by Kovács Málna 2022. Dec 15.

„Hasznomra válhat, hogy sosem voltam autóőrült”

– Interjú Gombos Zoltánnal, a 2022-es Art is Business díjas BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatójával

A művészeti együttműködéseket elismerő Art is Business Díj vállalati kategóriájának győztese 2022-ben a BMW Group Magyarország. Az ügyvezetői feladatokat idén tavasztól ellátó Gombos Zoltán azt mondja, segít neki az objektív értékelésben, hogy nem teljesen az autók megszállottja. A vállalattal kapcsolatos művészeti támogatásokról, a stratégiai partnerek presztízséről és a cég életében nagy szerepet játszó világhírű művészekről is beszélgettünk vele.

Milyen szerepe van a művészeteknek Gombos Zoltán életében? Mi az, amire mindig igyekszik időt szánni?

Nincs olyan művészeti terület, ahol ne találnék magamnak valami vonzót: a színházi előadásokat tekintve a könnyed darabokat szeretem, de mérnök végzettségű ember lévén jobban érdekelnek a vizuális természetű dolgok, a szobrászat, a festészet, illetve az épített örökség és az ahhoz kapcsolódó művészet. Utazásaim során bárhova megyek, az építészeti kincseket tartom a legfontosabbnak, ez talán a mérnöki vénámból ered. Ha olyan helyen járok, aminek van valamilyen autóipari kötődése, azt is szívesen meglátogatom, megnézem. Az irodámban, a szekrény tetején is tartok egy nagyon régi tárgyat: nekem Vincent van Gogh Csillagos éj című festménye a kedvencem, és ezt a másolatot, ami mögöttem látható, én pingáltam jó pár évvel ezelőtt, és hordozgatom magammal egyik irodából a másikba. A művészetekhez való kötődés és a műtárgyak szeretete nálam nem tudatos folyamat, inkább ösztönösen: ha valami megtetszik, akkor azt megpróbálom élvezni és a legtöbbet kihozni az élményből.

Gombos Zoltán (fotó: Bielik István)

Hogyan emeli a BMW Group Magyarország ázsióját a most átvett Art is Business Díj?

Nagyon nagy megtiszteltetés számunkra, hogy megkaptuk ezt az elismerést, amit a munkánk gyümölcsének tekintünk. Régóta vannak kooperációink a legkülönfélébb művészeti területeken; a Magyar Állami Operaházzal való együttműködéseinket, a velük való közös gondolkodást emelném ki közülük. A 2015 óta eltelt lassan nyolc évre visszatekintve egyértelmű ennek a pozitív hozadéka; nem véletlen, hogy a BMW Group arra törekedett, hogy egy ilyen presztízsű intézménnyel, ezzel a kulturális intézettel vállvetve végezzük a munkát. Olyan partnert kerestünk, akivel nem pusztán szponzoráción alapuló kapcsolatot, hanem annál többet is ki tudunk alakítani. A kelet-közép-európai régióban egyedülálló ez a magyar kezdeményezés, és tökéletesen illeszkedik a brandstratégiánkat meghatározó mintegy ötvenéves kultúratámogató programba (BMW Art&Culture) is. [Ennek keretében a vállalat világszerte több mint száz művészeti és kulturális projektet támogat – K.M.]

A BMW és az Opera (fotó: BMW)

A rendezvényeket közösen szervezzük, együtt tervezzük meg. Gyakoriak az ügyfelek és a sajtó bevonásával szervezett programok, mint például a márkakereskedői találkozók és az ügyfélrendezvények, amelyeknek tökéletes otthont ad a 2021 októberében megnyitott Eiffel Műhelyház [az Opera új művészeti központja – K.M.]. Említhetném akár az Opera épületében rendezett eseményeket, mint amilyen az előző 7-es BMW bemutatója és az idén márciusi újranyitás alkalmából tartott gála volt. Utóbbinál úgynevezett shuttle szolgáltatást is biztosítottunk az Opera saját vendégeinek, ami egyáltalán nem rendhagyó, hiszen rendszeresen autóztatunk olyan világhírű művészeket is, mint Jonas Kaufmann és Plácido Domingo. A protokollesemények mellett az Opera edukációs programjához igazodva iskolákkal is kooperálunk: legutóbb egy oroszlányi iskola jól tanuló diákjainak és kísérőiknek is igyekeztünk élményt szerezni egy-egy autós úttal. Fontos számunkra, hogy a fiatalokat ilyen módon is tudjuk kulturálisan gazdagítani.

A vállalatnál dolgozóknak is kínálnak kulturális programokat? A kollégái kapnak, kaphatnak például operabérletet?

Időszakfüggő is, a pandémia miatt kimaradt majd’ három év, de fel szoktunk ajánlani egy-egy előadásra kedvezményes jegyeket, sőt az eseményeinkhez kapcsolódó, dedikált előadásokat is elérhetővé teszünk a kollégák számára.

A MINI és a Katona (fotó: Katona József Színház)

A Katona József Színházzal is együttműködnek. Mit tart benne a legfontosabbnak?

A 2017 óta fennálló kapcsolatunkat évadonként újítjuk meg. A színház innovatív, dinamikus imidzséhez tökéletesen illik a BMW-csoporthoz tartozó másik márkánk, a nagyon urbánus MINI: az elektromos modell sajtóbemutatóját is a Katonában tartottuk. Arra törekedtünk, hogy az együttműködés ne egy logó megjelenítésében vagy egy-egy modell kiállításában merüljön ki, hanem a közös gondolkodás is a része legyen. Gyakran szervezünk premier utáni sajtóbeszélgetést a társulati tagokkal; előfordult, hogy a MINI vendégeinek exkluzív színházbejárást kínáltunk a kulisszák mögé, és olyan csapatépítőt is szerveztünk, ahol a Katona színészeivel közösen vettünk részt szituációs játékokban.

A művészetek támogatása világviszonylatban is jellemzi a céget. A BMW Group Magyarország mennyire tud önállóan dönteni ezen a területen? Szükséges egyeztetniük az anyacéggel a támogatásokat, együttműködéseket illetően?

Teljesen szabad kezünk van, és mi választjuk ki, hogy kivel szeretnénk együttműködni, de ez egy kiérdemelt bizalom. Idén októberben a régió művészeti vásárának, az Art Market Budapestnek voltunk az egyik kiemelt támogatója, ott volt az új 7-es BMW publikus sajtópremierje is. Ez alkalommal is az volt a célunk, hogy az üzleti és a művészeti vonalat összekössük és ne pusztán névadó szponzorként gondoljanak ránk. A termékeinkkel mint műalkotásokkal is jelen akartunk lenni. Erre a legalkalmasabb platform az új művészeti iránynak, formanyelvnek, a forwardizmusnak dedikált lounge volt. Ezenkívül egy fiatal szlovén művész újragondolt iX modelljét, valamint a Jeff Koons által tervezett 8-ast, az Art Car sorozat által inspirált egyik darabját is kiállítottuk.

Jeff Koons és az általa tervezett BMW (fotó: BMW)

Melyik piacra készült ez a modell, és hol helyezkedhet el a státusszimbólumok sorában? Jelentkezett már érte magyar érdeklődő?

A BMW Art Car programja egészen az 1970-es évekre nyúlik vissza: számos művészt kértünk föl egyedi fényezésű, megjelenésű autók kialakítására. Jeff Koons már 2010-ben is tervezett egy BMW-t, ez a második, ami az ő nevéhez fűződik. Ennek az egyedileg készített, kézzel festett, nagyon precíz technológiával kivitelezett modellnek véleményem szerint nagyobb a művészeti, mint a műszaki értéke: ezek az autók elsősorban nem arra készülnek, hogy használják őket. A legtöbbször műértők gyűjteményeinek részei lesznek, és galériákban állítják ki őket. A Jeff Koons-szériából összesen kilencvenkilenc darab készült, 2022 februárjában mutatta be a vállalat, és a modellek rendkívül gyorsan gazdára találtak. Magyarországon ugyan volt rá érdeklődő, de sajnos túl későn jelentkezett, így itthon egyetlen darabot sem sikerült belőle értékesíteni.

Készül a Jeff Koons által tervezett BMW (fotó: BMW)

Mi a véleménye arról, hogy Magyarországon a BMW-t vezető sofőröknek, a BMW-tulajdonosoknak van egy általános pejoratív megítélése? A BMW Group Magyarországnál tudnak-e erről, ismerik-e a jelenséget és ha igen, akkor mit szólnak hozzá, hogyan próbálnak tenni ellene?

Természetesen tudunk róla, és a kollégáim nevében is mondhatom, hogy mi mindig indexelünk; különösen figyelünk arra, hogy jó példával járjunk elöl. A viccet félretéve tisztában vagyunk azzal, hogy prémiummárka lévén a BMW is nagyon karakteres, polarizál, és az embereknek van egy kialakult véleménye róla. A hírekben, médiamegjelenésekben is vonzza a klikkeket, a tekinteteket, talán emiatt is érezhető úgy, hogy egy kicsit pejoratív a megítélése. Ugyanakkor nem tudnék nagy különbséget tenni a BMW-t és a más prémiumkategóriás autókat vezető sofőrök között. Én úgy látom, hogy megváltozóban van ez a tendencia, hiszen egyre bővül a vásárlókörünk.

Gombos Zoltán (fotó: BMW)

Az i3-as modellünkkel olyan új ügyfeleket is meg tudunk győzni, meg tudunk hódítani, akik soha korábban nem választották a márkát. A nagyvállalati oldalon is azt látjuk, hogy egyre többen teszik be a BMW-t az autós portfóliójukba. Hogyha tényleg igaz lenne, hogy ez csak egy szűk rétegnek, egy bizonyos vezetőtípusnak a márkája, akkor nem tudna a BMW-tulajdonosok köre így bővülni. Bízom benne, hogy ez a folyamat szépen lassan elvezet az előítéletek eltűnéséhez is. Elektromos modelljeink megjelenésével pedig a portfóliónk is folyamatosan változik. Egy márka magyarországi megítélésében menőnek és vonzónak számít, ha a kínálatában sok elektromos autó van, ez ma megkerülhetetlen. Az itthoni megrendelésállományon is az látszik, hogy a BMW-t keresik az ügyfelek, így az elektromosautó-portfólió nemcsak attraktív márkává tesz minket, de javítja is a megítélésünket.

Fotó: vezess2.p3k.hu

Az elektromos modellek mellett hogyan jelenik meg a fenntarthatóság támogatása a vállalat életében?

A fenntarthatóság önmagában is a BMW-csoport egyik legfőbb stratégiai irányvonala. Az újrafelhasznált anyagok arányát tekintve egyedülálló módon a teljes iparágban az élen járunk. 2025-től indul az úgynevezett Neue Klasse modellgeneráció. Debrecenben, egy nulla károsanyag-kibocsátású gyárban készül majd: nemcsak az autók lesznek elektromosak, hanem az anyaghasználat terén is törekszünk a fenntarthatóságra. Az újrafelhasznált anyagok száma – az egész autót tekintve – jelenleg nagyjából harminc százalék. Az a cél, hogy néhány éven belül ez ötven százalék fölé kerüljön. A MINI márkánál például háttérbe szorulnak a bőrülések: megjelennek a nem állati eredetű, speciális anyagok. Az új elektromos iX-ben a szőnyegeket és bizonyos burkolati anyagokat is palackokból, elhagyott halászhálókból készítjük. Van számos másodlagos felhasználás is: az alumínium és az egyéb fémalkatrészek nagy arányban már a második életükben kerülnek az autókba. 2023-ban a kormánykerék – ami egy nagy igénybevételnek kitett felület – bevonatát tekintve is lesz vegán opció: föl fogunk kínálni egy olyan alternatívát, ami érzetre ugyanolyan prémium lesz, mint a valódi bőr.

A kormánykerék bevonása/bőrözése és a bőr előállítása nagyon energiaigényes, és jelentős károsanyag-kibocsátással jár. A vállalat minden egyes részterületen törekszik ezeknek a tényezőknek a csökkentésére: érdekes, hogy csak ezen az egy folyamaton a károsanyag-kibocsátási láncrendszerben nyolcvan százalékot lehet lefaragni. Az összes folyamatunkat érintő értéket tekintve pedig az a célunk, hogy 2030-ra negyvenszázalékos csökkenést érjünk el. Nagyon fontosnak tartom, hogy 2023-ra az általunk lefedett szegmensek kilencven százalékában tudunk majd tisztán elektromos alternatívát kínálni. Nagyon jól látszik, hogy az elektromos autók terén abszolút éllovasok voltunk és vagyunk: az első i3-asok megjelenésével mi kaptuk az első zöld rendszámokat, arról nem is beszélve, hogy ez a modell egy kicsi, városi autó a korábbiaktól eltérő megjelenéssel, ez nagyon sokat változtatott a márka megítélésén, és sok új ügyfelet is hozott. Ami a piacon elfoglalt helyünket illeti, az elektromos autókat gyártók körének bővülésével a tömegmodellek és a BMW mint prémiumautó közti árkülönbség is kisimult: most már nemcsak a prémiumkategóriás konkurens cégek, hanem szinte mindenki ugyanazon az árszínvonalon mozog, mint mi. Az i4-es BMW a kategóriájában nemcsak nem számít drágának, de a márkát olyan ügyfeleknek is a látóterébe helyezheti, akik korábban az ára miatt nem mérlegelték a BMW vásárlását.

Fotó: BMW

Minek alapján dönthető el, hogy a BMW potenciális partnere és az általa közvetített üzenet megfelelő presztízsértéket képvisel-e? Van jelentősége a kérdésben a társadalmi vagy az anyagi státusznak?

Nem az anyagi státusz befolyásolja a választást, inkább az, hogy valaki nyitott-e a márka által közvetített innovatív, dinamikus, előremutató koncepcióra, azt keresi-e a termékeinkben. Az együttműködéseket tekintve az opera műfaja – a képzőművészettel és a színházzal egyetemben – abszolút illeszkedik az Art&Culture programba is. Úgy gondolom, hogy az operalátogatást a középosztály is megengedheti magának, de csak azok fognak elmenni, akik nyitottak erre a művészeti ágra. A célunk az, hogy a magaskultúrát támogassuk, az opera pedig egyértelműen magaskulturális műfaj, ami az ország legszebb játszóházával, az Ybl Miklós tervezte palotával párosul. Tehát ez egy olyan együttállás, ami nagyon jól illik a BMW-hez, és valódi prémiumkezdeményezés, az egyik legszínesebb, legszínvonalasabb a régióban.

Nyitókép: Gombos Zoltán (fotó: Bielik István)

 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!