Annie Leibovitz Ukrajnában készült képei is láthatóak a Capa Központ új tárlatán
by artisbusiness.hu 2023. Oct 16.

Annie Leibovitz Ukrajnában készült képei is láthatóak a Capa Központ új tárlatán

A kiállítás az ukrajnai háborút helyezi fókuszba.

Határátlépések – A képek politikája címmel nyílt új kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban; a tárlaton húsz, különböző országbeli művész százötven fotója és videóinstallációja látható. A kiállítás amellett, hogy körüljárja, egy országot miként tesznek láthatóvá az oda érkező külföldi fotósokkal szemben az ott élő fotográfusok, több olyan alkotó műveit is felvonultatja, amelyek közvetlenül reagálnak a tavaly február óta Ukrajnában zajló háborúra. A tárlat többek között Borisz Mikhajlov, Rafal Milach, Annie Leibovitz, Makszim Dondiuk, Jevhen Maloletka, a The New York Times nyomozócsoportja, Robert Capa és Martin Parr munkáit is bemutatja.

Oroszország Ukrajna elleni inváziójáig a területszerzést célzó agressziók csupán történelmi jelenségnek tűntek. A szuverén nemzetállamok világában a határok az állandósult helyzetet szimbolizálják. Olyan rögzített demarkációs vonalaknak tűnnek, amelyek kijelölik a fennhatóságok, a területek és a társadalmi rendszerek határait. A XXI. század háborúi eddig az eszmékről és a befolyási övezetekről szóltak: bár a kábítószer elleni küzdelem és a terrorizmus elleni harc esetenként kormányok bukásához is vezetett, de nem a földszerzésről szólt. Az immateriális digitális világ is archaikussá és elavulttá teszi az annexiót.

Evgeniy Maloletka felvétele (forrás: Capa Központ)Evgeniy Maloletka felvétele (forrás: Capa Központ)

A Krím-félsziget 2014-es lerohanása és elfoglalása, valamint a 2022. február 24-i invázió újból felhívta az európai polgárok figyelmét arra, hogy a határok erőszakos megváltoztatása ma is politikai cél lehet. Ha összehasonlítunk egy 1900-as években készült Európa-térképet egy maival, nehéz olyan határvonalakat találni, amelyek nem változtak meg az elmúlt százhúsz évben. Magyarország minden bizonnyal egyike azon országoknak, amelyek határvonalai a legradikálisabban alakultak át. Az ország története a földrajz és a történelem révén összefonódik Szlovákiával, Ausztriával, Szlovéniával, Horvátországgal, Szerbiával, Romániával és nem utolsósorban Ukrajnával.

A kiállítás a határok és a határok kijelölésének megvizsgálásával történelmi, kulturális és a médiával összefüggő vonatkoztatási rendszereket tár fel: a témát a tárlat fényképek segítségével tanulmányozza, különös tekintettel a fotók közlésének módjára és terjesztésre, valamint a mögöttes mechanizmusokra. Különös hangsúlyt kap a fényképeknek a hírcsatornákon és a közösségi médiában történő felhasználása.

Rachinskiy Revkovskiy: Sky invasion, 2022, March (forrás: Capa Központ)Rachinskiy Revkovskiy: Sky invasion, 2022, March (forrás: Capa Központ)

A kiállítás az ukrajnai háborút helyezi előtérbe: a bemutatott példák bizonyítják, hogy a fotográfia eszközét milyen mértékben használják fel politikai és kollektív nyilatkozatok létrehozására és támogatására. Ebben nem csak az Ukrajna elleni agresszív háború kitörése óta játszanak szerepet a képi tartalmak eltolódásával kapcsolatos olyan kérdések, mint például, valódiak-e a fotók, referenciaként hivatkozhatunk rájuk a világunkban, retusáltak vagy teljesen manipuláltak-e és ki a felelős mindezért, ki próbálkozik ezzel bizonyos érdekek érvényesítése érdekében.

Boris Mikhailov felvétele (forrás: Capa Központ)Boris Mikhailov felvétele (forrás: Capa Központ)

A kiállítás június 2. és augusztus 20. között a legnagyobb ausztriai fotóbiennálé, a bécsi Foto Wien részeként volt látható. A tárlat kurátorai Kateryna Radchenko, az Odesa Photo Days Festival alapítója és Felix Hoffman művészettörténész, a Foto Arsenal Wien és a Foto Wien művészeti vezetője.

Művészek
Ariella Aïsha Azoulay, Adam Broomberg, Oliver Chanarin, Lisa Bukreyeva, Robert Capa, Maxim Dondyuk, fantastic little splash, Nazar Furyk, Vladyslav Krasnoshchok, Sasha Kurmaz, Annie Leibovitz, Herbert List, Evgeny Maloletka, Boris Mikhailov, Rafał Milach, Martin Parr, Daniil Revkovskiy, Andriy Rachinskiy, Elena Subach

 

A 2024. január 14-ig látogatható tárlatról további információk: ITT

Lásd még:

Játék és művészet
– Bartha Máté nyerte el a Budapest Fotográfiai Ösztöndíjat

Közösségi finanszírozással gyűjt fotóalbumra a Pictorial Collective

„Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”

Budapest a fotóművészetet magas színvonalon képviselő intézményekben is gazdag

Nyitókép: Robert Capa: Ukrajna, 1947, részlet (forrás: Magnum Photos)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕