
Amiért csak rajongani lehet
– 20. Táncbiennálé: Lyon, 2023. szeptember 9–30.
Ha az embereket megkérdezik, mi a nagy álmuk, hova utaznának el legszívesebben egyszer életükben, a nagy többség válasza egy ábrándos sóhaj kíséretében: Párizsba. Ám a kulturális ínyencségek iránt érdeklődő zarándokok számára komoly versenytárs a francia térképen Lyon. Itt rendezik meg ugyanis évről évre a La Biennale de Lyon (Lyoni Biennálé) fesztivált, amely tizenkét helyszínt foglal magába Lyonban és annak metróövezetében, óriási sikert aratva a helybéliek, a turisták, valamint a világ minden tájáról érkező művészeti és médiaszakemberek körében.
A Lyoni Biennálé olyan kulturális vállalkozás, amely – a Velencei Biennáléhoz hasonlóan – évenként felváltva rendez meg két nagy nemzetközi eseményt: a Táncbiennálét és a Kortárs Művészeti Biennálét, tehát aki a művészetek iránt érdeklődik, kedvére válogathat, nem fog csalódni. Idén 14. alkalommal, 2023. szeptember 10-én lesz Európa legnagyobb koreográfiai felvonulása, a Défilé de la Biennale de la danse, a Táncbiennálé parádéja. Ezzel a programmal startol a fesztivál, amely egy évvel az olimpiai játékok előtt ünnepli a művészet és a sport találkozását. A rendezvény sajtófelelősét, Laura Lambogliát kérdeztük az esemény apropóján.
Forrás: Biennale de la danse de Lyon, YouTube
Kinek az ötlete volt eredetileg a parádé?
A Défilé Táncbiennálét Guy Darmet álmodta meg és indította útjára 1996-ban, és azóta városunk ikonikus eseményévé vált – hűen tükrözi az emberi kreativitást és a közösség alapvető igényét az érzelmek kifejezésére. A mai napig az a legfontosabb küldetése, hogy támogassa, előmozdítsa, fejlessze és terjessze ezt az értékes összekapcsolódást. A résztvevők és a nézők olyan rituálét élnek át a tánc segítségével, amely új köteléket teremt a művészek és a lakosság között. Mivel a művészet nyilvános térben, mindenki számára elérhető módon jelenik meg, így megtestesíti elkötelezettségünket: kulturális lábnyomunk növelését.
Jelenleg ki vezeti a fesztivált?
A La Biennale de Lyon olyan nonprofit szervezet, amely két nagy fesztivált rendez, a Táncbiennálét és a Művészeti Biennálét, és ugyanaz a csapat, két társigazgató és egy ügyvezető igazgató irányítja a munkát. A két esemény együtt rendkívül pozitív hatást vált ki: az egyre szélesebb közönségréteg bevonása, az interdiszciplináris párbeszédek megindulása, a motivált és kvalifikált személyzet magas színvonalú együttműködése, a konkrét események gyártási know-how-jának fejlesztése és a fokozott médiahatékonyság mind közös eredmény.
Az idei év hívószava a défilé, a tömeges közös felvonulás – korra, nemre, nemzetiségre való tekintet nélkül. Miért ezt választották?
A tizennegyedik alkalommal megrendezett fesztiválon a Lyoni Táncbiennálé művészeti igazgatója, Dominique Hervieu úgy döntött, hogy a Défilé címmel is kiemeli az esemény egyesítő erejét – amit köszönünk neki. Hisszük, hogy most különösen fontos hangsúlyoznunk az „együtt” jelentőségét. A közösségi összefogásra, közös értékek alkotására most nagyobb szükségünk van, mint valaha. Akik azért dolgoznak, hogy a défilé minden évben megvalósulhasson, a közösségi összetartozást példázzák, ahogy a háromszázezer néző is, akik együtt nézik a táncok, kultúrák és korok lehető legszélesebb körét felvonultató ünnepi eseményt.
Szervezési, irányítási szempontból hogyan működik a biennálé?
Az egész éven át tartó folyamatos munka összehangolt, rendkívül jól működnek együtt az események szervezői és a helyi intézmények. A Lyoni Biennálé társigazgatóin keresztül – akik a megfelelő intézményeket is vezetik –, lehetővé válik, hogy élvonalbeli művészek legyenek a „húzónevek”. A folyamatos a párbeszéd kétirányú, eredményes áramlást generál, nem pedig rivalizálást, ami mind az intézmények, mind a rendezvény fejlődését gátolná. Mivel a közös cél megkönnyíti a csapatok közötti együttműködést, „természetes módon” képesek fejleszteni a rendezvényeket, gazdagítani a közönséget.
Mi a fesztivál fő célja?
A megosztottsággal és a befelé fordulással fenyegetett időszakban elengedhetetlen a városunk identitását meghatározó testvériség szellemének megőrzése. A fesztivál segítségével megerősítjük azt a vágyunkat, hogy minden egyes ember energiáját és kreativitását értékelve, arra támaszkodva közösen építsük a jövőt. Ezért is olyan becses hagyomány a parádé: a tánc egyetemes nyelvét megidézve egyedülállóan képes hídépítésre, korlátok lebontására, új lehetőségek felvillantására.
A Lyoni Metropolisz hatósága a gazdaság- és településpolitikát kulturális és társadalmi cselekvéssel párosítja, és ambíciója, hogy több szolidaritást és emberséget hívjunk életre. Égető szükségünk van a művészetre, az alkotásra, a táncra. A 2023-as biennálé felkéri a lyoni lakosokat, hogy minden eddiginél nagyobb számban vegyenek részt a kalandban, ne féljenek új utakat találni az élet és a világ átgondolására.
A program elsősorban a metró környékének lakóiról szól, akik más városrészekből és városokból származó amatőr táncosokkal társulva élhetik át a szívet melengető élményeket. A parádé, a több hónapon át előkészített felvonulás lényege az intenzív interakció, valamint az általunk különösen nagyra értékelt társadalmi és földrajzi keveredés lehetősége. Mivel a fesztiválon más országokat is befogadunk, a nemzetközi nyitottság a parádéra és a Táncbiennáléra egyaránt jellemző. Városunk életének csúcspontja lesz ez a sokszínű ünnep!
Támogatja-e a fesztivál új alkotások létrehozását, megismertetését?
A Lyoni Biennálé költségvetésének jelentős részét minden évben új koreográfiai és vizuális művészeti alkotások készítésére fordítja. Ezek terjesztésére is törekszik, különösen a tánc területén. Ezen kívül feladatának tartja a közönség művészeti nevelését is: a lehető legszélesebb közönségréteget szolgálja ki, az újoncoktól a legtudatosabb érdeklődőkig. Élénk a helyi közösségek támogatása is: Nagy-Lyon és az Auvergne-Rhône-Alpes régió számos városának bevonásával, mozgósításával kreatív, részvételi és kiegészítő eseményeken keresztül segítünk megerősíteni a társadalmi összetartozás érzését.
Biennálénk – más kulturális szereplőkhöz hasonlóan – a világ megismerését az érzelmi intelligencia fejlesztésével szolgálja, a valóságot elsősorban az érzékeken keresztül tárja fel.
Nagyon fontos számunkra Franciaország, ezen belül a lyoni régió népszerűsítése a nemzetközi színtéren. A biennálé sok külföldi szakembert vonz, komoly médiavisszhangot vált ki, így a kultúra hozzájárul a régió gazdasági vonzerejének növeléséhez is.
Ön szerint melyek a felvonulás elengedhetetlen kellékei, ha életében először látogat el a fesztiválra valaki?
Képesség a kulturális keveredésre, kapcsolati intelligencia, esztétikai tolerancia, és egy csipet szabad és örömteli emberi dimenziót sem árt a hátizsákba pakolni.
A Lyoni Tánc Háza igazgatója, a Lyoni Biennálé társigazgatója és a Lyoni Táncbiennálé művészeti igazgatója 2022 óta Tiago Guedes portugál táncművész, koreográfus. Dominique Hervieu-t váltotta, aki a Párizs 2024 programsorozat kulturális igazgatójaként folytatja pályáját. Guedes az „ON(L)Y TÁNC – a tánc közös jövője Lyonban” című projekttervével nyerte meg a pályázatot. „A Tánc Háza a párizsi Chaillot mellett az egyetlen olyan színház Franciaországban, amely csak táncot mutat be, és amely a világ egyik legnagyobb eseményéhez, a Táncbiennáléhoz kapcsolódik. A műsorok közel hetven százaléka újonnan, erre az alkalomra készült. A Táncházához csatlakozó Táncműhelyek (Ateliers de la Danse) is lehetővé teszik, hogy a mindenki számára elérhető táncról gondolkodjunk – az elődeim, Guy Darmet, majd Dominique Hervieu által létrehozott örökségbázisnak köszönhetően. A tánc, amely szorosan kapcsolódik a kortárs művészetekhez és más gyakorlatokhoz, nagyon hibrid terület, ezért az én szememben inkább „kontextus”, semmint tudomány. Ez lesz a programom kiindulópontja” – nyilatkozta kinevezésekor Guedes.
A Kortárs Művészeti Biennálé regionális támogatását tavaly egyharmadával (253 ezer euróval) csökkentették, a Tánc Háza tervezett 2023-as támogatásának 47%-át megvonták, 180 ezer euróval kevesebbet kaptak. Ez azért is érintette rosszul a szervezőket, mert a 2021/2022-es szezont a Covid-19 okozta egészségügyi válság hatásai is befolyásolták: a jegyvásárlások száma 30%-kal, a látogatottság pedig 13%-kal (106 ezer nézővel) csökkent. |
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
A nyitókép forrása: labiennaledelyon.com
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!