A kíváncsi gyűjtők paradicsoma
by Barcza Réka 2025. Jun 30.

A kíváncsi gyűjtők paradicsoma

– Idén áprilisban is megrendezték a világ egyik legnagyobb művészeti vásárát, az Art Brussels a Brussels Expo épületében

Maga Paola belga királyné is többször tiszteletét tette a világ egyik legnagyobb művészeti vásárán, az Art Brussels-en, amelyet a brüsszeli székhelyű Galériák Szövetsége alapított 1968-ban. A rendezvény eleinte a Foire d'Art Actuel / Actuele Kunstmarkt (Kortárs Művészeti Vásár) nevet viselte, ám amikor 1997-ben az Artexis – ma Easyfairs – átvette, egyúttal át is keresztelte Art Brussels-re.

Köztudomású, hogy a világon Belgiumban a legmagasabb az egy főre jutó műgyűjtők száma, így nem csoda, hogy az Art Brussels évente több mint huszonötezer látogatót vonz. Idén harmincöt országból, százhatvanöt kortárs művészeti galéria állította ki művészei munkáit, köztük a nemzetközi színtér kimagasló szereplőiét is. Százegy részt vevő galéria visszatérő, a többiek újonnan érkeztek a vásárra. Az esemény több mint ötven éve áll a kortárs művészeti szcéna élvonalában: nemcsak a már befutott művészek kiállítóhelye, hanem platformot biztosít a feltörekvő tehetségeknek is, elősegíti a művészek, gyűjtők, galériások és műkedvelők közötti kreatív eszmecserét, kapcsolatépítést.

„Nincs jól bevált receptünk arra, hogy kiket választunk ki, mert a kortárs művészetben nélkülözhetetlen a határok feszegetése. Az adott galéria profilja is rendkívül fontos, hiszen a gyűjtőknek minőséget kínálunk és garanciát arra, hogy jól döntenek, ha az itt kiállítóktól vásárolnak. Ahogy minden galériás számára küldetés, hogy egyedi tárlatot hozzon létre, számunkra is elengedhetetlen, hogy meglepő, ugyanakkor elegáns, minőségi kurátori munkát tükröző standokat mutathassunk be. Szeretnénk meghökkenteni, lenyűgözni látogatóinkat, hogy azt érezzék, igazi kuriózum, amit itt találnak. Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy egy-egy stand rejtett részei különösen felkeltik a gyűjtők kíváncsiságát” – nyilatkozta korábban az Alethea Magazinnak az Art Brussels ügyvezető igazgatója, Nele Verhaeren. Hozzátette: mélyen hisz az Art Brussels vibráló közösségének erejében, amely a kortárs művészeti szcéna kulcsfontosságú szereplőjévé emeli a vásárt Európa szívében. 

Látogatók a 2024-es vásáron (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)Látogatók a 2024-es vásáron (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)

Az eseményen négy szekcióban és két alszekcióban mutatkoznak be a galériák: a Discovery egység a fiatal, pályakezdő művészek munkáit helyezi fókuszba, a Prime szekcióban a már befutott művészek képviseltetik magukat, míg a Rediscovery elfeledett vagy alulértékelt XX. századi művészeket mutat be. Igazi különlegességnek számít, hogy a Solo egységben egy-egy művész egyéni kiállításon mutatkozik be a teljes standon vagy a főstand meghosszabbításaként. Továbbá a szervezők – a művészeti piac fejlődését előmozdítandó – az Invited csoportban teret adnak olyan galériáknak is, amelyek még soha nem vettek részt az Art Brussels-en. Új szekcióval is bővül a kínálat: a '68 Forward tizennégy galériát tömörít, bemutatva már elismert művészek munkáit és a perifériára szorult tehetségek alkotásait. Megismerteti azokat, akik az Art Brussels 1968-as alapítása óta meghatározzák a kortárs művészetet.

Látogatók a 2024-es vásáron (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)Látogatók a 2024-es vásáron (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)

„Számunkra ugyanolyan fontos a neves művészek ünneplése, mint a feltörekvő tehetségek támogatása. A Prime és Solo standokon a vezető galériák kiállításait láthatjuk, míg a Discovery és az Invited szekciók az új művészgenerációt emelik ki, amelynek tagjai továbbra is feszegetik a határokat, és új területeket fedeznek fel” – mondta Nele Verhaeren, hozzáfűzve, hogy az egész csapattal nagy erőbedobással dolgoznak azon, hogy minél meghittebb és barátságosabb légkört teremtsenek a galériások, a szponzorok és a látogatók számára.

A művészet mint örömforrás és inspiráció 

Az Art Brussels egyik fő szponzora a Delen Private Bank, amely 1936-os alapítása óta támogatja a belga művészetet: úgy vélik, a művészet az inspiráció, a kapcsolat és az öröm forrása. Mindez többek között abban is megnyilvánul, hogy gyakran rendeznek kiállításokat irodáikban, valamint galériákat, alkotókat és vásárokat is szponzorálnak. Amikor a művészetért rajongó Filips De Ferm a kilencvenes években csatlakozott a bank végrehajtó bizottságához, a Delens még inkább elkötelezte magát a művészetek mellett: Filips tanácsai alapján vásárolták meg első műtárgyaikat, és kezdték el építeni gyűjteményüket, különös gondot fordítva a háború utáni absztrakt alkotások megszerzésére: ezen képek tökéletes kiegészítői – a Marie-Alix Delen és lánya, Anne-Sophie Delen tervezte – irodahelyiségeik megjelenésének, illenek azok hangulatához. 

Művészet iránti szenvedélyük azonban messze túlmutat egy-egy iroda falain: olyan intézményeket támogatnak például, mint az antwerpeni KMSKA, a charleroi-i Musée de la Photographie és az oostendei Mu.ZEE. Hosszú ideje szponzorálják a BRAFA-t és a Luxembourg Art Weeket is. A rendezvény másik fő szponzora a Bank Van Breda, a Delen Private Bank testvérvállalata. Mellettük a vásár még további tizenöt márka, vállalat és intézmény – köztük a TASCHEN, a Moleskine és a Visit Brussels – támogatását élvezi. 

Az idei vásáron a Delen Private Bank és a Bank Van Breda közös standon mutatja be a Behind Layers (A rétegek mögött) című kiállítást, ahol az elemi formák kerülnek a középpontba. Mindezek jól tükrözik mindkét vállalat értékrendjét. A kurátori gonddal válogatott műalkotások reményeik szerint arra invitálják a nézőket, hogy vegyenek egy mély levegőt, és elméjüket megtisztítva fejtsék fel a rétegeket, jussanak el a dolgok valódi lényegéhez. 

Kis művészet, nagy szívvel

Idén ismét találkozhatnak a látogatók a belga KickCancer Alapítvány gyűjteményével: a rákos gyermekeket támogató szervezet kollekciója több mint kétszázötven eredeti, képeslap formátumú műalkotásból áll, melyeket jótékonysági céllal ajánlottak fel a művészek. „Alig várjuk, hogy megismételjük a tavalyi, lélekemelő sikert: a vernisszázs alatt elárasztották a standunkat a művészetkedvelők, akik a vásárlással a rákos gyermekek gyógyítását támogatták. Idén több mint százezer eurót szeretnénk összegyűjteni – nyilatkozta a KickCancer egyik alapítója, ügyvezető igazgatója, Delphine Heenen.

A KickCancer képeslapjai előtt Nele Verhaeren, Delphine Heenen és Anne Vierstraete a 2023-as vásáron (fotó: Isabelle Arthuis)A KickCancer képeslapjai előtt Nele Verhaeren, Delphine Heenen és Anne Vierstraete a 2023-as vásáron (fotó: Isabelle Arthuis)

2024-ben nyolcvan művészeti galéria és több mint százötven művész vett részt a Small Art with a Big Heart (Kis művészet, nagy szívvel) elnevezésű kezdeményezésben. A képeslapok készítésekor a művészek szabadon választhatták meg a médiumot és az anyagot: a kis méretű festményektől kezdve a fényképeken át a kerámiákig, sokféle kreációt kínálnak eladásra. Egy kis csavar a történetben, hogy a gyűjtők ugyan kapnak egy listát a részt vevő művészekről, de alkotásaikat csak a hátoldalon szignózták, így azok eladásáig névtelenek maradnak. Egy-egy mű négyszáz euróért hazavihető, a bevétel pedig teljes egészében az alapítványhoz kerül. „Egy barátomon keresztül közelről láttam, hogy a rák gyermekkorban is milyen váratlanul sújthat le egy családra, és mindez mélyen megérintett. A KickCancer-gyűjtemény ékes bizonyítéka annak, hogy a művészet fontos szerepet játszhat a beteg gyermekek segítésében, és vigaszt nyújthat a nehéz időkben. Végtelenül hálásak vagyunk a galériatulajdonosoknak és a művészeknek, akik csatlakoznak a kezdeményezéshez” – fogalmazott Nele Verhaeren.

Részlet a 2024-es vásárból (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)Részlet a 2024-es vásárból (forrás: az Art Brussels Facebook-oldala)

A galériák klímaszövetségének (Gallery Climate Coalition) tagjaként az Art Brussels szervezői nemcsak a jótékonykodás, hanem a fenntarthatóság mellett is elkötelezettek: az elmúlt években drasztikusan csökkentették a műanyaghasználatot azzal, hogy újrahasznosítható vizespalackokat biztosítanak a standokon, a pezsgőt pedig üvegpoharakban szolgálják fel. A hulladék minimalizálása érdekében következetesen helyi, szezonális és házi készítésű ételeket kínálnak a látogatóknak és a kiállítóknak, valamint száz százalékban lebomló szőnyegekkel borítják be az épület padlóját. A falakat és egyéb építőanyagokat is évről évre újrahasznosítják; a digitális meghívókat részesítik előnyben, ha kivételesen nyomtatott meghívót küldenek, ahhoz száz százalékban újrahasznosított papírt használnak. És igazán figyelemre méltó gesztusként a részt vevő galériák mindegyike évről évre elültet egy-egy fát, az erdőtelepítéssel foglalkozó Go Foresttel együttműködve. 

Az eredeti cikk a 2025 áprilisában kiadott, Belgium kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg. 

Nyitókép: Ivana Vladislava: Digital Hybris (fotó: Art Brussels)

Lásd még:

Belgium művészeti és vállalati kapcsolatai – Bemutattuk legfrissebb lapszámunkat

„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik

Az ország, ahol három kulturális miniszter van – Hogy néz ki a kultúra finanszírozása Belgiumban?

Flandria földje – A kulturális aranybánya

Ahol nem egyszerű turisták, hanem vendégek lehetünk – Kalandozások Gentben

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕