Az ingatlanszektor és a művészet
by artisbusiness.hu 2024. Oct 09.

Az ingatlanszektor és a művészet

– A művészet az ESG következő lépcsőfoka lehet

Egyszerre teremt társadalmi értéket és erősíti a vállalati identitást a művészet bevonása az irodai környezetbe, miközben ezek a törekvések a céges ESG-célokkal is összhangba hozhatóak – hangzott el az Art is Business és az iO Partners rendezvényén, amelyen az ingatlantanácsadó cég bemutatta be az ingatlanszektor és a művészet összekapcsolását célzó koncepcióját. Az esemény résztvevői egyetértettek abban is, hogy a művészet jelenleg ott tart a kereskedelmi ingatlanok szegmensében, ahol pár éve a fenntarthatóság, amely kérdéskör azóta a vezetők számára is kiemelt témává vált.

Az Art is Business számára kimondottan fontos az építőipar és ingatlanszektor művészettel való értékalapú összekapcsolódása, ezért is örültünk annak, hogy segíthettük az iO Partners terveit: a cég az Ingatlanszektor és a művészet című eseményén mutathatta be elkötelezettségét a téma iránt. Noha az építőipar és a kulturális, művészeti értékek összekapcsolása Magyarországon sem újkeletű fogalom – hiszen például a huszadik század elején a városfejlesztés lényeges része volt –, ma mégsem fordít rá kellő figyelmet a kereskedelmi ingatlanpiaci szektor. Pedig Nyugat-Európában igencsak elterjedt, és erre számos remek példát láthatunk Bécstől Stockholmig. 

Az, hogy a művészet támogatása a vállalati szemléletben is megjelenjen, hosszú távú gondolkodásmódot és vezetői elköteleződést igényel – szögezte le Major Krisztina, az iO Partners irodatranzakciós igazgatója. Szükségesnek tartja, hogy aktív párbeszédet kezdeményezzenek a helyi művészekkel, ahogyan azt is, hogy ezt a tevékenységet összehangolják az adott vállalat ESG-céljaival.

Nagy Dorka, az Art is Business partnerkapcsolati menedzsere köszönti az esemény résztvevőit (fotó: Pixolar Photography)Nagy Dorka, az Art is Business partnerkapcsolati menedzsere köszönti az esemény résztvevőit (fotó: Pixolar Photography)

Varga Róbert, az Erste Alapkezelő ingatlanértékesítési igazgatója egyenesen úgy vélte, ma ott tart a kereskedelmi ingatlanok piaca a művészeti elköteleződésben, mint pár éve a fenntarthatóságban. Akkoriban a környezettudatosság sem számított a vezetők körében kiemelt témának, inkább hobbiszinten jelent meg, ma viszont már kötelező a zöld minősítés, hiszen anélkül az irodabérlők sarkon fordulnak és távoznak. – A bérlők úgy akarnak bejönni az irodaházba, mintha egy hotelbe érkeznének – összegezte tapasztalatait Vattay Csilla, a GTC bérbeadási igazgatója, aki szerint a piaci elvárások idővel elkerülhetetlenül kikényszerítik a művészeti értékek megjelenését a kereskedelmi ingatlanok piacán.

Ebben a folyamatban kíván hídszerepet betölteni az iO Partners a piacon tevékenykedő cégek, az ingatlanok végfelhasználói és a helyi művészek között. – Arra szeretnénk ösztönözni a partnereinket, hogy vállalati kultúrájuk részeként tekintsenek a művészetre, és fektessenek is be, hiszen ezzel egyszerre köteleződnek el a hosszú távú értékteremtés és a fenntarthatóság mellett – fogalmazott Furulyás Ferenc, az iO Partners ügyvezető igazgatója. Jóllehet ezt a fajta látásmódot elsőként Magyarországon szeretnék meghonosítani, később regionális szintre emelnék, bevonva azokat az országokat, ahol a cég jelen van.

Furulyás Ferenc szerint a kultúra beemelése nem pusztán az ESG-célokkal történő összehangolhatóság miatt áll a vállalatok érdekében: a művészet értelmet ad, inspirál, közösséget formál, és teljesen átalakítja a munkakörnyezetet. Javítja a hatékonyságot, a kreativitást és az alkalmazottak társadalmi célok iránti elkötelezettségét. Nem utolsó sorban pedig a versenytársakkal szemben is előnyre tehet szert a kultúrát támogató cég.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a művészet a vállalati kultúra szerves részévé válhat, és miközben erősíti a céges identitást, társadalmi értéket is teremt. Ráadásul olyan tudástranszfer is kapcsolódhat hozzá, amelynek segítségével a művészeti szcéna az üzleti működésről kaphat releváns információkat, miközben utóbbiak első kézből ismerhetik meg a kulturális szereplők sajátos világát és az azt mozgató mechanizmusokat.

Az eseményről további fotókat az Art is Business Facebook-oldalán találnak.

A nyitóképen a kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Török Krisztián Gábor, a MODEM kurátora, Major Krisztina, Varga Róbert és Vattay Csilla. (fotó: Pixolar Photography)

Lásd még:

A fehér falak elfedésénél jóval többre hivatott: belépő a művészet világába – A Budapest Contemporary Képzőművészeti Vásáron nemzetközi és hazai példákon keresztül jártuk körbe a vállalati gyűjtemények helyzetét

Teret adni a kultúrának – Három évtizede elkötelezett a kultúra támogatása iránt a STRABAG építőipari vállalat: kiállításokkal, díjakkal támogatják a képzőművészetet

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕