
„Arra figyeljenek, hogy mit súg a szívük” – üzente Jeff Koons egy katari konferencián
Koons idén májusban a művészetek és a kultúra szerepéről beszélt a Bloomberg Economic Forumon, amelyet Katarban rendeztek.
Az interjú során szóba került többek között az is, hogy mi tette őt világhírűvé, mit jelképez a egyik legismertebb munkája, a tükörfelületű rozsdamentes acélból készült léggömbkutya, valamint, hogy mindig is művész akart-e lenni. A cikk nem kivonata a videónak, csak bizonyos részekből idézünk, a teljesség igénye nélkül.
Jeff Koons a világ egyik leghíresebb kortárs művésze. Alkotásai rekordáron kelnek el a világ legnagyobb aukciósházainak árverésein: 2019-ben 91,1 millió dollárt fizettek Rabbit (Nyúl) című szobráért, amely a legdrágább, élő művésztől származó mű lett.
„Azt hiszem, nagyon szerencsés voltam. Egy szerető, támogató családban nőttem fel. A művészet pedig egészen kicsi korom óta segített meghatározni önmagam, mindig is egy eszköz volt számomra, ami segített kapcsolatba kerülni a világgal” – mondta Jeff Koons annak kapcsán, mi is tette őt azzá, aki.
Műveiből két évvel ezelőtt nyílt az első nagyszabású kiállítás Katarban (Jeff Koons: Lostin America, QM Gallery, Museum of Islamic Art /MIA/ Park), a régióban, amire a művész nagyon büszke. Arra a kérdésre, hogy melyik a kedvenc saját műve Koons azt válaszolta, nehéz egyet kiválasztania, mert minden egyes alkotásába belead mindent, perfekcionista ember lévén pedig igyeszik mindig a maximumot nyújtani. Hozzátette, erkölcsi felelősségének érzi, hogy a lehető legmagasabb színvonalú művek kerüljenek ki a keze közül, mert tartozik ennyivel azoknak, akik kíváncsiak a munkáira.
A beszélgetés során szóba került leghíresebb műve, a Balloon Dog (Léggömbkutya) is. (Ennek egyik változatát törte össze véletlenül a miami Art Wynwood művészeti vásár egyik látogatója idén februárban. A léggömbkutyákból 799 darabot készített a művész, az összetört darab 15 millió forintba kerül.)
Évekbe telik, mire elkészül egy művel, ennek kapcsán pedig arról beszélt, hogy amikor belekezd egy projektbe, előtte már legalább két éven át gondolkozik a megvalósításán, és kiműveli magát a témában – így tett a Balloon Dog-sorozat esetében is. Ennél a műnél fontos szerepet játszott, hogy olyan műalkotást akart készíteni, amely bárki számára könnyen emészthető, mégis hordoz valamilyen többletjelentést. A szobor ugyan könnyednek, légiesnek tűnik, de valójában egyáltalán nem az: rozsdamentes acélból készült, mert ha gumiból készült volna, a nap végén leeresztene. Metaforikusan ez épp olyan, mint amikor az ember beszívja a levegőt, vagyis az életet, majd kifújja: a kilégzés, olyan, mint az utolsó lehelet, a halált szimbolizálja a művész szerint. A szilárd, rozsdamentes acél így tulajdonképpen a halhatatlanságot jelképezi.
A beszélgetés során szóba kerül az is, hogy Koons soha nem dolgozik igazán egyedül: tudósok és mesteremberek segítik a munkáját. Az első tudós, akivel együttműködött, a Nobel-díjas Richard P. Feynman volt. Róla először a Time Magazinban olvasott egy cikket, abból derült ki, hogy Feynman egy művészetet kedvelő fizikus, így nyomban megkereste őt, hogy dolgozzanak együtt.
A riporter arra is rákérdezett, hogy Koons mindig is művész akart-e lenni, a válasz pedig igen meglepő: saját bevallása szerint ugyanis még akkor sem tudta, mi az a művészet, amikor már művészeti iskolába járt. Mindez az első művészettörténet-órán változott meg, amikor is a tanár egy Manet-festménnyel példálózva beszélt a művészet erejéről, és, arról, hogyan képes kapcsolódni az összes tudományághoz. Így Koons tulajdonképpen akkor, abban a pillanatban jött rá, hogy a művészeten keresztül foglalkozhat fizikával, esztétikával, teológiával és akár szociológiával is.
„Amikor erre rájöttem, tényleg a legszerencsésebb embernek éreztem magam a teremben. És azóta is, minden nap ugyanolyan izgalommal kelek fel, mert a tevékenységemmel részese lehetek ennek az egésznek, ezen keresztül pedig úgy érzem, kapcsolatban vagyok a világgal” – mondta a művész.
Jeff Koons: Dugong (forrás: Wikipédia)
Az egyik legizgalmasabb projektjének, amelyre rendkívül büszke is, a Dugong című köztéri szobrát tartja. A több mint 32 méter hosszú és 24 méter magas szobor a FIFA Labdarúgó Világbajnokságra készült és a mai napig ott áll Dohában, az Al Masrah Parkban.
A videóban Jeff Koons beszélt a Holdfázisok című projektjéről is, amely a Pace Verso segítségével valósul meg. Koons első NFT kollekciója az ember technológiai fejlődése és a Hold iránti rajongása által inspirált szobrokból áll. A művész idén, az év második felében 125 szobrát küldi majd a holdra, de a videóban elmondta, hogy mindez nem olyan egyszerű, mert figyelembe kell venni sok minden más tényező mellett a környezeti hatásokat és a hőmérsékletkülönbséget is.
Amikor a riporter arról kérdezte, mit javasol azoknak, akik műgyűjtésbe kezdenének, a művész azt válaszolja, a legfontosabb, hogy önmagukra figyeljenek, arra, hogy mit súg a szívük, mely művekkel tudnak kapcsolódni. Mert „bármi lehet művészet, ami megérint, nem kell tudni semmit az adott műtárgyról.”
A világsztár művésszel Winkler Nóra művészeti szakember készített interjút az Art is Business számára 2022 februárjában, a BMW-vel való közös együttműködéséről. Koons beszélt többek között a tervezés öröméről, a művészet erejéről, és az élet élvezetéről is:
„Mostanában sokat olvastam görög filozófusokat, a klasszikusokat. Nemigen van fontosabb dolog az életben, mint hogy élvezzük – ők is ezt mondják. Ez az autó erre van. A felvillanyozó színek, az anyagok, a fantasztikus bőr, a varrások, a belső tető vörös eleme”.
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: Jeff Koons (forrás: bmwgroup.com)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!