Merész és szokatlan: fotósok szemén keresztül mutatkozott be az új autómodell
by artisbusiness.hu 2024. Oct 29.

Merész és szokatlan: fotósok szemén keresztül mutatkozott be az új autómodell

– Rendhagyó pop-up tárlat született a Peugeot és a MOME együttműködéséből

Mi a közös egy autóstoposban, egy melankolikus lányban, egy földönkívüli párban és egy ötvenen túli, vidám asszonytrióban? Mindannyian olyan fotográfiák főszereplői, amelyeket a Peugeot 3008-as modellje inspirált.

A francia autómárka és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) egyedülálló módon közösen hirdetett fotópályázatot. A nyertes munkákat október 21–22-én a MOME Campuson mutatták be rendhagyó pop-up kiállításon: négy nemzetközileg elismert fotóművész, Legát Franciska, Rédling Hanna, Tar Ágnes és Máté Balázs munkáit láthatta a közönség, amely alkotásokat Szombat Éva kurátor, a MOME Fotográfia szak oktatója formált különleges tárlattá.

Fotó: © Legát Franciska // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Legát Franciska // Peugeot x MOME 2024

A francia autómárka és az egyetem a YellowKorner nemzetközi fotóprojekt mintájára számos MOME-kötődésű fotográfust kért fel, hogy dolgozzanak ki merész és szokatlan vizuális koncepciót – megjelenítve az új autómodellt. A Peugeot nem először dolgozik együtt művészekkel: a magyar projektadaptációban azonban egy fotóügynökség helyett a művészeti egyetem kapott lehetőséget.

Fotó: © Máté Balázs // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Máté Balázs // Peugeot x MOME 2024

„Büszkék vagyunk rá, hogy míg a Peugeot központi fotóprojektjében a YellowKorner fotóügynökséget és olyan nemzetközi hírességeket kért fel, mint Oliviero Toscani, Laurent Baheux és Mister Fifou, addig a magyarországi adaptációban a MOME tehetséges alkotói kaphatnak lehetőséget. A pályázaton résztvevő fotográfusok munkái igazán jó példái annak, hogyan lehet az ipari formát művészi szemszögből megközelíteni” – fogalmazott Szombat Éva, hozzátéve, meglehetősen ritkák az olyan kampányok, amikor a fotográfus szabad kezet kap, és olyan képeket készíthet, amelyek a portfóliójába is beleillenek. Mint mondta, ez a projekt most ilyen volt: az alkotói és az alkalmazott világ összeért, az elkészült sorozatok pedig mind a művészek személyes stílusát képviselik.

Fotó: © Redling Hanna // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Redling Hanna // Peugeot x MOME 2024

A négy fotóművész, Legát Franciska, Rédling Hanna, Tar Ágnes és Máté Balázs munkáját szakmai zsűri választotta ki. Az ítészek között volt Szombat Éva mellett Kudász Gábor Arion MA-szakvezető, egyetemi docens; Szalontai Ábel egyetemi tanár; Tombor Zoltán fotográfus; Bálint Zsófia, a Peugeot márkaigazgatója; valamint Liptay Gabriella kommunikációs szakértő, mentor.

Fotó: © Tar Ágnes // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Tar Ágnes // Peugeot x MOME 2024

A kiállításon olyan egyedülálló munkák kaptak helyet, amelyek az „Allure” – vagyis a vonzerő és a csábítás – témakörét dolgozzák fel, ugyanakkor a márka értékeit, a szabadságot, az utazást és a fenntarthatóságot is tükrözik. Az eltérő technikai és esztétikai megoldásokkal készített képek olyan világokba kalauzolnak, amelyekben elmosódik a határ a valóság és a képzelet között.

Fotó: © Legát Franciska // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Legát Franciska // Peugeot x MOME 2024

S hogy milyen inspirációkat ébreszthet egy új modell? Legát Franciska egy szürreális bolygóközi utazást idéz meg, amelyben izgatott földönkívüliek szemén keresztül mutatja be az autót. Rédling Hanna képei az idő múlásával és az életörömmel foglalkoznak, a naplementében piknikező, elbűvölő hölgyekkel. Tar Ágnes melankolikus hangulatú, kísérletező fotóiban a kézi roncsolást és a szkennelést kombinálja, új rétegeket hozva létre. Máté Balázs a stopolás közösségi élményét helyezi a középpontba, az ő munkáiban egy autóút teremt mély kapcsolatot ismeretlen emberek között, és adja meg a kitárulkozás lehetőségét, miközben az autó ablakán keresztül együtt nézik a tájat.

Fotó: © Máté Balázs // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Máté Balázs // Peugeot x MOME 2024

„A Peugeot magyarországi jelenlétének harminc éve alatt most először nyílt lehetőség arra, hogy egy ilyen jellegű képzőművészeti projektben vegyünk részt” – mondta a MOME Campusán létrehozott tárlat megnyitó ünnepségén Bálint Zsófia, a márka hazai igazgatója. „A Peugeot három alapértéke: a vonzerő, a kiválóság és az érzelem közül az elsőt választottuk a pályázat vezérvonalául, és kifejezetten azt kértük az alkotóktól, hogy ne maga a Peugeot 3008, hanem az autózás által közvetített hangulatok és érzések kerüljenek előtérbe. Nagy megtiszteltetés, hogy olyan rangos partnerrel dolgozhattunk együtt, mint a MOME, és tehetséges fiatal fotósok kaphattak esélyt egyedi művészeti alkotások megvalósítására.”

Fotó: © Tar Ágnes // Peugeot x MOME 2024Fotó: © Tar Ágnes // Peugeot x MOME 2024

A Peugeot és a MOME közös pályázata semmilyen tematikus megkötéssel nem korlátozta az alkotók kreatív szabadságát, így olyan, személyes indíttatású munkák születhettek, amelyekre ritkán adódik alkalom hasonló kampányokban.

A nyitóképen ez egyik győztes, Redling Hanna munkája látható (fotó: © Redling Hanna // Peugeot x MOME 2024).

Lásd még:

Belépő a műkereskedelem világába – A jumpSTART programban a Magyar Képzőművészeti Egyetem tehetséges hallgatóinak alkotásait ismerhetjük meg 

Fények, emlékek, otthon – Nőművészek alkotásai a MáraiKult kiállítótereiben

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕