„A fesztiválélmény nemcsak abból áll, hogy valaki megnézi az esti nagy koncertet, aztán hazamegy”
by Láng Dávid 2025. Jul 23.

„A fesztiválélmény nemcsak abból áll, hogy valaki megnézi az esti nagy koncertet, aztán hazamegy”

– Interjú Jenna Jalonennel, a Sziget művészeti és élményprogramokért felelős vezetőjével

Fellépőként többször járt már a Szigeten, az idei évtől pedig a szervezői stáb tagja lett: Kardos József utódjaként a nem zenei programok koordinálásáért felel a Finnországban született Jenna Jalonen. Arról beszélgettünk, mennyiben más a korábbi és a mostani szerepe a fesztiválon, milyen újdonságokat szeretne bevezetni, és hogyan állnak mindehhez a tulajdonosok, akikről az feltételezhető, hogy számukra elsősorban a nagy tömeget vonzó fellépők a fontosak.

Mióta él Magyarországon, és mi fogta meg az itteni életben?

2008-ban költöztem először Magyarországra, a Táncművészeti Főiskolára (ma már Táncművészeti Egyetem) iratkoztam be klasszikus balett szakra, ami akkoriban nemzetközileg is színvonalasnak számított. Utána szabadúszó táncosként dolgoztam, először itt, majd néhány évig Brüsszelben. 2017–18 környékén helyeztem a bázisomat újra Budapestre. Mindig is érdekesnek tartottam az itteni underground és kortárs előadóművészetet, ez szólt leginkább a költözés mellett, attól függetlenül, hogy Finnország is nagyon kellemes hely, és számos szempontból jobban működik Magyarországnál.

Miért éppen a balett és a kortárs tánc érdekelte?

Gyerekkoromban szertornáztam, ez alakította a gondolkodásmódomat, majd nyitott ki számomra újabb és újabb ajtókat. A klasszikus balett szakmán belüli magas presztízse is közrejátszott a választásomban.

Korábban többször is fellépett a Szigeten. Mennyiben különbözött az a szerepe a mostanitól?

Fellépőként teljesen más világ jelen lenni egy fesztiválon, mint amikor a színfalak mögé tartozol és onnan szervezed a dolgokat. Az nyilván könnyebbséget jelentett, hogy a fellépéseim miatt ismerős terep volt számomra a Sziget – a helyszín és a programkínálat egyaránt. Utóbbit egyébként nemzetközi szinten is kiemelkedőnek tartottam már korábban is.

Forrás: SzigetForrás: Sziget

Hogyan lett a Sziget-stáb tagja, és pontosan milyen feladatai vannak?

A szervezők kerestek meg egy ajánláson keresztül – szükségük volt valakire, aki a nem zenei programokért felel. Decemberben kezdtünk beszélgetni, és végül februárban csatlakoztam a csapathoz. A hivatalos titulusom Head of Arts and Experiential Program, vagyis művészeti és élményprogramokért felelős vezető. Az idei fesztiválon még nagyrészt az elődömtől, Kardos Józseftől örökölt programrészeket viszem tovább, de jövőre mindenképp szeretnék újfajta dolgokat is kipróbálni. Egy új munkatársat is hoztam magammal, valamint sokat segítenek az eligazodásban a már régebb óta itt dolgozó helyszínfelelősök is. Szeretném minél előbb felmérni, melyek azok a helyszínek és programok, amelyeket ebben a formában érdemes folytatni, és melyek azok, ahol inkább frissítésre van szükség.

Hol tart most ez a folyamat?

Mindennapi tűzoltásként nagyon sok feladat van az asztalomon, de nyilván elindult már a tervek előkészítése a 2026-os évre is. Most viszont a fő prioritás, hogy az idei fesztivál – amelynek már elkezdtük az építését – rendben lemenjen. Új ez a helyzet számomra, sokkal nagyobb felelősség hárul rám, mint eddig, és rengeteg apró részletre kell odafigyelnem. De hatalmas könnyebbség, hogy nálam sokkal nagyobb rutinnal rendelkező csapat áll mögöttem.

Van azért néhány új elem már idén is, például a The Joker, amely a játékosságot és a performanszokat egyesíti a Sziget Szoho negyedében. Ez a helyszín nappal társasjáték-kávézóként működik majd, éjszaka pedig a – korábban a Magic Mirror színpadán bemutatkozó – Sziget Comedy színpadává alakul. Itt humoristák és slammerek lépnek majd fel Dave Thompson színész, stand-upos és Molnár Péter slammer műsorvezetésével, a külföldiek mellett szeretnénk minél több magyar előadóművésznek is lehetőséget biztosítani. A célom, hogy a jövőben még több ehhez hasonló, élményalapú programot hozzak a Szigetre.

Forrás: SzigetForrás: Sziget

A fesztiválozók nagy része a koncertek miatt megy a Szigetre. Mivel lehet megfogni őket, hogy megnézzenek például egy táncelőadást, amelyről korábban még nem is hallottak?

A sokszínűség, ami a zenei kínálatot jellemzi a Szigeten, igaz az előadóművészetekre is. A legtöbb előadás, például a cirkuszi, a táncos programok, a walkaboutsok [mozgó, vándorló előadások – a szerk.], a pop-up produkciók nem csak egyetlen napon lesznek láthatóak, hanem úgynevezett „daily shows” -ként, vagyis naponta, vagy legalább kétnaponta szerepelnek a programkínálatban. Ezért nem kell aggódni, hogy valamiről lemarad a látogató: ha éppen akkor egy koncertet nézne inkább, másnap van lehetősége pótolni. Azt is gyakran tapasztaltam, hogy gyorsan körbe megy a hír, ha valamilyen nagyon jó előadást lehet látni a Szigeten – a látogatók egymásnak is ajánlanak programokat. De azért azt javaslom, hogy mindenki tervezzen kicsit előre az előadó-művészeti kínálattal is. Nagyon jó produkciók jönnek idén, amelyek biztosan adhatnak a nézőknek olyan új élményeket, gondolatokat, amilyeneket egy zenei koncert nem. 

Forrás: SzigetForrás: Sziget

Mekkora mozgásteret adnak a tulajdonosok a rendelkezésére álló költségvetésben? Gondolom, nekik elsősorban a nagy tömeget vonzó programok a fontosak.

A Szigeten mindig is fontos szerepet játszottak az élmények és az előadó-művészeti programok, most pedig azt érzékelem, hogy talán még hangsúlyosabbakká váltak. Az emberek nagy része természetesen a headliner előadó miatt vált jegyet, de a fesztiválélmény nem csak abból áll, hogy megnézik az esti nagy koncertet, aztán hazamennek. Számunkra az a fő prioritás, hogy a kint töltött idő minden szempontból magas színvonalú legyen. Szerencsére ezt a menedzsment is érti és biztosítja a költségvetést, amiből versenyképes gázsikat fizethetünk a fellépőknek – ez meg is látszik a műsorkínálaton.

Van olyan szponzor, akit kimondottan ezekkel a programokkal tudtak behúzni?

Egyelőre még nem, de a céljaim között szerepel, hogy olyan partnereket találjunk, akik finanszíroznának például egy-egy helyszínt. A hangsúly persze inkább a nagy zenei színpadokra kerül ilyen téren, de amennyire csak lehet, szeretném az előadó-művészeti programokra is kiterjeszteni.

Forrás: SzigetForrás: Sziget

Milyen az együttműködés a kulturális intézetekkel? Akad köztük, aki kifizeti egy adott fellépő útiköltségét vagy gázsiját?

Ezek állandóan mozgó együttműködések, én is igyekszem új intézményekkel és nagykövetségekkel felvenni a kapcsolatot, hogy növeljem a művészek mobilitását és láthatóságát EU-s szinten. A Holland Nagykövetség nagyon fontos partnerünk ilyen szempontból, sok fellépő érkezik onnan idén, de a Spanyol Nagykövetséggel is dolgozunk együtt.

Nyitókép: Jenna Jalonen (fotó: Dömölky Dániel)

Lásd még:

Hipnotikus mozdulatok a magasban – Idén is felejthetetlen élményekkel várnak a Nagy Utcaszínház és Sétáló Utcaszínház produkciói a Szigeten

„Időnként mentegetőzni kell, de a mi értékeink kezdettől fogva nem változtak” – Interjú Kardos Józseffel, a Sziget Fesztivál programigazgatójával

„Nincsenek arany-, ezüst- és gyémántcsomagjaink, mindenkivel egyéni megállapodást kötünk” – Szponzoráció a Sziget Fesztiválon

„A kultúra és a biznisz egyaránt fontos” – Interjú Garam Tamással, a Sziget Fesztivál marketingvezetőjével

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕