by Canjavec Judit 2020. Oct 02.

Mi számít örök értéknek a pénzvilágban?

Interjú Nagy Zoltán Péterrel, az OTP Bank Marketing és Kommunikációs Igazgatóságának igazgatójával

Stabilitás, megbízhatóság, fejlődés. Ezen értékek hármasa határozza meg az OTP csoport működését idestova hetvenegy esztendeje. Az OTP Bank nemcsak azt tartja fontosnak, hogy megjelenjen különféle támogatói szerepekben, hanem azt is, hogy mindezt a pénzintézet által képviselt értékek mentén tegye. A kultúra és művészet szerepéről és támogatásáról az OTP Bank Marketing és Kommunikációs Igazgatóságának igazgatójával, Nagy Zoltán Péterrel beszélgettünk.

Milyen régóta vesznek részt művészeti, kulturális projektekben? Milyen szempontok alapján választják ki a kultúra, a művészetek azon a területeit, amelyeket támogatnak?

Az OTP Bank hosszú évek óta a művészet és a kultúra fejlődésének elkötelezett támogatója. Egyaránt fontosnak tartjuk a kulturális értékek megőrzését, építését, a hagyományőrzést és a kortárs kezdeményezések felkarolását. Különösen fontosnak érezzük az olyan események, kezdeményezések támogatását, amelyek közösségteremtő erejük van – legyen szó akár könnyűzenei fesztiválról, akár művészeti kiállításról.

A kezdetektől miként változott a támogatási rendszerük? És ha változott, mi volt az oka vagy célja a változásnak?

Az OTP Bank gazdasági, társadalmi beágyazottsága meghatározó, ügyfélkörünk rendkívül széles. Társadalmi szerepvállalásunknál is igyekszünk ennek megfelelően dönteni – olyan projektekben, amelyek a bank támogatási politikájához illeszkednek. Fontos szempont emellett, hogy együttműködéseink során törekedjünk a hosszú távú partnerség kialakítására. Hisszük, hogy az évek során, a közös munkával értéket, hagyományt teremthetünk. Ilyen évek óta tartó kapcsolat fűz bennünket például a nívós Prima Primissima Díjhoz, a Múzeum+ programhoz, az Országos Táncháztalálkozóhoz és a Veszprémi Utcazene Fesztiválhoz.

Jelenleg mennyivel támogatják a kultúrát, a művészeteket?

Az OTP Bank hazánk egyik legnagyobb támogatást biztosító gazdasági szereplője. Éves szinten több mint kétmilliárd forinttal segítjük – a kultúra mellett – a sport- és az esélyteremtési programokat, hogy elérjék a  céljaikat.

Milyen értékeket tartanak ma fontosnak? A pénzvilágban mi számít örök értéknek?

A stabilitás, megbízhatóság és a fejlődés hármasa teremtenek örök értéket – ezek határozzák meg az OTP csoport működését is, immáron hetvenegy éve. Fontosnak tartjuk, hogy a hozzánk forduló ügyfeleknek szakértelemmel, korszerű informatikai fejlesztésekkel és modern, univerzális, személyre szabható banki megoldásokkal segítsünk céljaik megvalósításában.

Lehet-e jó befektetés a kultúra, a művészet?

A hagyományok, a közös kulturális értékek fontos szerepet játszanak abban, hogy erősebbé, összetartóbbá tegyenek egy közösséget. Felelős pénzintézetként részt kell vállalnunk az alapvető pénzügyi ismeretekkel rendelkező, felelős döntéshozásra képes fiatalok és felnőttek képzésében, ezért célul tűztük ki a pénzügyi kultúra széles körű fejlesztését, új pénzügyi kultúra megalapozását. Az OTP Bank tavaly közel egymilliárd forinttal támogatta a pénzügyi kultúra fejlesztését.

Mekkora a felelőssége ma annak, aki megfelelő anyagi eszközökkel rendelkezik ahhoz, hogy hozzájáruljon az értékteremtéshez?

Azok a vállalatok lehetnek sikeresek, amelyek nemcsak üzleti céljaik elérésére, hanem környezetükre is kellő figyelmet fordítanak – vagyis értéket teremtenek azzal, hogy lehetőségeikhez mérten hozzájárulnak a fejlődéshez. Ebben nekünk is – mint minden vállalatnak – felelősségünk van.

Miért tartják fontosnak, hogy megjelenjenek támogatói, partneri szerepben a kultúra, a művészetek területén?

A kultúra, a művészetek támogatásának jelentősége abban áll, hogy hatással lehetünk a társadalomra: hozzájárulhatunk az emberi kapcsolatok elmélyítéséhez, a közösségépítéshez, a tehetségek kibontakozásához és az élményszerzéshez. Éppen ezért nemcsak azt tartjuk fontosnak, hogy megjelenünk különféle támogatói szerepekben, hanem azt is, hogy az OTP Bank által képviselt értékek mentén tegyük.

Fontosnak tartják-e, hogy a kultúrát, művészetet támogató tevékenységük is nagyobb nyilvánosságot kapjon?

Támogatásainkról nem a bankra irányuló reflektorfény szerint döntünk.

Az önök támogatói, partneri tevékenysége nyomán milyen új utak nyíltak meg?

A „Kerülj be a Szépműbe!” kampányunk is jó példa lehet arra, hogy a támogatói együttműködéseink mentén a partnerekkel új, egyedi lehetőségeket valósíthatunk meg. Azonban az új utak felfedezése és megnyitása mellett a meglévők gondozása is fontos.
Büszkék vagyunk például a sokak által elismert Prima Primissima Díjra, amelynek küldetése, hogy példaképeket állítson a társadalom elé: azokat a kiválóságokat, akiknek a teljesítménye, emberi tartása, értékrendje követendő lehet mindannyiunk számára. A díjat 2013-tól az OTP Bank gondozza és finanszírozza. Az elismerés célja a magyar értelmiség szellemi eredményeinek megőrzése, a hazai tudomány, művészet, kultúra és sport fejlesztésének erősítése olyan cím adományozásával, amelynek megkérdőjelezhetetlen értéke van a közvélemény szemében.

Mely projektek voltak az elmúlt időben kiemelkedően fontosak a kulturális együttműködések közül?

A Prima Primissima, ahol évről évre kiemeljük és a széles közvéleménynek is megmutatjuk, kik azok, akik példaértékű teljesítményt, maradandót alkottak az elmúlt időszakban. Emellett pedig a már szintén említett, Szépművészeti Múzeummal közösen szervezett kampányunkat emelném ki. Egy korábbi restaurátor- és irodahelyiség álmennyezetének bontása során feltárult egy díszes, boltíves mennyezet, amelyet restauráltak. A helyiség a Schickedanz terem nevet kapta, a „Kerülj be a Szépműbe!” pályázatunk továbbjutó alkotásainak tárlatát pedig ott rendezhettük be – ahol a Múzeum történetében korábban még soha nem volt kiállítás, így a termet az OTP VRMúzeum látogatói tekinthették meg elsőként.

Mit ad hozzá egy brandhez, mivel gazdagítja a szponzort a kulturális, művészeti projektekben való részvétel?

Az OTP Bank támogatási politikájának egyik legfontosabb feltétele, hogy olyan kezdeményezések mellé álljunk, amelyek értékrendjével azonosulni tudunk. A márkaérték áthatja a szervezetet, a céges kultúrát, tükrözve azt, ahogyan dolgozunk, amit és ahogy nyújtunk az embereknek. Úgy gondoljuk, hogy a kultúra és a művészet támogatása olyan kifejezése lehet a márkának, amellyel szavak nélkül is elmondhatjuk magunkról mindazt, amit szeretnénk, úgy, hogy közben az emberek érdeklődését is sikerrel fenntarthatjuk.

Miért fontos az OTP Bank számára, hogy elől járjon a bankok között, és példát mutasson a művészeti szférával való együttműködésekben?

Az OTP csoport fontosnak tartja, hogy gazdasági erejéhez mérten hozzájáruljon a közösség fejlődéséhez, a kultúra és a sport támogatásához és segítse a lemaradottabbakat a felzárkózásban. Felelősséget érzünk a kultúránk, értékeink és közösségeink felkarolásában és abban, hogy a jövő generációja is átélhesse az általunk közvetített értéket.

A válság utáni világban hogyan változik – ha megváltozik – a bank szponzorációs ténykedése? Mások lesznek-e a fókuszpontok?

A koronavírus sokunk életét átírta, megváltoztatta, tartós változást hozhat mind a gazdaságban, mind pedig a mentalitásban. Az idén a kulturális élet a pandémia egyik vesztese, de bizakodásra ad okot, hogy egyre több digitálisan elérhető szórakozási lehetőséget, előadást, múzeumlátogatási lehetőséget kínálnak a kulturális intézmények. Közös érdek, hogy a szponzorok a kulturális intézmények vezetőivel és a fesztiválok szervezőivel megtalálják a módját annak, miként lehet a megváltozott körülmények között is meghatározó közösségi élményt adni, úgy, hogy az eseményen átéltek a márkájukra is pozitív hatással legyenek.

 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!