„Hangot adni mindenféle kultúrájú gyermeknek a művészi önkifejezéssel”
by Szentgyörgyi Rita 2025. Aug 25.

„Hangot adni mindenféle kultúrájú gyermeknek a művészi önkifejezéssel”

– Marianne Poncelet ügyvezető alelnök mesél a MUS-E működéséről

A humanista hegedűművész géniusz Yehudi Menuhinhoz fűződik a MUS-E (Music-Europe) multikulturális mintaprogram, amelyet 1993-ban az EU égisze alatt, „A világ kulturális fejlődésének évtizede” elnevezésű UNESCO-projekthez kapcsolódva indítottak el. Alapgondolata az, hogy a művészet és az iskola kölcsönösen gazdagíthatják egymást.  A brüsszeli székhelyű Nemzetközi Yehudi Menuhin Alapítvány MUS-E informális művészeti és oktatási hálózata tizenhárom európai ország több mint ötszáz általános iskolájában mintegy hatvanezer gyermeket ismertet meg a művészetek sokszínűségével. Marianne Poncelet-t, az alapítvány ügyvezető alelnökét kérdeztük.

Hogyan emlékszik vissza Yehudi Menuhin humanista álmára: a művészeteken keresztül hangot adni a hangtalanoknak?

1990-től 1999-ig Menuhinnal dolgoztam, közösen hoztuk létre a Nemzetközi Yehudi Menuhin Alapítványt Brüsszelben. Ebben a csodálatos együttműködésben korán megértettem a művészeti és oktatási felfogását. Úgy gondolta, hogy a gyerekeknek még mielőtt bármilyen tárgyat tanulnának az iskolában, énekelniük és táncolniuk kellene. Tudta, hogy a művészet gyakorlása révén megtalálhatják a belső egyensúlyt, amely lehetővé teszi, hogy nagyobb igazságérzettel és meggyőződéssel fejezzék ki a gondolataikat, az érzelmeiket, a személyiségüket. 

Több fronton harcolt, hogy hangot adjon azoknak, akiknek nincs: hangot akart adni mindenféle kultúrájú gyermeknek a művészi önkifejezéssel; a nem képviselt kulturális kisebbségeknek, hogy elismerjék őket, és részt vegyenek az európai vitákban, döntésekben; a művészeknek, hogy társadalmaink alapvető és jövőformáló tényezőként ismerjék el őket.

Mi volt az ön szerepe a szociokulturális projektek és programok, köztük a belgiumi MUS-E megvalósításában és koordinálásában? 

Az volt a szerepem, hogy Menuhin üzenetét a lehető legszélesebb közönségréteghez eljuttassam, és megtaláljam a módot a program helyszíni megvalósítására. A MUS-E kidolgozásánál alapfeltétel volt olyan egyesületek létrehozása, amelyek nemzeti szinten működtetni tudják, és alapítványunk tagjaivá válnak. Műhelyekkel és képzésekkel támogattuk a tagok munkáját. Tematikus munkacsoportokat hoztunk létre. Az is hozzám tartozott, hogy olyan projekteket hívjak életre, amelyek kiemelik a művészet alapvető szerepét a társadalom fejlődésében. Ilyen például a Homelands, amely lehetővé teszi, hogy a menekült művészek folytathassák tevékenységüket a bevándorlókat befogadó központokban. Az Inside projekt művészetet visz börtönökbe, nyugdíjasotthonokba, menekültközpontokba. Az innovatív koncertkoncepciók megalkotása szintén a feladataim közé tartozott – ezek különböző zenei kultúrákat mutatnak be a színpadon. Az idők során kínáltunk olyan koncerteket, mint a „Szitártól a gitárig” Ravi Shankarral és Yehudi Menuhinnal, illetve az „Al di la di noi” klasszikus és népzenészekkel Olaszország számos régiójából. Megannyi művészrezidens programot is szerveztünk, onnan kerültek ki az alapítvány nagykövetei.

Hogyan ítéli meg a belga és a nemzetközi programok fejlődését az elmúlt harminc évben?

A MUS-E Belgium által vezetett program Tom Goris kiváló munkájának köszönhetően különösen a flamand nyelvterületen fejlődött sokat. Hosszú távon sikeres. Kiválóan beilleszkedett a belga kulturális szövetbe, mivel Belgiumban az első kapcsolatok egyike a művészeti oktatás és az interperszonális alkotás terén. Tizenhárom nemzeti struktúrából álló nemzetközi hálózatot koordinálunk, köztük Görögországét, amely még a kísérleti szakasznál tart. Jelentős fejlődésen mentek keresztül Olaszországban és Spanyolországban, ahol gyakorlatilag minden régióban jelen van a MUS-E művészeti oktatás. A kiválasztott iskolák jelentős hányadában hosszú távú projektben gondolkodnak. 

A finanszírozás, a pénzügyi feltételek megteremtése esetenként nehézségekkel jár. Alapítványunk az Európai Bizottság oktatás, kultúra és nevelés fejlesztésére vonatkozó pályázataiból jut támogatáshoz. Hatékony eszköznek bizonyulnak az időről időre megrendezett adománygyűjtő akciók, gálaestek, koncertek. Művészektől is érkeznek felajánlások.

Hol helyezi el Magyarországot a MUSE-hálózat tizenhárom tagországa között?

Magyarország a MUS-E program kezdete óta jelen van, egyike volt a pilot kísérletnek, Csébfalvi Éva koordinátorral. Mostanra Tímár Andor** és csapata kitartó munkájának köszönhetően integrálódott a MUS-E az országban. Nemcsak arra lehetnek büszkék, hogy ellenálltak az évek múlásának, hanem arra is, hogy a programot több magyarországi városra is kiterjesztették. Magyarország szimbolikus számunkra, mert Menuhin nagyon közel állt Kodály Zoltánhoz, Doráti Antalhoz, de főleg Bartók Bélához, aki egy hegedűszonátát is szentelt neki. Menuhin többször vezényelte a Philharmonia Hungaricát*, ahol tiszteletbeli elnök és vezető karmester volt. Jómagam íróként nagyon büszke vagyok arra, hogy megírhattam a magyarul is megjelent A csodafa című gyerekmesét. Az Orbán György zenéjére készült szimfonikus meseváltozat ősbemutatójának néhány évvel ezelőtt a Művészetek Palotája adott otthont.

*A Philharmonia Hungarica (kezdetbenSzabad Magyar Filharmonikus Zenekar) az 1956-os forradalom után emigrált magyar zenészek Ausztriában létrehozott zenekara volt, amely a világ minden táján nagy sikereket aratott. 

**Tímár Andorral készült interjúnkat a cikksorozat második részében olvashatják.

Az eredeti cikk a 2025 áprilisában kiadott, Belgium kulturális és üzleti életével foglalkozó nyomtatott lapszámunkban jelent meg. 

Nyitókép: Marianne Poncelet (fotó: Nemzetközi Yehudi Menhuhin Alapítvány)

Lásd még:

BOZAR – avagy a nyitott kapuk művészete – Ismerje meg közelebbről az Európai Kultúra Házát!

Halló, Fine Art Group? Tudnának segíteni? Van egy Caravaggióm… – Így működik a független művészeti tanácsadó csoport

A Belga Nemzeti Bank gyűjteménye a kortárs művészekre összpontosít – A kétezernél is több darabot számláló kollekció mára megkerülhetetlenné vált az ország kulturális életében

Egy biztonságos menedék a periférián – A belga Z33 komplexum a kortárs művészet, az építészet és a dizájn metszéspontja

Eurómilliók a Sablonban – A Brussels Art Square különleges világa

Mi köze volt Napóleonnak a művészethez? – A belga királyi szépművészeti gyűjtemény

„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik

Az ország, ahol három kulturális miniszter van – Hogy néz ki a kultúra finanszírozása Belgiumban?

Belgium művészeti és vállalati kapcsolatai – Bemutattuk legfrissebb lapszámunkat

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕