by artisbusiness.hu 2023. May 19.

„Aukció a cselekvésért, licitálj az alkotásért!”

Európai luxusházak, gyűjtők és művészek is csatlakoztak a Párizsi Opera javára rendezett jótékonysági árveréshez.

A Párizsi Opera XVII. századi alapítása óta először szervezett adománygyűjtő aukciót 2023 januárjában. Franciaország első számú opera- és balett-társulata mintegy 200 millió eurós (215,1 millió dolláros) éves költségvetésének kevesebb mint felét kapja a kormánytól, és küzd a Covid-járvány, a növekvő energiaárak és az infláció jegyeladásokra gyakorolt elhúzódó hatásaival.

Az Aukció a cselekvésért, licitálj az alkotásért! elnevezésű kampányhoz európai luxusházak, gyűjtők és művészek is csatlakoztak. Az Opera jótékonysági szervezete, a Friends of the Paris Opera (A Párizsi Opera Barátai) a Sotheby's-szel együttműködve mintegy hetvenöt tételből álló digitális aukciót ütemezett január végére. A gálát az Opera XIX. századi színházépületében, a Palais Garnier pazar előcsarnokában tartották.

Anselm Kiefer alkotásaAnselm Kiefer alkotása

Anselm Kiefer német művész, aki 2009-ben installációt készített az Opera Bastille-ban, az intézmény másik párizsi színházában, egy festményt adományozott, a Rolex egy 16–32 ezer dollár közötti összegre becsült Cosmograph Daytona karórát, a Chanel haute couture-élményt ígért.

Gabrielle Chanel nyomábanGabrielle Chanel nyomában

Az ékszerészek is csatlakoztak a törekvéshez: az olasz Buccellati ház egy pár sárga arany fülbevalót és egy hozzáillő nyakláncot kínált kollekciójából; a Bentley & Skinner régiségkereskedő Viktória királynőhöz és Irina Baronova balerinához köthető ezüsttiarát adományozott; a kínai Feng J tervezőcég egy pár fülbevalót és egy karperecet készített fehér zománcból, lila, szürke és fekete spinellekkel (ásványokkal).

A Chaumet ékszereA Chaumet ékszere

A Chaumet egy Joséphine Aigrette Impériale nyakláncot ajánlott gyémántból és tenyésztett gyöngyből. „A Chaumet ékszermárka az általa támogatott projektek révén ugyanazt az elkötelezettséget, ugyanazokat társadalmi felelősségvállalási értékeket vallja, mint a Párizsi Opera” – írta a francia társaság vezérigazgatója, Jean-Marc Mansvelt egy e-mailben. – Ezért lelkesen gyűltünk össze a francia nemzet és a világ kimagasló intézménye körül.”

A Feng-J ékszereA Feng-J ékszere

Az árverés egyik különleges tétele ez volt: „Kövesse Hugo Marchand, a Párizsi Opera Balett Étoile táncosának egy napját a reggeli táncórától a bemutatóig, a backstage-től az öltözői készülődésig! Egy felejthetetlen napot élhet át az Étoile-ban, és egy dedikált balettcipővel távozhat. Az ajánlat két főre érvényes. A Hugo Marchand Danser (2021) című könyvet a tétel vásárlója kapja meg. 20 000–30 000 EUR.”

Hugo MarchandHugo Marchand

Az Operát 2020 óta igazgató Alexander Neef úgy fogalmazott: „Pozitív értelemben elképedtem. Az összegyűlt adományok felülmúlják a várakozásomat”. A pénzt oktatási, ismeretterjesztő programjaikra fordítják, beleértve a 28 év alattiak számára megfizethető jegyeket, valamint egy ifjúsági zenekar alapjait, amelyet a párizsi és környéki konzervatóriumokkal együttműködve kívánnak megalakítani. „Ez hosszú út, amin most kell elindulnunk, hogy biztosítsuk az opera jövőjét.”

A Rolex karóraA Rolex karóra

A dalszínházak működtetése a legköltségesebb a világon mindenütt, az operaházak számára nélkülözhetetlen a vállalati, illetve magántámogatás. A párizsi intézmény fő szponzorainak egyike az EY France. „Az EY tizenkilenc éve kíséri a Párizsi Operát és projektjeit, amelyek középpontjában a mindenki számára elérhető kultúra, a művészi alkotás és az új tehetségek képzése áll. Büszkék vagyunk erre az elkötelezettségre, büszkék vagyunk arra, hogy az Opera kiváló törekvését megoszthatjuk munkatársainkkal és ügyfeleinkkel” – nyilatkozta Eric Fourer ügyvéd, az EY franciaországi vezető partnere.

Philippe de Rothschild báró egy palack (ötliteres), 2000-es évjáratú Château Mouton Rothschild Jeroboam bort ajánlott fel a birtok pincészetébőlPhilippe de Rothschild báró egy palack (ötliteres), 2000-es évjáratú Château Mouton Rothschild Jeroboam bort ajánlott fel a birtok pincészetéből

„Én a Párizsi Operában és csapatában a francia kiválóság szimbólumát látom. Ez a világ legpazarabb helye egy opera- vagy egy balettelőadás élvezetére! Szeretem megosztani ügyfeleimmel és munkatársaimmal az egyes előadásokból fakadó lelkesedést és energiát. Mély érzelmeket vált ki belőlem, hogy ajtót nyitok nekik erre a világra” – fogalmazott Jean-Luc Petithuguenin, a Paprec Group vezérigazgatója.

Jean-Luc Petithuguenin (fotó: paprec.com)Jean-Luc Petithuguenin (fotó: paprec.com)

„A Chanelt és a Párizsi Operát egyesítő partnerség azt az élő és örök köteléket ünnepli, amelyet a tánc testesít meg. Szponzoráljuk a balettszezon nyitógáláját, és az egyik gálabalett jelmezének elkészítésével hozzuk el szakértelmünket az intézménybe” – mondta a Chanel divatelnöke, Bruno Pavlovszkij. Ugyancsak elkötelezett Jacques Ripoll, a Crédit Agricole CIB vezérigazgatója: „Nagyon büszkék vagyunk a Párizsi Opera szponzorálására. Ez az intézmény több mint háromszázötven éve virágzik, olyan közös értékeink vannak, mint a kiválóság, a kreativitás és a tudás átadása a fiatalabb generációknak. Partnerségünk célja a Párizsi Opera művészeti projektjeinek támogatása, különösen elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a balett-társulat nemzetközi turnéit kísérjük, csapataink és ügyfeleink legnagyobb örömére Franciaországban és világszerte”.

Bruno Pavlovszkij (fotó: chanel.com)Bruno Pavlovszkij (fotó: chanel.com)

Az intézmény 2015-ben létrehozta a Párizsi Operaakadémiát, amelynek elsődleges célja a és a fiatal művészek szakmai képzése és a közönség tudatos művészeti nevelése. Évente közel harminc művészt fogad a világ minden tájáról, hogy neves szakemberek mellett fejlődjön és tanuljon. Az Akadémia hamarosan új, nemek szerint kiegyensúlyozott karmesterképzési programot indít azzal a céllal, hogy erősítse a nők képviseletét a szakmában – arányuk jelenleg mindössze négy százalék Franciaországban.

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Palais Garnier (fotó: Thibaut Chapotot)

Az aukciós tételek fotóinak forrása: sothebys.com

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!