by Csabai Máté 2022. jan 24.

Ma már elvárás, hogy egy vállalat visszaadjon a közösségnek

„Kizárólag pozitív tapasztalataink vannak” – mondja a kultúratámogató programokról Szalkai Réka, a Mastercard marketingigazgatója.

A Mastercard komolyan veszi saját, ma már szállóigévé vált szlogenjét. A kultúrába fektetett pénz hatása ugyanis „Priceless”. Nem számszerűsíthető, de semmiképp nem elhagyható érték, hogy egy jobb és pozitívabb társadalomban élhessünk. Az Alkotótárs-ösztöndíj kapcsán Szalkai Rékát kérdeztük.

Évek óta támogat kulturális intézményeket és projekteket a Mastercard. A fizetéstechnológiai cég olyan partnerekkel működik együtt, amelyek hozzájuk hasonlóan innovatívak, saját területükön újdonságot és értéket állítanak elő, de nehezebben jutnak komoly pénzügyi forráshoz.

„Kizárólag pozitív tapasztalataink vannak” – mondja a kultúratámogató programokról Szalkai Réka, a Mastercard marketingigazgatója, és a budapesti Katona József Színházzal, valamint a Jurányi Házzal való együttműködésüket említi. Mindkét intézményt több mint tíz éve támogatja a vállalat, az, amit eddigi partnereinkkel létrehoztak, egyfajta zsinórmértéket jelent. „Már hosszú ideje, évről évre tudunk velük olyan kapcsolódási pontokat találni, ahol közösen tudunk értéket teremteni.” Tisztában vannak vele, hogy ügyfeleik egy része a klasszikus minőségi kultúrát értékeli, a fiatalabbak inkább a zenei fesztiválokat és a progresszív műhelyeket. Mindkét csoport elvárásának igyekeznek eleget tenni. Tavaly, a pandémia kitörése után gyerekek és felnőttek egy közösségi médiakampány keretében, a Katona színészeinek tolmácsolásában küldhettek videóüzeneteket édesanyjuknak vagy nagymamájuknak. Idén hasonló kezdeményezés volt a költészet napi Versfutár-kampány. Nyáron a vállalat támogatásával valósult meg Szentgyörgyváron az első vidékre helyezett Margófeszt.

Tavaly a Mastercard 20/20 elnevezésű programmal a Budapest Street Photography Collective húsz olyan fotót készített, amelyek három társadalmi problémára hívták fel a figyelmet: a szegénység, a digitalizáció és a környezetvédelem témákra. A kezdeményezés mintegy felvezetőül szolgált az Alkotótárs-projekthez, mivel a fényképekhez kortárs szerzők írtak szépirodalmi szövegeket. „Többek között olyan népszerű művészek csatlakoztak a kampányhoz, mint Grecsó Krisztián, Lackfi János, Parti Nagy Lajos, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Simon Márton és Závada Péter. Ez a projekt annyira sikeres és népszerű volt, hogy az idén is folytatjuk 20/21 névvel, csak épp fordítva, mint tavaly. 20 kortárs író alkotására reagál 21 fotográfus/fotóművész” – árulta el Szalkai, de abba egyelőre nem avatott be, hogy kik lesznek a művészek. „December közepén lesznek láthatóak az első alkotások, azután jönnek sorban egészen év végéig.” Ezek a fotók és szövegek nemcsak azt mutatják, hogy a művészetek részei lehetnek a 21. századi mindennapjainknak, élhetnek a vállalati szférában is, hanem azt is, hogy egy irodalmi szöveg nem csupán a szalonokba való, hanem húsba vágó témákat is érinthet.

A Mastercard – Alkotótárs ösztöndíjának kézzel fogható eredménye is lesz: a pénzügyi vállalat két író könyvének elkészülését két-két millió forinttal és publicitással segíti. A nyertesek Czakó Zsófia és André Ferenc, akiket neves szakmai zsűri választott ki. „A Mastercard budapesti irodájában már régóta megvolt az igény, hogy nagyobb ívű CSR-programot tudjunk megvalósítani. Alakult egy külön csapat, és elkezdtünk gondolkodni ennek a keretein és a lehetőségeken. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez egy alulról jövő, belülről induló kezdeményezés, amit a legtöbb kolléga a sajátjának érez. Olyan kollégákról van szó, akik személy szerint elkötelezettek a hazai kultúra mellett, és szeretnének tenni valamit annak támogatásáért” – mondja Szalkai.

Az együttműködő partnert a LocalTime PR-ügynökséggel együtt keresték meg, így esett a választás a Valuska László alapította Könyves Magazinra. „A Könyves Magazint szakmailag hitelesnek tartottuk ahhoz, hogy a pályázati folyamatot és annak kommunikációját kísérjék.” Hosszú távra terveznek a programmal – legalább öt évre vagy tovább. „Az ösztöndíjjal azt a célt fogalmaztuk meg, hogy a két nyertes fiatal számára egy éven át megteremtsük a szabad alkotás lehetőségét – teszi hozzá Szalkai Réka. – Hiszen a fiatal írók többsége nem az írásból él, hanem kénytelen azt a munkaidején kívülre beszorítani, sok esetben az egyéb feladatai miatt nem is marad rá minőségi ideje. Ezzel pedig ő és a kortárs irodalom is veszít. hiszen egy-egy szín tűnik el ilyenkor a palettáról.”

Az Alkotótárs-ösztöndíjra azok pályázhattak, akiknek legalább egy, legfeljebb két kötetük jelent meg eddig. „Az ösztöndíjnak köszönhetően elég idejük lehet arra a fiatal íróknak, hogy alkossanak, és mindez akár egy áttörést jelentő kötetig vezethesse őket.” Egy olyan vállalat esetében, mint a Mastercard, a társadalmi felelősségvállalás irányába tett lépések a brand építését is szolgálják, de Szalkai Réka azt mondja, nem ez a fő szempont. „Komolyan gondoljuk, hogy a jó ügy van a középpontban – feleli arra a kérdésre, hogy jobban működik-e az ilyesfajta brandingelés, mint egy óriásplakát vagy egy internetes hirdetés. – Annak persze örülünk, ha egy-egy ilyen kezdeményezés tovább erősíti a márka pozitív megítélését. Többször előfordult velem, hogy a Mastercard nevének említésekor ismerősöknek, barátoknak nem kizárólag fizetési megoldásaink jutottak eszébe, hanem ezek a kampányaink, kezdeményezéseink.”

Az Alkotótárs ösztöndíj olyan kezdeményezés, amely jól illeszkedik globális törekvéseikhez, de világméretű vállalatként lehetőségük van dönteni lokális szponzorációkról. Akár olyanról is, – amely egy viszonylag kicsi, de hatásában hosszú távú műfajt támogat –, mint a kortárs irodalom. Szalkai Réka büszke arra, hogy a projektekhez felkért kortárs magyar írók, költők és színészek kivétel nélkül lelkesen csatlakoztak, és ők is büszkén osztották meg ezeket a tartalmakat saját felületeiken. „Évek óta sokat teszünk azért, hogy egy fenntartható, sokszínű világban élhessünk és ilyet hagyhassunk örökül. Azonban nem csak globális, de helyi szinten is fontosak ezek a törekvések, és nagyon örülünk, hogy a budapesti csapat is tevőlegesen hozzájárulhat ahhoz, hogy a kultúrát támogatva és annak segítségével fontos ügyekre hívjuk fel a figyelmet.”

Szalkai szerint az utóbbi másfél évben, a járvány hatására változott az emberek véleménye a vállalatok szerepét illetően. „Bár jellemzően korábban is volt társadalmi felelősségvállalási programjuk a vállalatoknak, de az sokszor elszigetelt volt, vagy nem kapcsolódott szorosan a brandhez. Ma már a munkavállalók, az ügyfelek és a társadalom egyaránt elvárja egy vállalattól, hogy felelősen viselkedjen, és visszaadjon annak a közösségnek, aminek részeként működik és ahol profitot termel.”

Megéri válsághelyzetben is társadalmi-kulturális ügyekre áldozni? „Ha van olyan időszak, amikor kiemelten fontos ilyen ügyekre áldozni, a mostani biztosan az” – mondja Szalkai. „Éppen azért szeretjük a kultúrát, mert olyan állandó és örök érvényű értékeket képes teremteni – ami nagyon sokszor válságokon segíti át az embereket. Kapcsolódást, empátiát teremt két ember között, felemel, és segít más perspektívából látni a világot, amiben élünk.”

A képen (balról jobbra): Martinovic Boris Director Public Policy, Geröly András Customer Delivery Manager Croatia, Hungary, Slovenia, Mondovics Péter Manager Area Marketing, Csizmadia Kata Senior Business Assistant, Szetnics László Director, Business Development, Croatia, Hungary, Slovenia, Szalkai Réka marketingigazgató (fotó: Bielik István)