
A divat és a kultúra találkozása
– Új dimenziók a turizmus területén
Látszólag különböző, mégis egyre szorosabban összefonódó területek: azon túl, hogy a világ folyton változó arcának lenyomatai, túlmutatnak eredeti funkciójukon – a divat több mint ruházkodás, a turizmus több mint utazás.
Nem is lehet kérdés: a XXI. század első negyedére a túlturizmus és a fogyasztói társadalom által generált tömegtermelés fenntarthatatlan. Egyre többen keresik az alternatív, környezetbarát, autentikus lehetőségeket – vásárlás és utazás során egyaránt.
A divat – hasonlóan a turizmushoz – híd a hagyomány és az innováció között. Olyan kreatív ágazat, amely az utazás meghatározó részévé, a szabadidő eltöltésének külön kategóriájává vált, miközben segíti a helyi kultúrával, termékekkel, kézművesekkel, kortárs művészettel való találkozást.
A divat szerelmesei szívesen keresnek olyan desztinációkat, ahol a vásárlás élménye a neves luxusházak mellett a kisebb helyi üzletekre koncentrálódik, az ott-tartózkodást pedig kulturális programok színesítik. A világ ikonikus divatközpontjaiként ismert nagyvárosok múzeumai reagáltak az új igényre: az intézmények egyre gyakrabban rendeznek figyelemfelkeltő, az öltözködést a középpontba állító kiállításokat. Ezek az tárlatok nemcsak a ruházkodás történelmi, társadalmi és kulturális gyökereit mutatják be, de meghatározó „kiegészítői” az aktuális trendeket bemutató fashion weekeknek is.
Ilyen esemény – és számomra felejthetetlen élmény – volt tavaly a milánói Palazzo Reale kiállítóközpontban a Dolce & Gabbana: DalCuore Alle Mani (Szívből a kézbe) című kiállítás. A tárlat a divat szemüvegén keresztül mutatta be Itália páratlanul gazdag történelmét, kultúrkincseit, képzőművészetét, kézműves hagyományait, a dolce vitát.
– Bárcsak többen is láthatnák ezt a grandiózus kiállítást! – gondoltam, miközben a szebbnél szebb ruhákat tanulmányoztam. Így teljesüljön minden vágyam: az olasz világmárka magával ragadó művészeti kiállítása a nagy sikerre való tekintettel világkörüli turnéra indul. A tervezőpáros legkiválóbb alkotásait, a munkásságukat meghatározó víziót, inspirációt – és ezáltal Olaszország sokszínű kulturális örökségét, szellemiségét – bemutató tárlat következő állomása Franciaország: 2025. március 31-ig a párizsi Grand Palais-ban tekinthető meg. (A további helyszíneket egyelőre nem jelentették be.)
A kiállítás kurátora az ismert francia divattörténész, az haute couture és a képzőművészetek meghatározó szereplője, Florence Müller. A vizuális kultúra bravúros összekapcsolásáért tett munkásságának is köszönhető, hogy a ruházkodás mára a művészeti és a társadalmi párbeszéd meghatározó témájává vált. Egyes szakértők szerint XXI. században a divat- és a művészvilág szereplői kölcsönösen támogathatják egymást: anyagiakkal, különböző együttműködésekkel, a közönségük, közösségük bővítésével.
Florence Müller véleménye szerint a kiállított ruhaköltemények nem csupán öltözékül szolgálnak, hanem kulturális kinyilatkoztatásokként is értelmezhetők: kiváló példái a múlt felelevenítésének, újragondolásának az haute couture segítségével. Az egyik „legolaszabb” divatház az itáliai művészetből táplálkozik, a barokk építészettől a reneszánsz festészeten át a kortársakig. A márkát igazán egyedivé a mediterrán ország kézműves tradícióinak tiszteletben tartása teszi: legyen szó a különböző varrási technikák alkalmazásáról, a rátétes hímzésekről, üvegberakásokról és a mozaikok ihlette díszítésekről.
– A kiállítás a divat erejét ünnepli, amellyel képes túllépni a valóságon. Invitál: fedezzük fel a múltat, álmodjunk a jövőről és értékeljük a kreativitás és a hagyomány találkozásával létrejött szépséget! – mutatta be koncepcióját Florence Müller. A szakértő szerint a tervezők, Domenico Dolce és Stefano Gabbana a tárlaton keresztül mutatták meg: a művészet nemcsak egy szűk elité – mindenkié. A páros kézművesség iránti elhivatottsága jól példázza az haute couture és a tömegtermelés közti különbséget.
Párizs mindig tökéletes úti cél a divat iránt rajongóknak, az év első felében azonban különösen az: a Dolce & Gabbana: DalCuore Alle Mani mellett a Louvre 2025. január 24. és július 25. között rendezi meg első divatkiállítását Louvre Couture Art and Fashion: Statement Pieces címmel. A közel tízezer négyzetméteren helyet kapó, hetvenegy öltözéket és harminc kiegészítőt bemutató tárlat – kurátora Olivier Gabet – a divat és a művészet szoros kapcsolatát mutatja be. A Louvre-ban negyvenöt divattervező és divatház munkái láthatóak, többek között: a Chanel, a Dior, Iris van Herpen, Alexander McQueen, Dries Van Noten, Jacquemus és Vivienne Westwood tervei, valamint a Loewe, a Balenciaga és Mugler archív darabjai.
Bár arról egyelőre nem tudni, hogy a Dolce & Gabbana kiállítás Magyarországra érkezne, mi sem maradunk divatkiállítás nélkül: 2025. március 29 és június 22. között Peter Lindbergh csodás fotóit láthatjuk a Műcsarnokban, a Budapest Fotófesztiválon. A legendás művész stílusa és látásmódja hosszú évekre meghatározta és formálta a divat önmagáról kialakított képét.
Bízom benne, hogy a jövőben még több, a Dolce & Gabbana kiállításához hasonló tárlattal találkozhatom itthon és az utazásaim során. Hiszem, hogy ezek az alkalmak segítenek megérteni a különböző kultúrákat és közelebb hoznak minket egymáshoz. Mindamellett mindössze néhány euróért magunkkal vihetünk egy darabot a tehetséges tervezők és luxusdivatházak által megalkotott álomvilágból.
Esküdt Judit (fotó: Ajkai Dávid)
A szerző közgazdász, diplomáját a milánói SDA Bocconi Egyetemen szerezte. Pályafutását a pénzügy és technológia területén kezdte, majd egy merész váltással a luxusipar felé fordult. A Szépművészeti Múzeum Docens képzésének elvégzése tovább mélyítette a kultúra iránti elkötelezettségét. Szenvedélye a művészet, a dizájn és a luxus világának összekapcsolása, valamint a tudásmegosztás: óraadóként a Corvinus Egyetemen PR- és marketing területen osztja meg tapasztalatait a hallgatókkal. Jelenleg a Four Seasons Gresham Palota Kommunikációs-, Marketing- és PR-vezetőjeként dolgozik.
Nyitókép: Részlet a Dolce & Gabbana: DalCuore Alle Mani milánói kiállításból (a nyitóképet és a cikkben szereplő képeket a szerző készítette)
Lásd még:
Kinyílik a világsztárok gardróbja – A Magyar Zene Háza új, izgalmas kiállításáról Horn Márton intézményigazgatót kérdeztük
Testmaszkok – a jelmez mint autonóm vizuális kifejezőeszköz – Rendhagyó kiállítás a Kiscelli Múzeumban
Új stratégiák: a Fondation Louis Vuitton Párizsban – Az alapítvány a nyugati művészet kánonjából kilépve működik, és nemcsak diskurzust teremt, élő művészeket is menedzsel
Művészekkel kezdi az évet a Dior és a Louis Vuitton
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!