Vision & Spirit: African American Art” címet viseli és negyvennyolc, XIX. és XX. században született afroamerikai művész több mint 100 festményéből, nyomatából, rajzából, fényképéből és vegyes technikájú alkotásából áll.  

Lásd még: 

A sorozat első része: 

Corporate Art – a kultúrába fektetnek

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Bank of America Charlotte, NC (forrás: benlongfineart.com)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕