by artisbusiness.hu 2024. Apr 24.

Helyzetjelentés az erdélyi filmes felsőoktatásról

Filmművészettel foglalkozó intézetek vezetőit kérdezte a Filmtett

„A filmkészítés közösségi műfaj, így ennek tanulása és elsajátítása is kreatív közeget, együttműködést feltételez. Erre a romániai magyar felsőoktatásban négy intézmény is teret biztosít" – írja A dolgok állása – Körkép az erdélyi filmes oktatásról című cikkében a Filmtett.  A filmművészettel  foglalkozó intézetek vezetőit kérdezték a tanszékek működéséről, a hallgatók munkáiról, célkitűzéseikről. Szemelvényünkben elsőként a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemről esik szó.

A frissen érettségizett diákok minden évben nagy érdeklődést mutatnak a mozgóképek elmélete, illetve gyakorlata iránt is, hiszen mind a négy erdélyi egyetemen (Babeș-Bolyai Tudományegyetem, Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Partiumi Keresztény Egyetem, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem) rendszeres a túljelentkezés.
 
PKE: projektekben, versenyekben hemzsegve
A nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem története a kilencvenes évekbe nyúlik vissza, de 2000 nagy fordulópontot jelentett, mivel Románia kormánya akkor rendelkezett a PKE, illetve az intézmény három új szakának engedélyezéséről. Animációt először Radu Igazság vezényletével lehetett tanulni Nagyváradon, 2002-ben. Akkor még Bölcsészettudományi, Főiskolai, illetve Alkalmazott Tudományok karok működtek az egyetemen, napjainkban két kar üzemel a PKE-n: a Gazdaság- és Társadalomtudományi, továbbá a Bölcsészettudományi és Művészeti, az utóbbi részét képezi a Művészeti tanszék (Képzőművészet – Grafika és Zene szak).

Akik a Partiumi Keresztény Egyetemen belül ide felvételiznek, az alapozó képzés után két szakirány, a tervezőgrafika és az animáció közül választhatnak. Az első leginkább könyvgrafikát, illusztrációt, az utóbbi videót, animációt, multimédiás termékeket helyez fókuszba.

A tanszék ajánlatában a 2002-ben létesült Képzőművészet-Grafika szak különösen népszerű a felvételizők körében, ott minden évben túljelentkezés van. Természetesen a beiratkozást képességfelmérés előzi meg: ennek része egy rajzpróba, ami általában csendéletet jelent, ezt követi egy kreatív gyakorlat, amelyben a bizottság által kitalált téma kapcsán kell egy feladatot végrehajtani különböző eszközökkel. A próba célja az alkotói fantázia, a kompozíciós készség, az alkalmazott grafikára való hajlam felmérése. Végül egy interjún kell részt vennie a jelentkezőnek, ahol bemutatja nagyjából 25 elemet számláló mappáját, amelynek tartalmaznia kell több különböző médiumban (például: rajz, fotó, animáció, videóklip stb.) készített alkotását. Ezek mellett az érettségi átlag 10%-ot nyom latba.

Nyílt nap a PKE-nNyílt nap a PKE-n

A tanszéken fontosnak tartják, hogy a gyakorlati képzés erős elméleti oktatással egészüljön ki. A gyakorlati oktatásnak, projektek kivitelezésének a PKE-n otthont ad egy inkubátor stúdió, ahol a diákok szabadon használhatják a munkáikhoz szükséges eszközöket. A technikai felszerelés gyarapodóban van, amin lendít, hogy nemrég nyert az egyetem egy digitalizációs pályázatot, amelyet az Európai Beruházások és Projektek Minisztériuma hirdetett meg. „Fontos, hogy olyan eszközöket használhassanak a hallgatók, amikhez máskülönben nem tudnának hozzáférni. Nálunk szabad felhasználás van, nyugodtan elkérhetik a technikustól, haza is vihetik. Az eszköz a diákokért van, azért vesszük, azt is várjuk, hogy használják ezeket” – illusztrálta álláspontját dr. Balázs Zoltán tanszékvezető.

„Rengeteg szatellit-programunk van, és igyekszünk úgy működtetni ezeket, hogy bekapcsoljunk külső partnereket, alapítványokat, szervezeteket, más egyetemeket, és velük együtt hozzuk létre ezeket az oktatáson kívüli rendezvényeket” – mondta Balogh. A tevékenységek közé tartozik, hogy az egyetem néhány éve bekapcsolódott a Filmio programba, amin keresztül filmklub működik a tanszéken. Itt a hallgatók a legjobb magyar klasszikus, kortárs filmekkel találkozhatnak. A PKE művészeti tanszéke számos  intézménnyel működik együtt. „Sok fesztivállal vagyunk kapcsolatban, helyi szervezői vagyunk a Filmtettfesztnek, kapcsolatunk van a Primanima budapesti rövidfilmfesztivállal, hozzánk tartozik a BuSho Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál és a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál (KAFF) is. A bukaresti Animest főszervezőjével, Mihai Mitricável nem olyan rég egyeztettem arról, milyen együttműködést képzelünk el a tanszék ls a fesztivál között. Próbáljuk a kapcsolati hálókat organikusan életben tartani: ezek nemcsak formális, hanem élő kapcsolatok – fogalmazott a tanszékvezető. – Megpróbálunk úgy működni, mint egy sejt, ami folyamatosan reagál a körülötte lévő változásokra és hatásokra. Ez feltételezi az együttműködést, közösségi létben való gondolkodást. Bevonjuk a hallgatókat a tevékenységekbe, együtt dolgozunk velük. Nem a frontális oktatásban hiszünk, hanem a projektalapú és differenciált oktatásban.” Igyekeznek reagálni a mesterséges intelligencia kihívásaira is.

Filmkocka Lokodi Eszter A legjobb évek címűmunkájábólFilmkocka Lokodi Eszter A legjobb évek címűmunkájából

A hallgatók közül többen is kipróbálják a cserediák-programokat, jelenleg is van egy hallgató a Közép-Connecticuti Állami Egyetemen, ő a negyedik, aki az Egyesült Államokat választotta. A Partiumi Keresztény Egyetemnek kapcsolata van még milánói, krakkói egyetemekkel is, és készül Nagyváradon egy Erasmus-program a lengyel egyetemmel, amelynek előzetesen már voltak magyarországi, erdélyi eseményei. Emellett gyakoriak a szak életében a budapesti kirándulások, ahol a művészetisek „élőben” láthatják az aktuális trendeket.

Cserediákokat fogadni is szokott az egyetem, ők nagyrészt Magyarországról látogatnak Nagyváradra, de Szlovákiából is érkezett már hallgató. Balázs Zoltán beszámolt egy áttörésről is, mivel a jelenlegi első évfolyamra beiratkozott egy szerbiai magyar diák. Fontosnak tartotta a tanszékvezető kiemelni, hogy a szak egyre inkább nyit a szórvány felé. „Országon belül nyitottunk Máramaros, Arad, Temesvár irányába, meg is van az eredménye, ezekből a városokból is vannak már hallgatóink. Fontos stratégiánk volt nemcsak a tömbmagyarságot megcélozni. Természetesen ez a prioritás, de szeretnénk elérni a szórványban élő tehetséges fiatalokat” – részletezte.

A már végzett hallgatók nagyjából nyolcvan százaléka – ha nem több – dolgozik a szakmában. Erre a magyarázatot a tanszékvezető abban látja, hogy a PKE képzőművészeti szakát a projektalapú oktatás jellemzi, ami által a hallgatók nagyobb eséllyel boldogulnak. Van rá példa, hogy már a képzés ideje alatt talál munkát magának a diák a kapcsolatok által, amelyeket a tanszék mozgat.

A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.

A PKE-felvételikről ITT talál információkat.

Folyt. köv.

Nyitókép: PKE animációs workshop (a képek forrása: filmtett.ro)

Lásd még: A művészet nem mosópor – Interjú Veszprémi Judittal, a Freeszfe művészeti kommunikáció képzésének vezetőjével

Bezalel – tradíció és modernitás – A jeruzsálemi Bezalel Művészeti és Formatervezői Akadémia története

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!