by artisbusiness.hu 2023. Mar 13.

„Generációink szalámis emlékei”

– A PICK és a vizuális művészet találkozása

Kevés olyan ikonikus termék létezik, amely már pusztán a neve említésekor is képes különféle generációk tagjaiban kellemes emlékeket, érzéseket, hangulatokat felidézni, újra életre kelteni – a kiváló minőség és a jellegzetes ízvilág mellett ez emeli ki a PICK szalámit a hasonló termékek közül. Májustól egyedi tárlat várja az ízek és a vizuális művészet kedvelőit, de addig is limitált kiadású vászontáskákon vihetünk haza művészi ízemlék-történeteket.

Ízemlék installáció (fotó: Rizmajer Antal)Ízemlék installáció (fotó: Rizmajer Antal)

A PICK most induló, új kezdeményezésével megtalálta a módját annak, hogy az ízek és a dizájn mesterei együtt dolgozhassanak – fiatal grafikustehetségek terveztek táskadizájnt a témában, májusban pedig a MOME jelenlegi és egykori hallgatóinak alkotásai által a művészet megérkezik a hétköznapokba.

Ízemlék installáció (fotó: Rizmajer Antal)Ízemlék installáció (fotó: Rizmajer Antal)

Közös ízemlékeink – művészi szinten

A PICK és a művészet kapcsolatát az alapozza meg, hogy az ikonikus szalámi készítői nagyra értékelik azokat a folyamatokat, amelyek képesek maradandót és egyedit, ugyanakkor sokak számára elérhetőt alkotni. A generációk emlékeit meghatározó téliszalámi előállítása is ilyen, mondhatni művészi folyamat, és egyben bizonyíték arra, hogy türelemmel, szakértelemmel, folyamatos megújulással, de az egyediség és a hagyományok megőrzésével nemcsak különleges, időtálló értéket, hanem közös élményekre épülő közösséget is létre lehet hozni.

A PICK ezekre a kapcsolódási pontokra építve látta meg a lehetőséget a vizuális művészet, így a grafikai illusztráció erejében: ennek köszönhetően márciustól hazai grafikusok alkotásaiban kelhetnek életre sokunk ízemléktörténetei, ezzel is közelebb hozva, többek számára elérhetővé téve a művészetet.

Ghyczy Dia (fotó: Rizmajer Antal)Ghyczy Dia (fotó: Rizmajer Antal)

A hazai márka első lépésben olyan egyedi vászontáska-kollekciót alkotott, amelyeket két fiatal hazai művész, Ghyczy Dia és Csordás Levente illusztrált, saját szalámis szendvicses sztorijaikkal. Ezeket a táskákat a vásárlók első körben márciusban és áprilisban széles körben elérik a boltokban – az aktivitásban résztvevő PICK szalámik mellett ajándékként –, hogy hazavihessék, majd megoszthassák másokkal is a hétköznapi művészet élményét.

Ghyczy Dia és Csordás Levente vászontáska grafikái (fotó: Rizmajer Antal)Ghyczy Dia és Csordás Levente vászontáska grafikái (fotó: Rizmajer Antal)

Egy március 9-én tartott tematikus kerekasztal-beszélgetés alkalmával a PICK a fenti projekt ismertetése mellett bejelentette a kortárs magyar dizájnművészet egyik meghatározó műhelyével, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) indított közös kreatív projektjét is:

„A PICK több mint 150 éve a hagyományaira és szakértelmére építve, folyamatosan megújulva, az új trendek formálásával igyekszik értéket teremteni, termékeivel élményeket is kínálni a fogyasztóinak a mindennapokban” – mondta a PICK képviseletében Szokolai Júlia, a Bonafarm húságazat stratégiai és marketingigazgatója. „A »Generációink szalámis emlékei« elnevezésű közös kreatív projektünktől azt remélem, hogy a feltörekvő, tehetséges hazai alkotók is inspirációt, lehetőséget kapnak a generációkon átívelő közös és főként a saját ízemlékeik művészi feldolgozására, ezzel másoknak is élményt, inspirációt hozva a mindennapokba” – zárta gondolatait Júlia.

Balról: Winkler Nóra, Szokolai Júlia, Ghyczy Dia, Csordás Levente (fotó: Rizmajer Antal)Balról: Winkler Nóra, Szokolai Júlia, Ghyczy Dia, Csordás Levente (fotó: Rizmajer Antal)

A projekt pályázatában a MOME egykori és jelenlegi diákjai közül kikerült tervező grafikusok vesznek részt, a PICK által inspirált műveket pedig a tervek szerint májusban egy egyedi tárlaton mutatják be a nagyközönségnek. „A MOME és a PICK közötti együttműködésben a MOME közösségének egy ikonikus magyar márka nyújt inspirációt az alkotáshoz, mi pedig hiszünk benne, hogy a piaci szereplők kihívásaira, a MOME-n oktatott kompetenciák és gondolkodásmód segítségével kreatív, nagy hozzáadott értékű megoldásokat tudunk adni” – mondta Jávor Dániel, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) üzletfejlesztési vezetője. „A Grafika szak által meghívott résztvevők, ahogyan a téma is, több generációt képviselnek, ezzel is hangsúlyozva a klasszikus értékek és az innováció kettősségének fontosságát” – tette hozzá.

Kerekasztal Balról: Winkler Nóra, Szokolai Júlia, Ghyczy Dia, Csordás Levente, Jávor Dániel, Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)Kerekasztal Balról: Winkler Nóra, Szokolai Júlia, Ghyczy Dia, Csordás Levente, Jávor Dániel, Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)

Doktori munka az ízemlékekről, különleges szakértő a bizottságban

A téma és a pályázat szakértője, valamint kurátora Góg Angéla, a MOME Tárgyalkotó szak MA képzés vezetője, food-dizájner, aki az ízek emlékfelidéző működését és a kapcsolódó emlékek megismerését vizsgálja. Tíz év kutatási eredményeit doktori munkájában foglalta össze. Étel, étkezés, kötődés, megőrzés, felidézés és konzerválás: így áll össze a kutató szerint a láncolat, ahogyan ételeink és a hozzájuk kapcsolódó élményeink meghatároznak minket, ezért tartja fontosnak ezt a területet.

Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)

Angéla a március 9-ei tematikus esemény alkalmával mutatta be sajátos installációját, amelyben a jelen levő közösség személyes ízemléktörténetei is megjelentek. Számára fontos kutatási terület egymás történeteinek megismerése, amire tökéletes alkalom egy közös asztalnál elfogyasztott, emlékekből építkező szalámis szendvics elfogyasztása. A közösség téliszalámihoz kapcsolódó személyes történeteit mutatta be az installáció, amelyben ezek végtelen közös emlékké álltak össze. Emlékeink egyre halványulnak, de elegendő egy falat, és újra felidéződnek.

Ízemlék installáció bemutatása, Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)Ízemlék installáció bemutatása, Góg Angéla (fotó: Rizmajer Antal)

Lásd még: Összefogott egy hungarikum gyártója és egy színház

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Csordás Levente (fotó: Rizmajer Antal)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!