
Üvegbe írt átalakulás
– Ábel Tamás új tárlata a személyes változás rétegeit tárja fel
Ábel Tamás képzőművész – az Art is Business díjak egyedi üvegtárgyainak alkotója – 2015-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem üveg szakán. Most, a tízéves évfordulóhoz érve olyan átfogó tárlatot mutat be Veszprémben, amely személyes átalakulásainak lenyomatait tárja a közönség elé. Üvegszobrokon, képeken és nagyléptékű helyspecifikus installáción keresztül meséli el, hogyan ismerte fel és formálta át saját függőségeit, traumáit és a változásból fakadó útkereséseit.
A tárlat az alkotó művészetében bekövetkező változásokat mutatja be és utal vissza egy-egy tárggyal az elmúlt tíz év történéseire.
Ábel Tamás a kiállításmegnyitón
„Felgyorsult környezeti és technológiai átalakulásban élünk, de saját folyamatos létfizikai változásunk nehezen tart iramot a sebességgel és a változásokkal. A mind több social media felület és csevegő applikáció ellenére magányosabbá és egyre depressziósabbá válhatunk, ha nem megfelelő mértékkel és ellensúlyok nélkül merülünk bele a végtelen digitális csillogó tér könyörtelen »doomscrollozásába«, és »kiégetjük”« a retinánkat éjszakánként” – olvasható a tárlat beharangozójában. Függőségi hajlamunk visz közelebb bármihez, ami kicsit is elszakít a valóságtól, a megoldandó feladatoktól, a hétköznapi problémák gondolatától. Mindennapi függőségeink adják meg a boldogságot, az átmeneti, pillanatnyi elszakadást a negatív terhektől, és segítenek átlendülni a nehezebb időszakokon is.
A művész saját átalakulása történetét meséli el az üvegszobrok, képek és nagyméretű üvegszálakból álló, helyspecifikus installáció segítségével. A tárgyakon keresztül láttatja, milyen lassan és nehezen sikerült ráébrednie saját különböző függőségeire, intoleranciáira, traumáira és azok következményeire. De megmutatja azt is, mi segítette őt abban, hogy átalakítsa e függőségeket – mindezt narratív formában az üveg, a geometria és a realisztikusság elegyítésével kifejezve.
Az új műalkotások e folyamatok következményeit (rossz szokások, betegségek, traumák) és megoldásait (jó szokások, gyógyulás, átalakulás) vizsgálja a vizuális művészeti kifejezésmódok segítségével. A témából adódóan a kiállításon ezúttal is szerepel az üvegszobrok mellett videóalkotás, plasztikai jellegű térben elhelyezett objekt, helyspecifikus üveginstalláció és kétdimenziós fali-képi jellegű műtárgyak.
Ábel Tamás korábbi munkái progresszív technikai megoldásai mentén halad tovább a nem tipikus értelemben vett üvegművészeti úton. E megközelítés segít a léptékváltásban, valamint a médiumok közötti átjárásban.
A tárlat kurátora: Dohnál Szonja.
Ábel Tamás Red Punishment című műve a kiállításon
Ábel Tamás: Nem leszek aki voltam
A tárlat megtekinthető: 2026. február 22-ig
Helyszín: Dubniczay-palota, 8200 Veszprém, Vár u. 29.
További információ ITT.
Nyitókép: Részlet a kiállításból (a nyitóképet és a cikkben szereplő fotókat Toroczkai Csaba készítette)
Lásd még:
Minimal szecesszió és techno Bauhaus a szivárvány árnyékában – Ábel Tamás képzőművésszel beszélgettünk
A Budapest Art Mentor program bemutatja – Ábel Tamás üvegművész: Inverzió I.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!


Részlet a kiállításból
Részlet a tárlatból

