Az EJTECH & Melkovics Tamás művészhármasa az Esterházy Art Award 2025 Közönségdíjasa
by artisbusiness.hu 2025. Sep 09.

Az EJTECH & Melkovics Tamás művészhármasa az Esterházy Art Award 2025 Közönségdíjasa

– A kiállítás 2025. szeptember 14-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban

A 2009 óta kétéves ritmusban meghirdetett Esterházy Art Award-díj 2025-ös kiadása, a What We Believe In – AMIBEN HISZÜNK című kiállítás 2025. szeptember 14-ig látogatható a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeumban. A kiállítás alatt a közönségnek ismét lehetősége volt kiválasztania kedvenc alkotásait – több mint négyezer szavazat érkezett. Az Esterházy Art Award-díj 2025-ös győztese az EJTECH & Melkovics Tamás művészhármas Age of String / A Fonal Kora című alkotása. A kismartoni Esterházy-kastély dísztermeiben 2026 áprilisától látogatható a díjazottak – Koós Gábor, Pap Gábor, Vékony Dorottya és az EJTECH & Melkovics Tamás – kiállítása. 

A 2025-ös Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó What We Believe In – AMIBEN HISZÜNK című kiállítás még szeptember 14-ig látogatható a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban. A közönség szeptember 7-ig szavazhatott a kedvencére.

Látogatók a kiállításon (fotó: Glódi Balázs)Látogatók a kiállításon (fotó: Glódi Balázs)

A verseny végig szoros volt Gáldi Vinkó Andrea és az EJTECH & Melkovics Tamás alkotta mű között, végül az utóbbi művészhármas került az élre. A közönség kedvencei közé tartoztak még Czene Márta, Gáspár Szilárd, Kanics Dorottya, Koós Gábor, Marosi Panni és Vékony Dorottya alkotásai. 

Az EJTECH-et 2014-ben alapította Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre. Jellemzően programozható anyagokkal dolgoznak. Az anyagkutatás által vezérelve performatív installációkat, többcsatornás hangszobrokat és dinamikus textilfelületeket hoznak létre. Ez az első együttműködésük Melkovics Tamás szobrászművésszel, aki többnyire absztrakt formákból álló szoborcsoportokat alkot. Az egyes szoborelemekből különböző léptékű, újra és újra átrendezhető, szétszedhető és felépíthető kompozíciókat készít. Munkái kiindulópontja a gyermekkort meghatározó szabad gondolkozásmód és tanulási metódus, a játék. Mindhárman Budapesten élnek és alkotnak.

A közönségdíjas alkotás (fotó: Kerekes Zoltán)A közönségdíjas alkotás (fotó: Kerekes Zoltán)

Az Esterhazy Privatstiftung 2009-ben alapította az Esterházy Art Award-díjat. A díj odaítélésével folytatódik az Esterházy hercegi család négy évszázadon keresztül gyakorolt, nagy hagyományokkal rendelkező mecénási tevékenysége. Az elismeréshez kapcsolódó, kétévente a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban megrendezett kiállítás a fiatal magyar művészeti szcéna legmértékadóbb áttekintésének minősül. A három díjazott jutalma fejenként 5000 euró, illetve a közönség is szavazhat kedvenc alkotására. Az Alapítvány célja a kiemelkedő tehetségek és nemzetközi megjelenésük támogatása – a díj odaítélése után számos művésznek sikerült a nemzetközi áttörés.

A korábbi győztesek – Horváth Dániel, Siegmund Ákos, Borsos Lőrinc (2009), Király András, Szabó Ábel, Karácsonyi László Attila (2011), Csató József, Kaliczka Patrícia, Kovács Olívia (2013), Makai Mira Dalma, Kaszás Tamás, Tibor Zsolt (2015), Keresztes Zsófi, Ezer Ákos és Nagy Imre (2017), Győri Éva Andrea, Nemes Márton, Puklus Péter (2019), Rózsa Luca Sára, Tranker Kata, Ulbert Ádám, (2021),  Horváth Gideon, a Kortmann-Járay Katalin És Mendreczky Karina művészpáros, Trapp Dominika (2023) és Süveges Rita (2023 közönségdíj) – alkotói munkásságát az alapítvány továbbra is figyelemmel kíséri.

EJTECH & Melkovics Tamás: Age of String / A Fonal Kora

Látogatók a Fonal kora című művel (fotó: Glódi Balázs)Látogatók a Fonal kora című művel (fotó: Glódi Balázs)

A kiállításban látható térinstalláció egy kiterjesztett moduláris,  érintésre reagáló anyagokból készült, az anyagot mozgásba hozó menhír-szobor, amely a hang segítségével aktiválja a környező teret. A térbe az uchronikus fitktív régészetet emelik be, ami egy soha nem létező idő síkjában játszódik, az alternatív, művészi-mitológiai „idősíkok” régészetéről szól, ahol a technológia és a spiritualitás kölcsönhatásából új rituálék születnek. 

Az őskor régészeti leletei az idő előrehaladtával arra utalnak, hogy az ember egyre ügyesebben formálja az anyagot eszközzé. Ugyanakkor az idő is nagy hamisító: míg a kőbalták és a bronz nyílhegyek türelmesen kivárják az ásatást, addig az őket összekötő szálak már régen lebomlottak. Pedig éppen az a kognitív képesség, hogy két kemény anyagot egy megmunkált, puha anyaggal kössenek össze, jelölte ki a „véges eszközök végtelen használatával” a civilizáció szövetét tovább szövő komplex folyamat kezdetét. A régészek által kőkorszakként definiált időszakot „kőkorszak” helyett sokkal inkább a „fonal korának” kellene nevezni. 

A Fonal Kora (fotó: Kerekes Zoltán)A Fonal Kora (fotó: Kerekes Zoltán)

A térinstalláció az érdemtelenül mellőzött, az andoki csomóírásos rendszeren (Qipu/kípu) alapuló zsínórtechnológiát tematizálja. A csomók helye, típusa, színe és anyaga mind információt kódolt, elsősorban nyilvántartásra szolgált, de narratívákat, sőt zenét, vagy mítoszokat is hordozhatott. A modern nyugati világban a zenét általában egy a passzív közönségnek szóló előadásként értelmezik.  Pedig a zene és az ének mindig is a közösség szerves részét képezte, ahol mindenki aktívan részt vett az előadásban, ahol a hang rezgő ereje közös kollektív élménnyé szővi össze a testeket és a lélegzeteket.

A díjra jelölt kiállító művészek:

Czene Márta, Gáspár Szilárd, EJTECH (Kárpáti Judit Eszter és Esteban De La Torre) & Melkovics Tamás, Gáldi Vinkó Andi, HeyWeSeeAskShowandDie (Sipos Eszter és Horváth Csaba Árpád), Kanics Dorottya, Keresztesi Botond, Kling Emma, Koós Gábor, Lőrincz Áron, Marosi Panni, Németh László, Pap Gábor, Petrányi Luca, Pintér Dia, Pintér Gábor, Süveges Rita, Szombat Éva, Varga Ádám, Vető Lia Orsolya, Vékony Dorottya.

Vékony Dorottya, Pap Gábor, Koós Gábor (fotó: Glódi Balázs)Vékony Dorottya, Pap Gábor, Koós Gábor (fotó: Glódi Balázs)

A díjazott művészek – Koós Gábor, Pap Gábor, Vékony Dorottya és az EJTECH & Melkovics Tamás művészhármasa – alkotásaiból 2026 áprilisától kiállítás nyílik az Esterházy-kastély dísztereiben.

 

A What We Believe In – AMIBEN HISZÜNK című kiállítás még e hét végéig, 2025. szeptember 14-ig látogatható a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum 2. emeleti kiállító tereiben (1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.). Az utolsó napon 16:00-tól Csepelyi Adrienn író, újságíró szubjektív tárlatvezetésén vehetnek részt az érdeklődők. További információ ITT.

Nyitókép: Esteban de la Torre, Melkovics Tamás és Kárpáti Judit Eszter a győztes alkotással (fotó: Glódi Balázs)

Lásd még:

Kiosztották az Esterházy Art Award 2025 díjait

Ők nyerték 2023-ban az Esterházy Art Award díjait – A nyolcadik alkalommal meghirdetett pályázatra 262 művész jelentkezett, a független nemzetközi szakmai zsűri 18 pályaművet jelölt a díjra.

Kiosztották az Esterházy Art Award 2021 díjait – A díjazottak: Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám.

„A művészet az emberi önkifejezés eszköze” – Beszélgetés dr. Ottrubay Istvánnal, az Esterházy Vállalat vezetőjével

A művészet a cégek belső kommunikációjában is segíthet – Beszélgetés Schneider Erikával, az osztrák Eszterházy Alapítvány tanácsadójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕